عباس جهانگیرزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: این مجموعه صنایع تبدیلی که در بخش کشاورزی و فرآوری محصولات متنوع خواهد بود فرصت سرمایه‌گذاری صنایع پایین دستی و همچنین صادرات محصولات کشاورزی را به کشورهای دیگر مهیا می کند. وی در مورد استخراج نفت در مغان و انجام عملیات حفاری تا عمق […]

عباس جهانگیرزاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: این مجموعه صنایع تبدیلی که در بخش کشاورزی و فرآوری محصولات متنوع خواهد بود فرصت سرمایه‌گذاری صنایع پایین دستی و همچنین صادرات محصولات کشاورزی را به کشورهای دیگر مهیا می کند.

وی در مورد استخراج نفت در مغان و انجام عملیات حفاری تا عمق ۴۰۰ متری تصریح کرد: عملیات استخراج و اکتشاف نفت مغان که نتایج امیدبخشی داشته زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را فراهم کرده که نیمی از این نیروها از منطقه مغان هستند.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس با انتقاد از عدم تولید بذر مقاوم در برابر خشکسالی در واحد تحقیقات کشاورزی استان اردبیل گفت: همچنان شرایط خشکسالی کشاورزان را با نگرانی های زیادی روبه‌رو کرده و ضرورت دارد با رعایت الگوی کشت و همچنین تدابیر لازم در توسعه فناوری های جدید بتوان کشت و زرع با کیفیت را توسعه داد.

جهانگیرزاده به پایین بودن تولید محصول با بذر کم دوام در برابر خشکسالی افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی با تأخیر مطالبات کشاورزان را پرداخت می کند به طوری که تاکنون ۳۰ درصد این خسارت‌ها پرداخت و ۷۰ درصد همچنان باقی است.

وی از تأمین پنج هزار تن نهاده دامی و توزیع آن بین عشایر و دامداران خبر داد و خاطر نشان کرد: در شرایط خشکسالی و تنش آبی ۱۲۰ هزار رأس صادرات دام در کشور انجام می شود که سهمیه استان اردبیل ۱۰ هزار رأس خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بازدید دبیر مناطق آزاد کشور را از پارس‌آباد و بیله‌سوار برای بررسی بیشتر ایجاد منطقه آزاد یادآور شد و اضافه کرد: از چهار منطقه‌ای که در لایحه دولت و مصوبه مجلس وجود دارد، تاکید مجمع بر انتخاب یک نقطه است که بیله‌سوار به عنوان مرکزیت منطقه آزاد تعیین می شود.

جهانگیرزاده اجرای طرح قرارداد کشاورزی را در استان اردبیل به عنوان استان پایلوت یادآور شد و بیان کرد: برای اجرای این طرح دولت یارانه‌ها و مشوق‌های لازم را در تأمین نهاده‌ها در نظر گرفته است.

وی تولید چهار میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی را زمینه‌ساز صادرات و تدارک بازارهای داخلی و خارجی اعلام کرد و ادامه داد: موانع صادرات باید از پیش روی صادرکنندگان و فعالان این عرصه برداشته شود.

جهانگیرزاده رعایت الگوی کشت و توجه به توسعه شبکه آبیاری را یادآور شد و اظهار کرد: در سفری که وزیر نیرو در هفته‌های آینده خواهد داشت، قرار است سد خداآفرین و قزل‌ قلعه با ۹۰ درصد پیشرفت مورد بازدید قرار گرفته و مشکل رسوب‌گذاری سد میل مغان نیز رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما از وزیر نیرو خواهیم خواست تا در کنار حفظ حقابه استان از ارس، نسبت به تأمین آب شرب روستاها نیز تدبیری بیندیشد تا بیش از این کم آبی و خشکسالی مردم را متضرر نکند.

جهانگیرزاده در مورد احداث بزرگراه پارس‌آباد به سربند و سربند به مشگین‌شهر گفت: اجرای این پروژه با ۲۳ درصد پیشرفت در حال انجام است و ۱۶۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین توسط پیمانکار تهیه و در مرحله اجراست.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی مطالبه ۷۰ میلیون تومانی پیمانکار این پروژه را یادآور شد و افزود: قرار است از سفر رئیس جمهور ۸۵ میلیارد تومان و توافق با بانک عامل ۱۵۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یابد.

انتهای پیام/

منبع