بازار؛ گروه بین الملل: نشست جی ۲۰ امسال درباره هند بود. همانطور که وزیر امور خارجه هند آن را توصیف کرد، رهبری یک ساله این کشور در گروه بیست برای آماده کردن هند برای جهان و جهان آماده برای دهلی طراحی شده و دیگر قدرت‌های بزرگ جی ۲۰، چه به صورت پیش‌فرض و چه در […]

بازار؛ گروه بین الملل: نشست جی ۲۰ امسال درباره هند بود. همانطور که وزیر امور خارجه هند آن را توصیف کرد، رهبری یک ساله این کشور در گروه بیست برای آماده کردن هند برای جهان و جهان آماده برای دهلی طراحی شده و دیگر قدرت‌های بزرگ جی ۲۰، چه به صورت پیش‌فرض و چه در طراحی، نقش کلیدی در موفقیت هند داشتند.

پوتین در نشست اخیر حضور نداشت. تصمیم لحظه آخری رئیس‌جمهور چین برای غیبت در اجلاس نیز، مخاطبان جهانی را دو روز از تماشای صحنه ژئوپلیتیک محروم کرد. این امر باعث شد تا روابط ایالات متحده و هند در کانون توجه شکوفایی قرار گیرد.

در این میان، رئیس جمهور امریکا جو بایدن هم با توجه سومین دیدار با مودی در تنها پنج ماه گذشته، خود را از دونالد ترامپ به گونه ای متمایز نشان داد و ایالات متحده امتیازات ملموسی به هند، در رابطه با اوکراین، عضویت اتحادیه آفریقا و بانک های توسعه چندجانبه داد که به موفقیت ریاست جمهوری هند کمک خواهد کرد.

در حالی که گروه ۲۰ مرکزیت مشارکت ایالات متحده و هند را در استراتژی هند_آرام ایالات متحده تأیید کرده است، سفر اخیر شامل مجموعه ای از دیپلماسی ایالات متحده بود که با دقت طراحی شده بود که با سفر کامالا هریس به اندونزی در اوایل سپتامبر آغاز شد و با سفر بایدن به ویتنام به پایان رسید. اما جی۲۰ همچنین نشان داد که روابط امریکا و هند بسیار بیشتر از مقابله با چین است. در واقع، ضرورت ژئوپلیتیکی در محاسبه این مشارکت به شدت ناکافی است.

بایدن و مودی هر دو بر بستری حکومت می کنند که توجه را به نابرابری های ناشی از نظم چندجانبه معاصر جلب کرده و هر دو به دنبال ایجاد پایه های داخلی قوی برای رهبری جهانی هستند

بایدن و مودی یکدیگر را به عنوان رهبران دو دموکراسی بزرگ جهان می شناسند که هر کدام به دنبال انتخاب مجدد در کوتاه مدت هستند؛ ضمن اینکه هر دو بر بستری حکومت می کنند که توجه را به نابرابری های ناشی از نظم چندجانبه معاصر جلب کرده و هر دو به دنبال ایجاد پایه های داخلی قوی برای رهبری جهانی هستند.

اما، تلاش هند برای رهبری و خودمختاری جهانی و ایالات متحده که ممکن است به دنبال همسویی قطعی تر باشد، آینده نامشخصی را رقم می زند.

بنیادهای داخلی متفاوت

هنگامی که جو بایدن برای مخاطبان آمریکایی سخنرانی کرد، صحبت او در رابطه با ایجاد یک سیاست خارجی برای طبقه متوسط بود؛ یعنی سیاستی که برای تضمین مشاغل طراحی شده است و نیازهای کارگران آمریکایی را در اولویت قرار می دهد. انتقاد او از نظم چندجانبه موجود اذعان دارد که نئولیبرالیسم نابرابری های شدیدی را در داخل ایجاد کرده است.

