فرماندار شهرستان پارس‌آباد گفت: توسعه کشت دانه‌های روغنی در ابعاد مختلف سیاست راهبردی نظام در مسیر خودکفایی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، جابر جهان‌بین عصر شنبه در جلسه طرح‌های توسعه کشت دانه‌های روغنی در پارس‌آباد اظهار کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی مستعد پارس‌آباد به ویژه ۲ شرکت دولتی و گسترده شمال استان به کشت کلزا اختصاص یافته تا استحصال پنج هزار و ۴۰۰ تن محصول ارزشمند دانه روغنی کلزا را شاهد باشیم.

وی حمایت همه‌جانبه دولت را از توسعه کشت دانه‌های روغنی اعم از سویا، کلزا و کنجد را یادآور شد و تصریح کرد: در قالب طرح الگوی کشت از کشاورزان تولیدکنندگان این محصولات حمایت می‌شود تا زمینه خودکفایی کشور در تأمین روغن مورد نیاز فراهم آید.

فرماندار پارس‌آباد گفت: تا سال ۹۷ کشاورزان رغم به تولید محصولات دانه‌های روغنی بودند و بعد از آن به دلایل مختلف کشت این محصولات از رونق افتاده بود که در دولت سیزدهم با حمایت همه‌جانبه کشت محصولات دانه‌های روغنی در اولویت کشت و زرع پاییزی قرار گرفت.

جهان‌بین افزود: ۱۸ درصد رشد تولید را در محصول کلزا و سویا در منطقه شاهد هستیم که عمدتاً کشت پاییزی انجام شده و برداشت محصول را نیز در موعد مقرر و با نظارت مطلوب انجام می‌دهیم.

وی به پربازده بودن محصولات متنوع دانه‌های روغنی اشاره کرد و ادامه داد: با تاکید وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، کشت پاییزه این محصولات به عنوان کشت اولویت دار مورد توجه و دقت نظر است و انتظار می‌رود با روش‌های مدرن و توجه به آبیاری با کیفیت، کشت این محصولات در اراضی حاصلخیز مغان ادامه یافته و امکان ذخیره‌سازی و استحصال محصول فراهم آید.

فرماندار پارس‌آباد تنها مشکل منطقه را نبود کارخانه‌های روغن‌کشی و فرآوری محصولات متنوع دانه‌های روغنی اعلام کرد و گفت: در این زمینه نیز رایزنی با سرمایه‌گذاران در حال انجام است تا شاهد احداث کارخانه روغن‌کشی و فرآورده‌های محصولات دانه‌های روغنی در منطقه باشیم.

انتهای پیام/