بازار؛ گروه استان‌ها: صنایع کوچک و متوسط نقش محوری در توسعه اقتصادی کشورها دارند و رونق و گسترش صنایع کوچک و متوسط می‌تواند به توسعه صنعتی، توزیع عادلانه درآمد، اشتغالزایی و افزایش ارزش افزوده در کشور کمک کند. در واقع توسعه صنایع کوچک و متوسط رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است، با توجه به اینکه […]

بازار؛ گروه استان‌ها: صنایع کوچک و متوسط نقش محوری در توسعه اقتصادی کشورها دارند و رونق و گسترش صنایع کوچک و متوسط می‌تواند به توسعه صنعتی، توزیع عادلانه درآمد، اشتغالزایی و افزایش ارزش افزوده در کشور کمک کند.

در واقع توسعه صنایع کوچک و متوسط رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است، با توجه به اینکه اغلب صنایع کوچک و متوسط در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند، نیاز است مسئولان استان به این شهرک‌ها و نواحی صنعتی توجه ویژه داشته باشند.

زیرساخت‌ها شهرک‌ها و نواحی صنعتی آماده‌تر باشد

یک کارشناس مسئله اقتصادی در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار کرد: مهمترین مقوله‌ای که در استان ایلام نیازمند توجه است بحث اشتغال جوانان است.

علی احمدی با اشاره به اینکه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی زمانی که زیرساخت درست باشد قاعدتاً سرمایه گذارانی برای رونق تولید حضور خواهد یافت، افزود: این رونق تولید منجر به ایجاد شغل برای جوانان استان می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چه قدر شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسعه یافته تر و زیرساخت‌ها آماده‌تر باشد، قطعاً تاثیر به سزایی در حضور سرمایه گذاران و رونق اشتغال خواهد داشت.

احمدی افزود: رشد تولید رمز توسعه هر منطقه‌ای است، ایلام نیز جزو استان‌هایی است که از باب توسعه و صنعت نسبت به دیگر استان‌های کشور ضعیف‌تر است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی برای رونق تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایلام صورت گرفته و این استان در آینده حرف‌ها زیادی را برای گفتن خواهد داشت.

۱۴ ناحیه و شهرک صنعتی در ایلام فعال است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام نیز در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار کرد: در سطح استان ۱۴ ناحیه و شهرک صنعتی فعال وجود دارد و سال گذشته با پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه پنج ناحیه و شهرک جدید مصوب شده است.

موسی حاتمی بیان کرد: نواحی جدید از جمله ناحیه پایین دستی پتروشیمی دهلران، ناحیه صنعتی تخصصی آب معدنی دهلران یا موسیان، ناحیه صنعتی شباب ۲ و … هستند، برای توسعه شهرک‌ها و نواحی دیگر نیز برنامه‌های مختلفی طراحی شده است.

لزوم توجه به زیرساخت شهرک های صنعتی ایلام| شرایط برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود

وی عنوان کرد: از لحاظ زیرساخت، شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یک سری مشکلات داشتند و خوشبختانه با تلاش‌هایی که انجام شده بسیاری از آنها مرتفع شده است.

رفع مشکلات زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایلام

حاتمی بیان کرد: ۳۵ هکتار زمین در شهرک صنعتی ایوان بیش از ۱۵ سال بود که تغییر کاربری داده نشده بود، با پیگیری‌ها این تغییر کاربری انجام و هم اکنو قابل واگذاری به سرمایه گذار است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام اظهار کرد: پروژه آسفالت شهرک صنعتی شباب، شهرک صنعتی ایلام، ایوان، هلیلان و دهلران نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام: یکی از مقوله‌های اصلی در شهرک‌های صنعتی بحث شبکه روشنایی است، در تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی خوشبختانه در بحث روشنایی مشکلی نداریم

حاتمی افزود: در خصوص تامین آب شهرک‌ها نیز خط انتقال آب شهرک صنعتی دهلران، تامین آب شهرک صنعتی مهران و همچنین ناحیه پایین دستی پتروشیمی دهلران به میزان ۱۵ لیتر در ثانیه محقق و اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: ساخت سه سوله کارگاهی در شهرک صنعتی ایلام، احداث ۲ سوله در شهرک صنعتی ایوان، در حال احداث بودن ۲ سوله در شهرک صنفی ایلام از دیگر اقدامات زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایلام بوده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ناحیه صنفی ایلام، افزود: صنوف آلاینده شهر ایلام قرار است در این ناحیه صنفی مستقر شوند، هم اکنون زمین واگذار و مجوز احداث به واحدهای صنفی برای ساخت و ساز داده شده است.

حاتمی اظهار کرد: یکی از مقوله‌های اصلی در شهرک‌های صنعتی بحث شبکه روشنایی است، در تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی خوشبختانه در بحث روشنایی مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام اضافه کرد: پروژه روشنایی معابر شهرک دره شهر، شهرک صنعتی دهلران و شهرک صنعتی سرابله نیز به طور کامل انجام شده است.

وی گفت: برای اجرای شبکه توزیع آب و برق ناحیه پایین دستی پتروشیمی دهلران مبلغ ۴۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است، این ناحیه به میزان ۴۳ هکتار جزو مصوبات دور اول سفر ریاست جمهور بود که خوشبختانه به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده و بحث زیرساخت آب و برق تامین شده است.

۶۴ هکتار اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایلام آزاد شد

وی ادامه داد: ۳۸ قرارداد احداث ناحیه صنعتی در شهرک صنعتی دره شهر بسته شده که ۲۱ واحد به بهره برداری رسیدند و تعدادی از واحدهای صنعتی این شهرک در سطح استان جزو بهترین‌ها هستند، از جمله «استیل کرد» که تنها واحدی است که در بورس فعالیت دارد و دیگر واحدهایی که صادرات محور هستند.

حاتمی: تاکنون ۶۴ هکتار اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایلام آزاد شده و هم اکنون مشکلی در بحث واگذاری زمین به سرمایه گذاران جدید نداریم

حاتمی اضافه کرد: در شهرک دره شهر یک هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده و میزان اشتغالزایی در این شهرک ۴۲۰ نفر است.

لزوم توجه به زیرساخت شهرک های صنعتی ایلام| شرایط برای حضور سرمایه گذاران فراهم شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام افزود: در تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان که در سنوات گذشته زمین برای اجرای طرح‌های صنعتی واگذار شده ولی تاکنون راکد مانده است، امسال این اراضی بازپسگیری شده است.

وی گفت: تاکنون ۶۴ هکتار اراضی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایلام آزاد شده و هم اکنون مشکلی در بحث واگذاری زمین به سرمایه گذاران جدید نداریم.

وی عنوان کرد: یکی از مقوله‌های بسیار مهم در شهرک‌های صنعتی که باعث ترغیب سرمایه گذاران می‌شود، واگذاری اراضی به صورت اقساطی، تامین زیرساخت‌های و معافیت‌های مالیاتی است که همه این موارد برای نواحی و شهرک‌های صنعتی فراهم شده است.

ایلام از مناطق محروم صنعتی کشور است، قطعاً فراهم کردن زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ایلام برای حضور سرمایه گذاران بسیار مهم و حیاتی است.

رونق تولید قطعاً منجر به توسعه همه جانبه اقتصادی و اشتغال در استان ایلام می‌شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار