سعید لیلاز در حاشیه هشتمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان درباره راهکارهای عملیاتی برای رشد اقتصادی پایدار، در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در کشور، کاهش نرخ تورم است. وی با بیان اینکه ما در […]

سعید لیلاز در حاشیه هشتمین گردهمایی فعالان صنعت پلیمر استان اصفهان درباره راهکارهای عملیاتی برای رشد اقتصادی پایدار، در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار کرد: مهم‌ترین راهکار برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در کشور، کاهش نرخ تورم است.

وی با بیان اینکه ما در کشور مشکل تامین سرمایه نداریم بلکه فرار سرمایه معضل اصلی ما است، افزود: در چنین شرایطی با سرمایه گذاری خارجی به عنوان یکی از اولویت‌های کشور مخالف هستیم؛ کنترل تورم باعث می‌شود مردم به عنوان اقتصادگردانان واقعی از سفته بازی دست کشیده و در اقتصاد واقعی کشور سرمایه‌گذاری کنند.

این اقتصاددان ابراز کرد: نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود، کاهش التهابات اجتماعی و سیاسی است که باعث جلوگیری از فرار سرمایه می‌شود؛ البته باید توجه داشت که احترام گذاشتن به مالکیت افراد نیز بسیار حائز اهمیت است.

برای کنترل تورم باید با فساد شبکه بانکی برخورد کنیم

لیلاز با بیان اینکه مبحث کنترل تورم از اواخر دهه ۴۰ در اقتصاد ایران مطرح است، ادامه داد: در حال حاضر برای کنترل تورم باید با فساد شبکه بانکی برخورد کنیم و در مرحله بعد کسری بودجه پنهان و آشکار دولت را برطرف کنیم؛ راهکارهای کنترل تورم در اقتصاد چنان بدیهی است که از فرط تکرار مبتذل شده است و تا زمانی که این دو اصلاح صورت نگیرد، نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

وی خطاب به فعالان عرصه پلیمر و پتروشیمی گفت: باید از گرفتاری در قیمت‌گذاری دولتی خارج شویم؛ صنعت پلیمر ایران اگر بخواهد آینده‌ای داشته باشد باید جهانی شود و با رانت به جایی نمی‌رسد

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران تاکید کرد: در حقیقت رانت راهکاری است که در کوتاه مدت برای صنعت مفید است و حتی به صادرات رانت گونه نیز کمک می‌کند اما در روزی که بالاخره باید به سطح متوسط اقتصاد جهانی برسیم کمک کننده نیست.

ادغام و تملک در صنعت پلیمر سرعت گیرد

وی خاطرنشان کرد: دولت باید فضای عمومی مناسب برای فعالیت اقتصادی را فراهم و به سمت مقیاس‌های بزرگ حرکت کند؛ مقیاس تولید در حال حاضر در صنعت پلیمر کم است و باید روند ادغام و تملک در این صنعت سرعت بگیرد.

لیلاز بیان کرد:‌ واحدهای صنعتی می‌توانند با یکی شدن با یکدیگر، باید مقیاس تولید را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش دهند تا برای آینده‌ای که آزادسازی قیمت‌ها گریزناپذیر است، آماده باشند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار