به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حمید فضایلی عصر شنبه در جلسه بررسی طرح‌های توسعه منابع آب در اردبیل اظهار کرد: برای اولین بار در کشور آب منطقه‌ای خارج از قواعد و وظایف خود اقدام به تدوین الگوی کشت در بخش زراعت و باغبانی کرد تا جلوی هدررفت منابع آب گرفته […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، حمید فضایلی عصر شنبه در جلسه بررسی طرح‌های توسعه منابع آب در اردبیل اظهار کرد: برای اولین بار در کشور آب منطقه‌ای خارج از قواعد و وظایف خود اقدام به تدوین الگوی کشت در بخش زراعت و باغبانی کرد تا جلوی هدررفت منابع آب گرفته شود.

وی تصریح کرد: ما با رفتار کنش گرانه در این حوزه روبه رو هستیم و سعی ما بر این است تا در حوزه‌های مختلف به ویژه شبکه بهره برداری مغان الگوی کشتی را ارائه کنیم تا زارعین به تناسب آن کشت و زرع خود را انجام داده و تولید محصول کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: برای توسعه کشت پاییزه و بهاره با کمبود منابع آب روبه رو هستیم به طوری که در آبخوان دشت اردبیل ۸۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب داریم.

فضایلی از محدودیت فعالیت چاه‌های کشاورزی در دست اردبیل خبر داد و افزود: هر چند کشاورزی معیشتی دشت اردبیل وابسته به آب و تأمین منابع در این حوزه است اما در کنار ایجاد اشتغال و ساماندهی کشاورزی معیشتی، سعی ما بر این است تا جلوی حفر چاه‌های غیرمجاز گرفته شده و انسداد را در این حوزه شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور و بهره برداری درست مورد توجه قرار گرفته به طوری که آب منطقه‌ای اردبیل رتبه دوم را در انسداد و پر کردن چاه‌های غیرمجاز در کشور به دست آورده است.

فضایلی اضافه کرد: با تدوین برنامه پنج ساله امیدواریم کسری آبخوان دشت اردبیل به نقطه تعادل رسیده و وضعیت با ثبات تری را در این بخش شاهد باشیم.

وی در مورد رهاسازی یک میلیون متر مکعب آب از احمدبیگلو بیان کرد: این رهاسازی در راستای تأمین حقابه زیست محیطی منطقه بوده و به هیچ وجه هدررفت منابع آب و یا انتقال به سایر حوزه‌ها به شمار نمی‌رود.

فضایلی به آمار پایین چاه‌های غیرمجاز در استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: در حالی که در برخی از استان‌ها تعداد چاه‌های غیرمجاز به بیش از ۱۰ هزار حلقه می‌رسد، در استان اردبیل تنها ۱۵۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم.

وی در مورد حقابه باغ شریعت اردبیل نیز اظهار کرد: باغ شریعت اردبیل از طریق نهر شیخ کلخوران سیراب می‌شود که به دلیل گذر این نهر از داخل شهر، مسئولیت تنظیف و نگهداری بر عهده شهرداری است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای اردبیل در مورد سد یامچی نیز تصریح کرد: قرار است برای ۱۷ روستای اطراف این سد از طریق ۲۲ حلقه چاه تأمین منابع انجام شود که در حال حاضر این کار به انجام رسیده و ما سعی می‌کنیم به میزان کافی از منابع مورد نظر در تأمین آب بهره برداران استفاده کنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر