پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از شرکت آب منطقه ای اردبیل، حمید فضائیلی اظهار داشت: در حالی که طبق برنامه با تبدیل اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار در دشت اردبیل می بایست اتفاق بزرگی در صرفه جویی منابع آب های زیرزمینی رخ می داد، اما در عمل سطح زیرکشت اراضی در محدوده این […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از شرکت آب منطقه ای اردبیل، حمید فضائیلی اظهار داشت: در حالی که طبق برنامه با تبدیل اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار در دشت اردبیل می بایست اتفاق بزرگی در صرفه جویی منابع آب های زیرزمینی رخ می داد، اما در عمل سطح زیرکشت اراضی در محدوده این دشت در سالهای اخیر گسترش یافته و عملا تغییری در وضعیت دشت حاصل نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی شاهد از دست رفتن ۸۰ درصد از دشت اردبیل به لحاظ کیفی هستیم تصریح کرد: در حال حاضر در بخش های مختلف دشت اردبیل با افت شدید آبخوان مواجه هستیم و این موضوع نگرانی ها را تشدید کرده است.

فضایلی افزود: طبق تخمین ها در سالهای اخیر بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر ۱.۵ میلیارد مترمکعبی آبهای زیرزمینی واقع در دشت اردبیل را مصرف کرده ایم و ذخایر سالیان گذشته را که باید در اختیار نسل های آتی قرار می گرفت را در خطر نابودی قرار داده ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد: Ec آب های زیرزمینی در بیشتر قسمت های دشت اردبیل به اندازه ای بالا رفته که سال به سال بر میزان شوری آب اضافه شده است و مطمئنا از سالهای آتی این آبها به درد کشاورزی نخواهد خورد.

وی خاطرنشان کرد: باید ضمن شفاف سازی از وضعیت موجود منابع آب برای بهره برداران، به کشاورزان بگوییم که شرایط خوبی نداریم و نباید بی محابا منابع آب را مصرف نماییم.

فضایلی یادآور شد: به دلیل محوریت توسعه استان که بر پایه کشاورزی بنا نهاده شده است، بیشترین فشارها در مصرف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و مصرف آب کشاورزی استان اردبیل ۵ درصد از مصرف میانگین کشوری در این بخش است.

وی اصلاح الگوی مصرف و الگوی کشت را از گام های مهم و موثر در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: جایگیزینی محصولات کم آبر به جای کشت محصولات پرآب بر و استفاده از تجهیزات نوین آبیاری در مزارع با سرعت بیشتری نسبت به گذشته دنبال شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار