بازار، گروه استان‌ها: هفته گذشته تصادف دو تریلی و یک پیکان در یک فقره و تصادف یک تریلی دیگر با عابر پیاده مجموعاً جان شش نفر را در ۲۴ ساعت در محور طرود – شاهرود گرفت که پنج نفر از آنها عضو یک خانواده بودند. حادثه ای تلخ که باعث شد بار دیگر اذهان عمومی […]

بازار، گروه استان‌ها: هفته گذشته تصادف دو تریلی و یک پیکان در یک فقره و تصادف یک تریلی دیگر با عابر پیاده مجموعاً جان شش نفر را در ۲۴ ساعت در محور طرود – شاهرود گرفت که پنج نفر از آنها عضو یک خانواده بودند.

حادثه ای تلخ که باعث شد بار دیگر اذهان عمومی به سمت تردد تریلی ها و همچنین ناوگان فرسوده و جان گیر حمل و نقل عمومی بیافتند. ناوگانی که بار فرسودگی می کشد و بیش از هر زمان دیگری خسارت به دولت و مردم تحمیل می کنند.

عمر بالای ناوگان

یک کارشناس حمل و نقل در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، ضمن بیان ایکه سن ناوگان حمل و نقل جاده ای کشورمان ۱.۳ برابر میزان استاندارد است، گفت: ما نمی توانیم از این ناوگان فرسوده توقع ایمنی و کارایی بالا داشته باشیم.

جناتی کارشناس: کشنده های ناامین نه تنها بازنشست نمی شوند بلکه سالانه گران تر هم می شوند

امیر هوشنگ جناتی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی سالانه میلیارد ها تومان هزینه بر روی دست بیت المال می گذارد، ابراز کرد: متاسفانه ما هنوز هم در کشورمان کامیون هایی را تولید می کنیم که آلمان ها در جنگ جهانی دوم با آن ادوات حمل و نقل می کردند.

وی می افزاید: دلیل عمده فرسودگی ناوگان حمل و نقل تحریم ها و عدم واردات و مسائلی از این دست است ما در واقع همان وضعیتی که در خودرو شاهد هستیم در خودروهای سنگین هم ناظر هستیم یعنی خودروهای خارجی ایمن با میلیارد ها تومان هزینه که از عهده اندک کسی بر می آید و ناوگان فرسوده ای که دو برابر قیمت جهانی برای هر ایرانی هزینه دارند و مردم محکوم به خرید آنها هستند.

ناوگان فرسوده بلای جان مردم | کشنده های ناامینی که بازنشستگی ندارند

شرایط خودروهای ناایمن

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه اگر امروز لند کروز سواری در امارات دو میلیارد تومان و در ایران چهار میلیارد تومان است، همین اتفاق درباره ولوو و اسکانیا و مان و … نیز رخ داده و ما شاهد هستیتم که قیمت های این نوع کشنده ها نجومی شده است، گفت: در نتیجه این امر است که همچنان ولووهای ۳۰ سال ۴۰ سال ساخت در جاده های ما تردد دارند.

جناتی با بیان اینکه این کشنده ها نه تنها بازنشست نمی شوند بلکه سالانه گران تر هم می شوند، ابراز کرد: شما همین حالا هم یک ولووی ۳۰ سال ساخت را با قیمتی کمتر از شش میلیارد تومان پیدا نخواهید کرد و این درد بزرگ جامعه ما است.

محمدی کارشناس: با شرایط کنونی نمی توان امیدی به بهبود وضعیت داشت از سوی دیگر پلیس راه نمی تواند جلوی تردد این نوع کشنده ها را بگیرد

وی با بیان اینکه ایمن سازی زمانی می تواند مطرح باشد که شما خودروی ایمن در داشته باشید که بخرید، ابراز کرد: با شرایط کنونی نمی توان امیدی به بهبود وضعیت داشت از سوی دیگر پلیس راه نمی تواند جلوی تردد این نوع کشنده ها را بگیرد چرا که مردم از نان خوردن محروم می مانند.

هزینه بالای نگهداری راه ها

دیگر کارشناس و صاحب نظر حوزه حمل و نقل که مالک یک شرکت نیز است، به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار می گوید: یک مقام وزارت راه سال گذشته اعلام کرده که ۸۰ درصد خودروهای حمل و نقل عمومی جاده ای ما دچار فرسودگی هستند یعنی به عبارت دیگر با وجود این‌که ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور توسط جاده انجام می‌شود اما عمر ناوگان بسیار فرسوده است.

غلامرضا محمدی بیان کرد: از سوی دیگر شرایط برای بهبود راه ها هم مهیا نیست چرا که نگهداری جاده های کشور بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه در سال نیاز دارد که رقمی بسیار بالا است و تازه این در حالی است که برآورد ها تا سال ۱۴۰۱ است در حالی که در سال ۱۴۰۲ این میزان قطعاً با رشد هم روبرو خواهد شد. به عبارت دیگر سال به سال نگهداری راه ها هم برای دولتمردان دشوارتر، پرهزینه تر و البته دست نیافتنی تر می شود.

محمدی کارشناس: اگر این امکان وجود داشت که به جای راننده ای که خودرویش ترمز بریده و فاجعه ای آفریده، مسئولی که بانی این وضعیت است، زندانی شود شاید می توانستیم شاهد بهبود وضعیت خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم

وی افزود: مشکل اینجا است که روز دولت مانند دیگر اصناف و ارگان ها تنها به رانندگان و دارندگان وسایل نقلیه می رسد و مثلاً شما نمی بینید که واردات خودروهای باری ایمن را تسهیل کند و یا به تولید کننده داخلی فشار بیاورد که کیفیت خودروهایش را بالا ببرد. مردم باید بدانند که اگر درباره پراید و دیگر محصولات انتقادات شدیدی بیان می شود دقیقاً همین وضعیت در مقوله کامیون ها و کشنده های ایرانی و چینی هم وجود دارد.

ناوگان فرسوده بلای جان مردم | کشنده های ناامینی که بازنشستگی ندارند

عملکرد ضعیف خودروهای ناایمن

این مالک شرکت حمل و نقل در ادامه با اشاره به وضعیت خرید خودروهای کشنده و تریلی، بیان کرد: در شان مردم ایران نیست که خودروها و کشنده های چینی را میلیارد ها تومان پول بدهند، مدت ها در صف بایستند، ماهانه اقساط چند ده میلیون تومانی بدهند و دست آخر هم با عمل نکردن ترمز ها و … فاجعه بیافرینند و رانندگان در زندان باشند.

محمدی افزود: اگر این امکان وجود داشت که به جای راننده ای که خودرویش ترمز بریده و فاجعه ای آفریده، مسئولی که بانی این وضعیت است، زندانی شود شاید می توانستیم شاهد بهبود وضعیت خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم که البته در کشورمان امری محال است.

وی درباره راهکارها، بیان کرد: یک راهکار این است که تولید کننده داخلی ملزم به رعایت استانداردها شود راهکار دوم طرح ها است که بتوان با آن خودروهای فرسوده را جایگزین خودروهای نو کرد همچنین باید واردات آزاد شود تا خودروهای ایمن وارد شوند و مردم دیگر سمت خودروهای ایرانی نروند تا خودرو ساز ایرانی مجبور شود که ارتقای ایمنی را با کاهش قیمت توامان کند.

ترمزهایی که گاهی عمل نمی کنند!

نمونه ای که این کارشناسان اشاره می کند دقیقاً همین نمونه ای است که در طرود رخ داد آنطور که امیر عمیدی مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان در اطلاعیه خود درباره حادثه طرود، نوشت: عدم عمل کرد ترمز تریلی عامل تصادف جان کاه محور طرود و کشته شدن پنج نفر در یک پیکان شده است.

عمیدی در این باره اعلام کرد: در ابتدا برخورد تریلر به خودروی سواری از پشت سر به دلیل نقص فنی تریلر در سیستم ترمز آن صورت گرفته که سابقا در نقاط مختلف کشور نیز شاهد سوانح متعدد این نوع تریلر به دلیل این نقص فنی متاسفانه بوده ایم.

به نظر کارشناسان مجلس شورای اسلامی نیز باید به این موضوع ورود کرده و تصمیم جدی را بگیرد

وی همچنین افزود: در پی سانحه اول خودروی سواری منحرف شده، که منجر به برخورد با تریلر مقابل می شود شایان ذکر است علی رقم عرض کم جاده با توجه به وجود شیب شیروانی مناسب در محل برخورد، تریلر بدون واژگونی در حاشیه راه متوقف می گردد.

مردم فعلا خسارت می بینند

همانطور که بیان شد شاهد هستیم که اگر ترمز این خودرو عمل می کرد شاید حداقل خسارات وارده جانی کاهش پیدا می کرد اما اینطور نشد تا یکبار دیگر فاجعه ای آفریده شود. حادثه ای که اگر خودروهای ایمنی در جاده های ما تردد می کردند شاید رخ نمی داد.

به نظر کارشناسان مجلس شورای اسلامی نیز باید به این موضوع ورود کرده و تصمیم جدی را بگیرد چرا که ما نقص قوانین را هم شاهد هستیم. قوانینی که هم خودرو ساز را مجبور به ایمن سازی خودروها کند و هم خودروهای حمل و نقل با سن بالا را خانه نشین کند.

در نهایت باید دید که مجموعه دولت و مجلس چه اقدامی برای این وضعیت انجام خواهند داد شرایطی که در آن مردم روز به روز دچار خسران می شوند و قطعاً فاجعه جاده طرود هم آخرین مورد از آن نبوده است جاده هایی که به قتلگاه مردم بدل شده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار