کشاورزان خراسان جنوبی با کشت قراردادی پنبه، ذرت و دانه های روغنی از انجام این کار که مزایای بسیاری برای آنها دارد، استقبال و خواستار اجرای کشت قراردادی گندم هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، از سال ۱۳۹۹ کشت قراردادی با توجه به مزایایی که نسبت به کشت سنتی دارد، در کشور و به تبع آن در خراسان جنوبی آغاز شد که با استقبال کشاورزان استان مواجه شد. در راستای اجرای این طرح نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر، کود و انواع سموم ضد آفت در اختیار کشاورزان قرار داده می شود و بهای آن توافقی در زمان پایان برداشت محصول دریافت می‌شود.

در راستای اجرای طرح کشت قردادی، کشاورزان از ۱۰ درصد تخفیف بیمه محصولات خود هم برخوردار می‌شوند.

در کشت قراردادی به سبب پیش‌بینی‌هایی که برای تأمین علوفه دام در استان شده است از خرداد کشت قرار دادی ذرت آغاز می‌شود و درزمینه کشت پنبه، گیاهان دارویی و گیاهان روغنی در طول سال انجام می شود و هر سال سطح زیرکشت قراردادی افزایش می‌یابد.

مزایای کشت قراردادی

یکی از کشاورزان پنبه کار بشرویه که حدود ۳۰سال کشاورزی می کند، به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفت: در سال های گذشته بعد از انجام کاشت و داشت، محصول تولیدی خود را به تجار می فروختیم و یا آن را خودمان نگهداری می کردیم.

حسین شبانی تصریح کرد: در کاشت قرار دادی علاوه بر این که بذر، کود، سم و یک سری ریز مغزی توسط بخش خصوصی یا شرکت تعاونی طرف قرار داد به ما داده و آموزش های مورد نیاز برای تولید پنبه بهتر هم به ما داده می شود.

وی با اشاره به این که امسال در ۳۵هکتار از اراضی خود پنبه کاشته است، بیان داشت : چهار تا پنج تن پنبه در هر هکتار برداشت محصول داریم و از۱۵ آبان تا اول دی زمان برداشت محصول است و براساس قرارداد منعقد شده به شکل توافقی و به قیمت روز پنبه تولید شده، خریداری می شود.

وی با بیان این که کشاورزان بشرویه از کشت قرار دادی پنبه به دلیل مزایای که برای کشاورزان دارد، استقبال خوبی کرده اند، ادامه داد: با توجه به حمایتی که از کشاورزان در کشت قراردادی می شود، کشت قرار دادی صد در صد نسبت به گذشته بهتر است.

یکی دیگر از کشاورزان که امسال کاشت پنبه را به شکل قرار دادی انجام داده است، گفت: با شرکت بهدشت برای کاشت پنبه قرار داد منعقد کرده ایم.

باقر عباس پور با اشاره به این که بذر، کود و ریز مقوی های مورد نیاز را این شرکت در اختیار ما گذاشته است، افزود: قبل از این محصول تولیدی را به تجار، بالاتر از قیمت تضمینی می فروختیم.

وی که امسال در سه و نیم هکتا ر از زمین های خود پنبه کاشته است، تصریح کرد: پیش بینی ما این است که امسال حدود ۱۶ تن پنبه داشته باشیم.

این کشاورز پنبه کار خراسان جنوبی عنوان داشت: در سال های اخیر بیشتر پنبه تولیدی با دستگاه برداشت می شود اما هنوزهم ممکن است بعضی پنبه تولیدی را دستچین کنند که علاوه بر افت بیشتر محصول، هزینه بیشتری در بر دارد.

درخواست برای کشت قراردادی گندم

عباس پور افزود: اگر جهاد کشاورزی برای کشت قرار دادی گندم هم اقدام کند، کشاورزان گندم کار از آن استقبال خواهند کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این که کشت قرار دادی از سال ۱۳۹۹در کشور شروع شده است، به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفت: کشت قرار دادی محصولات کشاورزی با دانه روغنی کلزا و با انعقاد قرار داد آستان قدس با کشاورزان آغاز شد.

محمد رضا اکبری بیان داشت: در سال های بعد به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، ضعیف بودن خاک و کمبود آب، کشاورزان از انجام این کار استقبال نکردند.

وی افزود: در حال حاضر کاشت قرار دادی دانه روغنی گلرنگ از مهر ماه در خراسان جنوبی انجام می شود و امکان کاشت قرار دادی گندم در استان در سال جاری تا اواخر شهریور یا اوایل مهرماه به ما اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: کاشت قرار دادی در بیش از دو هزار و ۱۳۰هکتار پنبه و ۱۲۸ هکتار هم ذرت در استان درحال انجام است.

وی افزود : در قالب کشت قراردادی با دامداران، اتحادیه‌ها، کشاورزان و صندوق حمایت از بخش کشاورزی با تخصیص ۱۰ میلیارد تومان قرار دادیم تا در این خصوص در استان مشکلی نداشته باشیم.

اکبری گفت: در کشت قرار دادی نهادها و مواد ریز مغذی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد اما در گذشته کشاورزان برای تهیه آنها باید تسهیلات می گرفتند و تضمینی برای خرید محصول هم وجود نداشت.

به گفته وی در کشت قراردادی تولیدات کشاورزی به شکل توافقی و به قیمت روز خریداری می شود و کشاورزان دغدغه ای برای فروش محصولات خود ندارند و صنایع مرتبط هم می توانند با استفاده اطلاعات موجود نسبت به میزان کشت هر محصول برای خرید آن برنامه ریزی کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: مقداری از محصولات تولیدی را کارخانجات داخل استان برای فرآوری خریداری می کنند، اما کارخانه های نساجی خراسان جنوبی برای انعقاد قرارداد با کشاورزان تاکنون اقدام نکرده اند.

با وجود مشکلات بسیار مانند خشکسالی های چند ساله و گرانی نهادها، کشت قراردادی به خصوص در خراسان جنوبی بهترین روش برای کشاورزی است واستقبال کشاورزان نشانگر این موضوع است اما باید تعداد محصولاتی که با بهره گیری از این روش تولید می شوند در استان افزایش یابند.

انتهای پیام/