محمد مهدی برومندی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه گلخانه‌ها، کشت گیاهان و محصولات در فضای بسته است که علاوه بر گل و گیاه و سبزی و صیفی، باید در گلخانه‌ها تولید محصولات باغی متنوع نیز مورد توجه قرار […]

محمد مهدی برومندی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه گلخانه‌ها، کشت گیاهان و محصولات در فضای بسته است که علاوه بر گل و گیاه و سبزی و صیفی، باید در گلخانه‌ها تولید محصولات باغی متنوع نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی هدف‌گذاری اصلی در کشور را در توسعه گلخانه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ افزایش مجتمع‌های گلخانه‌ای به ۴۸ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: استان اردبیل در چند سال اخیر جهش خوبی را در این حوزه داشته به گونه‌ای که هم اکنون بدون محاسبه جمعیت و مساحت این استان در مقایسه با سایر استان‌ها، جایگاه سومی کشور متعلق به استان اردبیل است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به همکاری خوب کشت و صنعت مغان و پارس در کمک به توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و افزود: با حمایت استاندار اردبیل و سایر مسئولان قرار شد در کنار تأمین زیرساخت یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه احداثی در مجموعه کشت و صنعت مغان و رفع موانع از پیش روی سرمایه‌گذاران، احیای هشت مجتمع گلخانه‌ای که در سال‌های گذشته راکد بوده در اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد تا تولید محصولات متنوع را در این بخش شاهد باشیم.

رشد مثبت بخش کشاورزی به نسبت سایر بخش‌های اقتصادی در کشور
برومندی به رشد مثبت بخش کشاورزی به نسبت سایر بخش‌های اقتصادی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: بخش کشاورزی در مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان که سفره مردم را هدف‌گذاری کرده، ‌ سعی دارد در تأمین امنیت غذایی نقش پیشتازی را ایفا کند به طوری که سال گذشته شش میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات کشاورزی بوده است.

وی ارزآوری از محل صادرات محصولات سردرختی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: نیمی از این ارزش افزوده بخش صادراتی مربوط به محصولات باغی بوده که ۳.۲ دهم میلیارد دلار را شامل می‌شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حالی که ۱۸ درصد اراضی کشور در حوزه باغبانی است اما ۲۰ درصد تولید محصول کشور را در این حوزه شاهد هستیم و ۵۰ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی مربوط به باغبانی است.

تولید سالانه ۲۴ میلیون تن انواع محصولات باغی و میوه در سطح کشور
وی تولید سالانه ۲۴ میلیون تن انواع محصولات باغی و میوه را در سطح کشور یادآور شد و اضافه کرد: استان اردبیل نیز با داشتن ۴۰ هزار هکتار باغات، تولید ۴۵۰ هزار تن محصول را با تنوع خاص در اولویت قرار داده و قطعا ما نیز از توسعه این بخش به عنوان سیاست راهبردی وزارت جهاد کشاورزی حمایت می‌کنیم.

برومندی بیان کرد: در کنار توسعه کشت گیاهان دارویی و تنوع‌بخشی به تولید محصولات باغی، ‌توسعه گیاهان دارویی نیز هدف‌گذاری شده که با تفاهمنامه به امضا رسیده با صندوق کارآفرینی قرار است یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ظرفیت تولید در این حوزه به ویژه در استان اردبیل بسیار بالاست به طوری که در بازدید از یک روستا در نمین متوجه شدیم که اهالی این منطقه با طرح الگویی مناسب کشت گیاهان دارویی را هدف‌گذاری کردند و در آینده باید زنجیره تولید و صنایع تبدیلی مرتبط در این بخش راه‌اندازی شود.

گذر از باغبانی سنتی و معیشتی به سمت باغبانی مدرن بر اساس رویکردهای جدید
وی در ادامه سخنان خود گذر از باغبانی سنتی و معیشتی را به سمت باغبانی مدرن بر اساس رویکردهای جدید و توسعه وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد و اظهار کرد: با اجرای پروژه‌هایی نظیر سرشاخه‌کاری گردو و روسیمی کردن انگور سعی و تلاشمان بر این است تا تولیدات در این بخش تا سه برابر افزایش پیدا کند.

برومندی به ضرورت صادرات محصولات باغی به خارج از کشور به ویژه به مقصد روسیه، کشورهای آسیای میانه و آذربایجان اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل باغداران مشگین‌شهری در تولید و عرضه سیب درختی قرار شد تا صادرات این محصولات به کشورهای همسایه مد نظر قرار گیرد تا زمینه بهره‌وری بیشتر به نفع باغداران فراهم آید.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امسال ۴.۵ میلیون تن سیب درختی در کشور تولید می‌شود که بخشی از این تولیدات مربوط به باغات مشگین‌شهر است و قرار است صادرات این محصولات با همکاری رایزن‌های اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد.

ضرورت راه‌اندازی رایزن‌های کشاورزی در سفارتخانه‌های خارجی با هدف توسعه صادرات
برومندی ضرورت راه‌اندازی رایزن‌های کشاورزی را در سفارتخانه‌های خارجی با هدف توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ویژه باغی یادآور شد و افزود: امیدواریم با همکاری همه‌جانبه وزارت امور خارجه در این زمینه بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

وی به بازدید خود از مجموعه کشت و صنعت مغان نیز اشاره کرد و ادامه داد: قرار است در مجموعه کشت و صنعت مغان علاوه بر تولید بذر هیبرید که هم اکنون ۹۸ درصد این محصول وارداتی است، از طریق کشت و صنعت مغان تولید نهال گواهی شده با ویژگی‌های خاص مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن سعی بر بازسازی و نوسازی باغات کشت و صنعت مغان است که در گام اول ۲۰۰ هکتار و در مراحل بعد تا یک‌هزار هکتار نوسازی باغات کشت و صنعت مغان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع