گروه استان ها؛ ایران با جاذبه های گردشگری و توانمندی در حوزه سلامت پتانسیل بالایی برای صنعت گردشگری دارد اما از گذشته به دلایل مختلف این صنعت آنچنان که باید رونق نگرفته و از ظرفیت های موجود بهره برداری نشده است و به گفته متخصصان این صنعت موازی کاری ها در هماهنگی و صدور روادید […]

گروه استان ها؛ ایران با جاذبه های گردشگری و توانمندی در حوزه سلامت پتانسیل بالایی برای صنعت گردشگری دارد اما از گذشته به دلایل مختلف این صنعت آنچنان که باید رونق نگرفته و از ظرفیت های موجود بهره برداری نشده است و به گفته متخصصان این صنعت موازی کاری ها در هماهنگی و صدور روادید و برخی مسائل سیاسی و در نهایت هم تحریم ها و کرونا آسیب زیادی به این صنعت وارد شده است.

گفتگوی به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با «سید علی ذوالفقاری» مدیر هتل بزرگ کوهستان بیرجند در خراسان جنوبی مشروحی از موانع و چالش های این صنعت است.

*در مشکلاتی که در دوران کرونا برای این حوزه به وجود آمد، شما برای حل آنها توانستید از حمایت های دولتی استفاده کنید؟

متاسفانه هتل ها در این دوره ضررهای بعضاً جبران ناپذیری دیدند و حمایت دولتی آنچنان که گفتند اعمال نشد یا خیلی دیر اعمال شد. به عنوان مثال تسهیلات زمانی اعمال شد که در واقع نوش دارو بعد از مرگ سهراب بود به همین دلیل آسیب های جبران ناپذیری دیدیم و یک سری محدودیت هایی که قوانین دولتی ایجاد کرد بعضاً از کرونا بدتر بود. یعنی بی برنامگی ها، تعطیلی ها و بازگشایی های متعدد و بدون برنامه ضربه های سنگینی را به ما زد در واقع آزمون و خطا بود.

متاسفانه از الگوهای سایر کشور ها هم تبعیت نشد به همین دلیل ضربه های جبران ناپذیری خصوصا در بحث نیروهای انسانی به این حوزه وارد شد. هتل ها اکثر نیروهای انسانی خود را از دست دادند و جبران نیروی انسانی در بحث گردشگری و به خصوص هتل داری کار بسیار سختی است.

نیرویی که چندین سال در بخش هتلداری آموزش دیده معادل حقوق دو سال هر نیرویی برایش هزینه شده تا بتواند جوابگوی مشتریان باشد و در دوره کرونا ضرر و زیان هایی که هتل ها در بخش نیروی انسانی دیدند از سایر مباحث بالاتر بود

نیرویی که چندین سال در بخش هتلداری آموزش دیده معادل حقوق دو سال هر نیرویی برایش هزینه شده تا بتواند جوابگوی مشتریان باشد و ضرر و زیان هایی که هتل ها در بخش نیروی انسانی دیدند از سایر مباحث بالاتر بود. در بحث های دیگر هم دستورالعمل های مصوب اداره جات مختلف مانند اداره بهداشت که بعضاً به دلیل عدم آشنایی با صنعت هتل داری و مراحل کاری شان یا با روند کاری هتل ها تداخل یا بعضاً در تقابل با اینها بود به این صنعت آسیب زیادی زد.

هتل ها از قدیم به دلیل رفت و آمد مسافران از کشورهای مختلف دستورالعمل های قوی برای جلوگیری از شیوع بیماری، گسترش بیماری های خاص و مبارزه با آفات و بیماری ها دارند. این دستورالعمل ها از قدیم بوده و هتل ها آشنایی بسیار خوبی داشتند و رعایت می‌کردند اما با اعمال یک سری قوانین که تضاد یا موازی با اینها بود همه اینها موجب عدم وجود هماهنگی کلی و مدیریت واحد شد و باعث لطمه های جبران ناپذیری به صنعت گردشگری شد.

صنعت گردشگری در کشور ما صنعت قوی نیست و صنعتی است که به دلایل مختلف از گذشته در حال بحران است جنگ، تحریم و تنش های مختلف از سوی بیگانگان موجب شده تا گردشگری ما با تبلیغ منفی از کشور های خارجی روبرو باشد

صنعت گردشگری در کشور ما صنعت قوی نیست و صنعتی است که به دلایل مختلف از گذشته در حال بحران است جنگ، تحریم و تنش های مختلف از سوی بیگانگان موجب شده تا گردشگری ما با تبلیغ منفی از کشور های خارجی روبرو باشد و به همین دلیل صنعت گردشگری ما نتوانسته پایه و ریشه قوی داشته باشد و با کوچکترین بحرانی دچار تزلزل می‌شود.

*با توجه به اینکه از همسایه شرقی ما افغانستان مهاجرت های زیادی انجام می‌شود، مراودات شما با مشتریان افغانستانی چگونه است؟

ما مشتریان افغان بسیاری داریم که همه آنها را نمی توان به چشم مهاجر دید. برخی از آنها برای زیارت آمده اند و به مکان های زیارتی سفر می کنند و در مشهد و قم اقامت می کنند، بسیاری هم در مسیر کربلا و عراق از ایران می‌گذرند و اقامت دارند. کشور افغانستان هم تاجران و افراد متمول دارد اینطور نیست که ما همه را به چشم مهاجر یا نیروی کار ببینیم طبعا کشور غنی اما جنگ زده هستند، معضلاتی دارند ولی دارای منافعی هم هستند یعنی اگر تقابل دو طرفه‌ای باشد یک پتانسیل خوب برای ایران به شمار می رود.

*با تجربه شغلی که دارید گردشگری کشور ما چه مزیتی دارد؟

بزرگترین جاذبه ایران جاذبه های طبیعی اش هست ما در شرق کشور هستیم و کویر لوت را داریم که در دنیا بی نظیر است. قبل از کرونا، سالانه ۵ تا ۶ هزار نفر توریست خارجی اروپایی از خراسان جنوبی از این کویر بازدید می‌کردند. «کویر دهسلم» ما در دنیا بی نظیر است. تپه های شنی به ارتفاع ۵۴۰ متر داریم و اورست شنی دنیا در گینس به نام ما ثبت شده است. کویر تفریحات بسیاری دارد اسکی روی شن، سافاری، پاراگلایدر و تفریحات بسیار مختلفی در کویر موجود است که اکثر ایرانی ها هم از آنها خبر ندارند و استفاده نمی‌کنند در صورتی که بی نظیر است.

تیم ملی اسکی آلمان در این کویر بازی کرده جاذبه های طبیعی ایران بخصوص در شرق کشور فوق العاده است. مکانهای سرسبز و جنگلی را بسیاری از مناطق دنیا دارند اما زیبایی کویر هایی مانند کویر لوت در دنیا اندک است. به غیر از جاذبه طبیعی، ما توریست معدنی هم زیاد داریم، معادن بی نظیری در شرق کشور وجود دارد.

معدن سنگ های گرانیت و سنگ های مختلف ما در جهان مشهور است. در معادن فلز بسیاری اعم از مس و طلا و برخی فلزات که در دنیا تک هستند غنی هستیم . یا فلز گالیم که فقط در ۲ یا ۳ کشور موجود است و ما یکی از آنها هستیم، به همین دلیل سرمایه گذاران خارجی قابل توجهی قبل از بحث تحریم ها برای این موضوع می‌آمدند. البته در حال حاضر هم هستند اما نه به اندازه قدیم.

گردشگری سلامت یک پتانسیل بسیار قوی بخصوص در شرق و غرب کشور است افغانستان زیر ساخت پزشکی خوبی ندارد و برای کوچکترین موارد مانند دندانپزشکی هم به کشور ما می‌آیند، از هرات که نزدیک تر به بیرجند است برای امور پزشکی مراجعه می کنند

گردشگری سلامت هم یک پتانسیل بسیار قوی بخصوص در شرق و غرب کشور است. افغانستان زیر ساخت پزشکی خوبی ندارد و برای کوچکترین موارد مانند دندانپزشکی هم به کشور ما می‌آیند. از هرات که نزدیک تر به بیرجند است برای امور پزشکی مراجعه می کنند. ما به نسبت کشور های همسایه پیشرفت پزشکی خوبی داریم حتی از کشور های عربی برای عمل های زیبایی به خراسان و شهر های مرکزی ایران مراجعه می کنند.

گردشگری سلامت هم پتانسیل خوبی است اما بزرگترین مشکلی که ما در گردشگری توریستی، سلامت و اقتصادی داریم تسهیل سازی ورود به ایران است، فرایند صدور روادید مقداری سخت است. فرایندی دارد که گاهی اوقات طولانی می‌شود بخصوص برای همسایه ما کشور افغانستان که به سختی روادید می‌گیرند در هماهنگی هایی که انجام می شود ارگان ها موازی کاری دارند. همه این ارگان ها یک سری مدارک و تعهد نامه هارا می خواهند و برای صدور مجوز قوانینی دارند و متاسفانه این موازی کاری ها در کشور ما در بخش گردشگری زیاد است.

بزرگترین معضل در بخش گردشگری بالابردن هزینه گردشگری در دفاتر و توسط تور لیدر های مجاز چه در بخش های مالیاتی و چه بیمه ای است، متاسفانه یک تفاوت قیمت عمده ای بین شرکت های مجاز و غیر مجاز ایجاد شده که بعضاً کلاهبردار هم هستند که وِجهه کشور را خراب کردند

*متولی این امر چه نهادی است؟

در این بخش متولی خاصی نیست و متولیان زیادی داریم. بزرگترین معضل در بخش گردشگری بالابردن هزینه گردشگری در دفاتر و توسط تور لیدر های مجاز چه در بخش های مالیاتی و چه بیمه ای است. متاسفانه یک تفاوت قیمت عمده ای بین شرکت های مجاز و غیر مجاز ایجاد شده که بعضاً کلاهبردار هم هستند که وِجهه کشور را خراب کردند و این موضوع تبدیل به آفت شده، بخصوص مجوزهای موازی یعنی در حال حاضر اداره ورزش و جوانان هم مجوز برگزاری تور می‌دهد و این باعث شده یک سری افراد غیر متخصص و غیر متعهد هم وجهه کشور را در بخش داخلی یا خارجی خراب کنند و نارضایتی عمومی ایجاد شود.

بعضاً یک عده افراد کلاهبردار و سودجو از این فرصت استفاده می کنند با عناوین مختلف مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه های مختلف، قوانین دست و پاگیر و مجوز هایی که باید از ارگان های دیگر صادر شود. متاسفانه این دموکراسی اداری موجب شده تا مردم به سمت افراد غیرمجاز و غیر معتبر بروند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار