علیرضا نعمت سلطانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: ما افق روشنی را در تأمین آب شرب اردبیل نمی‌بینیم و سال‌ها است بحث انتقال آب به یک پروسه طولانی مدت و در عین حال پرهزینه تبدیل شده که امکان اجرای آن سخت و دشوار به نظر می‌رسد. وی افزایش مصرف آب را […]

علیرضا نعمت سلطانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: ما افق روشنی را در تأمین آب شرب اردبیل نمی‌بینیم و سال‌ها است بحث انتقال آب به یک پروسه طولانی مدت و در عین حال پرهزینه تبدیل شده که امکان اجرای آن سخت و دشوار به نظر می‌رسد.

وی افزایش مصرف آب را در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب اعلام کرد و گفت: ما نتوانستیم با راهکارهای مناسب و فرهنگسازی در کاهش مصرف آب تلاشی مؤثر انجام دهیم و ضرورت دارد بیش از این از ظرفیت رسانه ها و صاحبان تریبون در مدیریت مصرف آب بهره بگیریم.

بخش عمده ای از منابع آب از مرزهای اردبیل خارج شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اردبیل تصریح کرد: از ۳۱ شهر استان اردبیل ۱۷ شهر و از ۹۹۱ روستای این استان ۲۷۰ روستا در شرایط تنش آبی قرار دارند که اگر صرفه جویی و مدیریت مصرف انجام نشود، از مردادماه شاهد چالش جدی و بحران کم آبی در استان خواهیم بود.

نعمت سلطانی با بیان اینکه به رغم بارش های بهاری بخش عمده ای از منابع آب از مرزهای استان اردبیل خارج شده است، افزود: بیشترین کاهش بارندگی را در شهرهای شمالی استان بین ۵۱ تا ۷۱ درصد شاهد هستیم و بارندگی های رگباری و سیل آسای بهاری نیز نتوانسته کمبود منابع آب را جبران کند.

وی به استفاده اندک از ظرفیت سد عمارت، سبلان و منابع آب بالهارود اشاره کرد و ادامه داد: در اکثر مخازن سدهای استان به ویژه سد یامچی که تأمین کننده آب اردبیل است، کاهش ۱۲ میلیون متر مکعبی آب را به نظاره نشسته ایم.

هدررفت آب از طریق شبکه فرسوده در اردبیل

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نه تنها آورده و منابع آب پشت سدها کاهش یافته بلکه شاهد خشک شدن چشمه ها و منابع آب جاری نیز هستیم.

وی اضافه کرد: در این شرایط خشکسالی اگر مشترکان ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند، ما می توانیم تابستان گرم را با کمترین چالش و نگرانی گذر کنیم.

نعمت سلطانی بیان کرد: در برخی از شهرهای استان به دلیل پایین آمدن سطح آب برداشتی با قطعی موقت آب روبه رو هستیم ولی امیدواریم این شرایط ادامه پیدا نکند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل به هدررفت آب از طریق شبکه فرسوده در اردبیل و ضرورت اصلاح این شبکه را تا ۲۶ درصد یادآور شد و گفت: سیل اخیر ۴۷ میلیارد تومان به تأسیسات آب و فاضلاب استان خسارت زده است.

بدهی ۳۷ میلیارد تومانی به پیمانکاران حوزه آب و فاضلاب

نعمت سلطانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۱۳ درصد مشترکان استان اردبیل پرمصرف محسوب می شوند که اگر الگوی مصرف ۳۰ متر مکعبی را در ماه رعایت نکنند، در تابستان با قطعی آب روبه رو خواهند شد.

وی در مورد پروژه های فاضلاب نیز تصریح کرد: در حوزه فاضلاب خط انتقال اردبیل به طول ۹.۵ کیلومتر در حال اجرا است و امیدواریم تا پایان امسال این خط به عنوان خط توسعه فاضلاب استان آماده بهره برداری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل از فروش پساب فاضلاب به واحدهای صنعتی خبر داد و افزود: ۱۴ میلیون متر مکعب فروش پساب فاضلاب را برای واحدهای صنعتی به غیر از کارخانه های تولید مواد غذایی پیش بینی کردیم که امیدواریم این هدف گذاری تحققی عینی پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: برای پتروشیمی نمین نیز ۵۰ لیتر فروش پساب پیش بینی شده که انتظار می رود در سال جاری این تعهد خود را انجام دهیم.

نعمت سلطانی بدهی ۳۷ میلیارد تومانی به پیمانکاران حوزه آب و فاضلاب را یادآور شد و اضافه کرد: امیدواریم با تلاش تمام نمایندگان استان در شهرهای مختلف پروژه های توسعه فاضلاب به بهره برداری رسیده و همه شهروندان از این ظرفیت استفاده کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار