مسعود ایرانی در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: یکی از ظرفیت های بکر استان اردبیل بخش معدن و توسعه صنایع مرتبط با مواد معدنی است که به راحتی می توان از این ظرفیت در تحول آفرینی اقتصادی استان اردبیل بهره گرفت. وی تصریح کرد: ۱۸۰ پروانه معدنی در استان صادر شده […]

مسعود ایرانی در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: یکی از ظرفیت های بکر استان اردبیل بخش معدن و توسعه صنایع مرتبط با مواد معدنی است که به راحتی می توان از این ظرفیت در تحول آفرینی اقتصادی استان اردبیل بهره گرفت.

وی تصریح کرد: ۱۸۰ پروانه معدنی در استان صادر شده که ۱۲۰ مورد از آنها فعال است و ۳۶۶ محدوده معدنی استان اردبیل نیز در قالب ۲ مزایده برگزار شده در آستانه واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفته است.

بیشترین پتانسیل معدنی استان در بخش مصالح ساختمانی و سنگ های تزیینی است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: تا آخر اردیبهشت ماه تعیین تکلیف واگذاری این محدوده های معدنی را در استان شاهد خواهیم بود و در کنار آن تلاش می کنیم تا ۵۵۸ بلوک معدنی و ۲ پهنه معدنی در مشگین شهر، خلخال و کوثر را نیز فعال و تعیین تکلیف کنیم.

ایرانی افزود: ما در استان معادن فلزی و غیرفلزی با ارزشی را داریم که فعالیت این معادن فرصت اشتغال برای برای یک هزار و ۲۴۲ نفر را فراهم کرده که از جمله این مواد با ارزش معدنی می توان به مس، طلا و مولیبدن اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بیشترین پتانسیل معدنی استان در بخش مصالح ساختمانی و سنگ های تزیینی است و در کنار آن پلی متال از محصولات با ارزش معدنی است که می توان به استخراج آن اقدام کرد.

خلع ید ایمیدرو از معادن اردبیل

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: ایمیدرو در سال های گذشته ۶ محدوده معدنی استان را مسکوت و بلاتکلیف نگه داشته بود که از روز اول حضور در استان سعی کردیم به این بلاتکلیفی پایان داده و ایمیدرو را تشویق به انجام مطالعات اکتشافی معدنی کنیم.

ایرانی بیان کرد: با توجه به اینکه مسئولان ایمیدرو معتقدند که در استان اردبیل جز شن و ماسه، هیچ ماده معدنی با ارزشی وجود ندارد ما نسبت به خلع ید آنها در پنج محدوده معدنی اقدام کردیم و ششمین محدوده را نیز به زودی از دست آنها آزاد خواهیم کرد.

وی به وجود ذخایر ۳۷۰ میلیون تنی معدن در صاحب دیوان مشگین شهر اشاره کرد و ادامه داد: در منطقه صلوات ایمیدرو حاضر به رهاسازی محدوده معدنی نبوده ولی به سرعت سعی کردیم تا آنها را از این محدوده خلع ید کنیم.

۵۲ فقره مجوز فرآوری کانی غیرفلزی صادر شده است

ایرانی حضور سرمایه گذاران جدید را برای فعال سازی برداشت ذخایر معدنی و فرآوری آن یادآور شد و تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است تا جلوی برداشت های غیرمجاز معدنی گرفته شده و حقوق دولتی نیز در برداشت معادن حفظ شود.

وی گفت: از رقم حقوق دولتی معادن ۲۴ میلیارد تومان امسال وصول شده که ۴۰ درصد مبلغ پیش بینی شده است.

ایرانی از صدور ۵۲ مجوز معدنی در سال جاری خبر داد و افزود: ۵۲ فقره مجوز فرآوری کانی غیرفلزی صادر شده که سرمایه گذاری در این بخش سه هزار میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از معادن فلزی استان پنج معدن شامل آهن و مس است که اکتشاف خوبی را در مشگین شهر با ذخایر مناسب شاهد هستیم و در کنار آن در سه محدوده مواد آهنی نیز برداشت های خوبی در حال انجام است.

مهمترین مشکل و مانع در سرمایه گذاری بخش معدنی وجود معارض محلی است

ایرانی به برنامه راهبردی سازمان صمت در قالب شورای معادن و به روزرسانی تجهیزات و امکانات فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل و مانع در سرمایه گذاری بخش معدنی وجود معارض محلی است که به معنای واقعی دغدغه و تنگناهایی را به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: در کنار رفع مشکل معارض، بهتر است تفویض اختیار بیشتر به استان ها در حوزه معدنی ارائه شود تا ما بتوانیم تصمیم گیری های مؤثری را در سطح استان انجام دهیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: از ۱۰ مورد معرفی سرمایه گذاران بخش معدنی برای دریافت تسهیلات در سطح ملی، تنها یک سرمایه گذار موفق به دریافت تسهیلات شده و بهتر است در این زمینه چاره اندیشی شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار