بازار؛ گروه آب و انرژی: وزارت نیرو که پیش از این متهم به بد حسابی از سوی فعالین صنعت برق بوده، حالا گفته می شود که به دنبال ایجاد انحصار بوده و مانع ایجاد فضای رقابتی می شود. این همان نکته ای است که فرج الله معماری مدیر عامل شرکت آریا ترانسفو در گفتگو با […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: وزارت نیرو که پیش از این متهم به بد حسابی از سوی فعالین صنعت برق بوده، حالا گفته می شود که به دنبال ایجاد انحصار بوده و مانع ایجاد فضای رقابتی می شود. این همان نکته ای است که فرج الله معماری مدیر عامل شرکت آریا ترانسفو در گفتگو با بازار بدان اشاره می کند.

گرایش های مسئولین وزارتخانه نیرو عمدتا به سمت توسعه انحصار بوده و کماکان علاقه مند به حفظ و حمایت از انحصار در این صنعت است

این فعال صنعت برق در گفتگو با بازار با بیان اینکه ما برای رفع انحصار در بازار داخلی به وجود آمده ایم، ادامه داد: ما می خواستیم که فضای انحصاری را به یک فضای رقابتی سالم تبدیل کنیم. اما متاسفانه وزارت نیرو از ایجاد چنین فضای رقابتی استقبالی نمی کند. متاسفانه گرایش های مسئولین این وزارتخانه عمدتا به سمت توسعه انحصار بوده و کماکان علاقه مند به حفظ و حمایت از انحصار در این صنعت است.

او با بیان اینکه وزارت نیرو حداقل حمایت های لازم را هم از تولیدکنندگان ترانس دریغ می کند، ادامه داد: این نهاد دولتی باید در برابر رفتار خود و عدم حمایت از توسعه و رقابت پاسخ گو باشد. به همین علت از همه دستگاه های نظارتی می خواهیم که به علت انحصار دوستی وزارت نیرو رسیدگی کنند.

معماری با اشاره به هدف گذاری های صورت گرفته برای رشد اقتصادی و البته ناترازی برق، افزود در شرایطی که کشور به تولید، رقابت سالم و تامین نیازهای صنعت برق دارد، بی توجهی و کم توجهی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

مدیرعامل آریا ترانسفو ادامه داد: به خاطر برخی رفتارهایی که در برخی از مدیران وزارت نیرو دیده ایم، دیگر تمایلی برای شرکت در مناقصات نداریم و در بسیاری از مناقصات دیگر شرکت نمی کنیم. چرا که به نظر می رسد وزارت نیرو تنها به دنبال حفظ انحصار در این صنعت است.

به گفته این فعال صنعت برق، یک شرکت وابسته به وزارت نیرو در صنعت ترانسفورماتور وجود دارد. خریدار محصولات این شرکت و سهامدار آن خود وزارت نیرو بود. بدیهی است که در چنین شرایطی قوانین و ساز و کارها متناسب با منافع و فضای ذهنی برخی از افراد صاحب نفع از این شرکت در این بخش حاکم می شود. این در حالی است که اگر رقابت در صنعتی وجود داشته باشد، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت کالا و به دنبال آن تامین منافع مصرف کننده در کشور دنبال خواهد شد.

شرکت های برق در فضای انحصاری ۳۰ الی ۴۰ درصد بالاتر از قیمت های واقعی و منطقی ترانس های مورد نیاز خود را خریداری می کنند. این ضرر غیر قابل جبرانی به دولت محسوب می شود که هزینه آن از جیب مردم پرداخت می شود

او در ادامه سخنان خود پرده از تخلفی بزرگ برداشت و با اشاره به هزینه های بالای انحصار برای اقتصاد ملی، گفت: شرکت های برق در فضای انحصاری ۳۰ الی ۴۰ درصد بالاتر از قیمت های واقعی و منطقی ترانس های مورد نیاز خود را خریداری می کنند. این ضرر غیر قابل جبرانی به دولت محسوب می شود که هزینه آن از جیب مردم پرداخت می شود.

او همچنین طلب آریا ترانسفو از دولت را حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: البته باید تاکید کنم که عمده فعالیت ما با شرکت های غیر دولتی بوده و با پیمانکاران به صورت مستقیم کار می کنیم. به همین دلیل پرداخت های ما با بخش خصوصی به روز انجام می شود و برعکس شرکت های دولتی مشکلی در وصول بدهی خود در این بخش نداریم.

معماری با بیان اینکه آریا ترانسفو دارای جدیدترین تکنولوژی بوده و ترانس هایی با کیفیت عالی و در سطح بازارهای جهانی تولید می کند، به همین دلیل از تولیدات این کشور استقبال بسیار خوبی صورت می گیرد.

ما در صنعت ترانس دو تا گروه هستیم که فعالیت می کنیم. توجه بیش از حد به گروهی که وابسته به دولت بوده و عدم توجه به بخش خصوصی مغایر با فرمایشات رهبری است.

محدودیت در صدور ضمانت نامه بانکی برای صادرات

معماری درباره بازارهای صادراتی آریا ترانسفو هم گفت: زمانی که ما این کارخانه را طراحی کردیم هدفمان این بود که ۵۰ درصد تولیداتمان برای بازارهای صادراتی باشد. آریا ترانسفو از نظر سخت افزاری نرم افزاری برای رسیدن به این هدف و حضور در بازارهای صادراتی آمادگی داریم. اما محدودیت هایی همچون اخذ ضمانت نامه بانکی حضور ما را با محدودیت هایی مواجه کرده اما همچنان بخشی از تولیدات ما به کشورهای دیگر صادر می شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ارتقای سهم و جایگاه بخش خصوصی خدمت به اقتصاد کشور است و موجب رشد اقتصاد در عرصه‌های داخلی و خارجی خواهد شد و هرگونه محدود کردن بخش خصوصی با هر نیتی که صورت بگیرد، ظلم به کشور است.

معماری همچنین با اشاره به تعبیر رهبری معظم انقلاب که از تولیدکنندگان به‌عنوان افسران جنگ اقتصادی نام برده‌اند، خاطرنشان کرد: برخی از ما تولیدکنندگان امروز اسرا و جانبازان جنگ اقتصادی هستیم و از همین رو انتظار می‌رود که با توجه به تأکیدات رهبری معظم انقلاب از این بخش حمایت بیشتری شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق را چطور ارزیابی می کنید، گفت: نمایشگاه فرصتی برای عرضه توانایی ها و قابلیت های ایجاد شده در چند دهه اخیر است. امروز در نمایشگاه قابلیت های کشور در تجهیزات تولیدی و خدمات فنی و مهندسی کاملا مشهود است و از این جهت نمایشگاه امسال تفاوت زیادی را با سال های گذشته دارد.

برخی از مسئولین علاقه مند هستند که بخشی از تولیدکنندگان را نادیده گرفته و تنها با برخی واحدهای سفارش شده و نورچشمی در یک فرآیند خاصی کار کنند. اما حضور در این نمایشگاه این فرصت را از آنها گرفته و آشکار می شود که بسیاری از کالاها را می توان با قیمت کمتر و البته کیفیت مناسب از تولیدکنندگان دیگری تامین کرد

رییس اتاق بازرگانی سمنان همچنین با اشاره به کیفیت بالای محصولات ایرانی، گفت: وقتی صنعتگر و تولیدکننده ای در نمایشگاه حضور پیدا می کنید دیگر صاحبان قدرت و مسئولین نمی توان توانایی آنها را نادیده بگیرند.

او همچنین ادامه داد: متاسفانه برخی از مسئولین علاقه مند هستند که بخشی از تولیدکنندگان را نادیده گرفته و تنها با برخی واحدهای سفارش شده و نورچشمی در یک فرآیند خاصی کار کنند. اما حضور در این نمایشگاه این فرصت را از آنها گرفته و آشکار می شود که بسیاری از کالاها را می توان با قیمت کمتر و البته کیفیت مناسب از تولیدکنندگان دیگری تامین کرد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار