مدیر منابع آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۹۰ درصد قنات‌های موجود در استان اردبیل با کاهش آب‌دهی روبه‌رو شده و ضرورت دارد با برنامه‌ریزی مناسب در احیای آنها به ویژه رفع مشکل لایروبی، بهره‌برداری اصولی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، داور بسطام عصر شنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت منابع آب در اردبیل اظهار کرد: ۲۶۲ حلقه قنات در سطح استان اردبیل شناسایی شده که ۵۰ فقره از آنها در سال‌های گذشته مورد مرمت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در کنار مرمت و بازسازی این قنات‌ها، با یک برنامه‌ریزی و راهبرد مناسب سعی بر این است تا منابع موجود قنات‌ها به شکل صحیح و اصولی مورد مرمت و بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیر منابع آب منطقه‌ای اردبیل گفت: قنات از دیرباز با ابتکار متخصصان در ایران مورد حفاری و توجه قرار گرفته تا زمینه رفع کمبود منابع آب را مهیا کند.

بسطام افزود: از این تعداد قنات حفر شده در استان ۲۰۰ متر مکعب آب استحصال می‌شود که ۲۰ درصد این قنوات در سال‌های اخیر خشک شده و یا مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد قنات‌های موجود در استان اردبیل با کاهش آب‌دهی روبه‌رو شده و ضرورت دارد با برنامه‌ریزی مناسب در احیای آنها به ویژه رفع مشکل لایروبی، بهره‌برداری اصولی مورد توجه قرار گیرد.

بسطام به دیرینگی حفر قنات از سوی ایرانیان اشاره کرد و ادامه داد: ۵۰ رشته قنات همچنان در سطح استان برای تأمین بخشی از منابع کشاورزان و روستاییان مورد استفاده قرار می‌گیرد و امسال سعی داریم تا با تخصیص اعتبارات مناسب قنات‌های مهم به ویژه قنات «خان‌کندی» در نمین را مورد بهسازی و بهره‌برداری قرار دهیم.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد قنات‌های حفر شده در ۳۵ کشور جهان در ایران واقع شده که در این بین برخی از این قنات‌ها به دلیل اهمیت و قدمت در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است.

مدیر منابع آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: تلاش بر این است تا از قنات‌ها در کنار چاه‌ها و سایر منابع زیرزمینی آب به شکل اصولی استفاده شود که البته در دشت اردبیل به دلیل برخی مشکلات و ممنوع بودن، امکان بهره‌برداری کامل از این چاه‌ها و قنات‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/