بحث سیاسی ایالات متحده تحت تأثیر روایتی از کاهش جایگاه بین المللی و اعتقاد به این که نهادهای بین المللی تا حدی مقصر هستند، قرار گرفته و آمریکایی ها از دیرباز به تعهدات بین المللی بدگمان هستند. بنابراین، بعید است رئیس جمهور بعدی ایالات متحده از [گروه بیست به عنوان وسیله ای برای بسیج حمایت عمومی در زمانی که آمریکا میزبان اجلاس سال ۲۰۲۶ باشد، استفاده کند.

ایالت آیووا احتمالاً آن نوع هیاهویی را که ساکنان میسورو یا بمبئی با آن از مقامات بازدیدکننده در طول سال جی۲۰ هند استقبال کرده اند، ارائه نخواهد کرد. هند نیز نظم چندجانبه موجود را بهم ریخته است، اما در درجه اول به این دلیل که از حضور در صدر فهرست محروم شده است.

مودی از رهبری هند در گروه ۲۰ برای افزایش نفوذ جهانی و به عنوان نشانه ای از اعتبار و نفوذ رو به رشد این کشور استفاده کرده است

مودی از رهبری هند در گروه ۲۰ برای افزایش نفوذ جهانی و به عنوان نشانه ای از اعتبار و نفوذ رو به رشد این کشور استفاده کرده است. افزون بر این، دولت نارندرا مودی از تابلوهای راهنمای جی ۲۰ و برنامه ای از رویدادها در سراسر هند استفاده کرده است تا مردم را بسیج کند و نشان دهد که رهبری جهانی هند صرفاً برای پیشبرد منافع نخبگان سیاست خارجی در تپه رایسینا طراحی نشده و اگر مخاطبان اصلی بایدن کارگران آمریکایی هستند که عقب مانده اند، هند از G۲۰ برای ایفای نقش خود به عنوان رهبر نه تنها هندی های معمولی، بلکه در جهان در حال توسعه استفاده کرده است.

واگرایی اساسی

رهبری مودی نیز بر نقد اساسی‌تر غرب استوار است و اینجاست که شراکت استراتژیک آمریکا و هند آسیب‌پذیرتر است؛ در حالی که قاطعیت چین راه را برای همکاری آمریکا و هند هموار کرده است. اینکه آیا بایدن و مودی می‌توانند با وجود اختلاف نظر در برخی موضوعات اساسی‌تر در سیاست خارجی، یک جبهه متحد را حفظ کنند یا خیر، هنوز مشخص نیست.

بزرگترین دموکراسی جهان مدتهاست که حاکمیت را به عنوان ارزش اصلی در روابط بین المللی خود اعلام کرده، اما هند از جانبداری در جنگ امتناع کرده است. درست است، گروه بیست یک سازش هنرمندانه در مورد اوکراین را مدیریت کرد، اما ۱۸ ماه گذشته تأیید می کند که هم هند و هم ایالات متحده همچنان با اتهامات ریاکاری در انجام اولویت های سیاست خارجی خود مواجه خواهند بود.

از آنجایی که سیاست های حزبی در واشنگتن تأثیر بیشتری بر سیاست خارجی ایالات متحده دارد، هند ممکن است با شریکی کمتر انعطاف پذیر روبرو شود

رهبری هند و مشارکت بایدن در جی ۲۰ هر دو موفقیت چشمگیری بوده است. اما مسئله هند و صف‌بندی‌های جهانی آینده آن همچنان حل نشده و ریاکاری ایالات متحده هدف بسیار آسانی است. بنابراین، چالش برای ایالات متحده این مسئله خواهد بود که با یک شریک نزدیکتر که طرفداری نمی کند، مبارزه کند.

از آنجایی که سیاست های حزبی در واشنگتن تأثیر بیشتری بر سیاست خارجی ایالات متحده دارد، هند ممکن است با شریکی کمتر انعطاف پذیر روبرو شود. با این حال، در حال حاضر، جی بیست اهمیت و پتانسیل این مشارکت و علاقه متقابل آنها به حفظ آن را تأیید کرده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار