مقوله مسکن یک نیاز اساسی برای مردم بوده و به دست آوردن آن نیز هزینه زیادی در پی دارد، سرمایه‌گذاری در بافت ناکارآمد و فرسوده؛ بهترین روش‌ تولید مسکن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، متاسفانه در مقطعی تولید و عرضه مسکن در کشور متوقف شد و این آسیب زیادی به مردم زد، به همین خاطر امروز شاهد انباشت تقاضای مسکن هستیم، به طوری که تهیه آن بسیار سخت شده و مردم برای به دست آوردن آن مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند.

بی‌تردید تولید مسکن را باید یکی از دشوارترین مسائل دستگاه‌های اجرایی قلمداد کرد، موضوعی که دولت سیزدهم را بر آن داشت تا برای کاهش مشکلات حوزه مسکن به طور مستقیم مداخله کند و اگر دولت ورود نمی‌کرد، چرخه مسکن به درستی راه نمی‌افتاد و آن هم اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود که خوشبختانه در همه استان‌ها در حال اجرا است.

سرمایه‌گذاری در بافت ناکارآمد و فرسوده؛ بهترین روش‌ تولید مسکن

تولید مسکن به دلیل گستردگی کار در اموری چون تامین زمین، ساخت، عوارض شهرداری، مکانیزم‌ تسهیلات بانکی و نیز تامین مصالح، یکی از سخت‌ترین عرصه‌ها به شمار می‌رود ولی با این حال دولت به امر ساخت مسکن ورود کرده و هر نوع تسهیلاتی که می‌تواند برای تسهیل تامین مسکن عموم مردم به کار گیرد را فراهم کرده است.

در این راستا با روی کار آمدن دولت سیزدهم، ساخت چهار میلیون مسکن در سطح کشور برای چهار سال هدف‌گذاری شد که به تبع تولید این تعداد مسکن، قیمت آن نیز کاهش یافته و آرامش خوبی در بازار مسکن ایجاد می‌شود ولی به هر حال ساخت این تعداد واحد مسکونی، مشکلات و چالش‌های زیادی را نیز به دنبال دارد، از این رو در اجرای طرح مهم نهضت ملی مسکن باید همه دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند؛ چراکه متولی اصلی این امر به تنهایی نمی‌تواند این حجم سنگین از کار را از زمین برداشته و به سرانجام برساند.

هدف‌گذاری ساخت بیش از ۶۸ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، با بیان اینکه در استان ساخت ۶۸ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن هدف‌گذاری شده است که برنامه تولید مسکن شهری در قالب بخش خصوصی و خودمالکی استان ۱۲ هزار و ۲۸ واحد مسکونی مشخص شده است، می‌گوید: در محلات هدف بازآفرینی شهری ۹۰۲۱ واحد مسکونی و در بخش روستایی نیز ۲۰ هزار واحد مسکونی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان: سهم کل استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن شهری در قالب مسکن حمایتی توسط دولت ۲۷ هزار و ۶۳ واحد مسکونی تعیین شده است

اصغر اسماعیلی می‌افزاید: سهم کل استان از برنامه چهار ساله تولید مسکن شهری در قالب مسکن حمایتی توسط دولت ۲۷ هزار و ۶۳ واحد مسکونی تعیین شده است.

سرمایه‌گذاری در بافت ناکارآمد و فرسوده؛ بهترین روش‌ تولید مسکن

وی اضافه می‌کند: از مجموع بیش از ۲۷ هزار واحد مسکونی در استان حدود ۱۸ هزار واحد آن عقد قرارداد شده و سهم باقی‌مانده آن ۸۹۰۰ واحد است که با تامین زمین به ویژه در شهرستان‌ها در دستور کار قرار دارد.

تحویل واحدهای مسکونی نیازمند تامین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با یادآوری اینکه واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در دست احداث در زنجان برای تحویل تا پایان سال به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار جهت تامین زیرساخت‌ها نیاز دارد، اظهار می‌کند: همچنین کل پروژه‌های نهضت ملی مسکن در دست احداث در زنجان به ۲۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار زیرساختی نیاز دارد.

اسماعیلی با بیان اینکه برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان بیش از ۵۰۰ هکتار زمین فراهم یا تامین شده است، تصریح می‌کند: در برخی شهرها مشکل تحویل زمین داریم که به زودی مرتفع می‌شود، این در حالی است که بیشترین متقاضیان مربوط به شهر زنجان است.

این مسئول با بیان اینکه در اجرای این طرح در استان به تامین مسائل روبنایی توجه شده است، ادامه می‌دهد: از مجموع ۱۵ باب مدرسه در شرق و غرب زنجان، احداث سه مدرسه آغاز شده و کار احداث واحدهای آموزشی بر اساس بارگذاری جمعیت آغاز خواهد شد.

تخصیص پروژه برای ۸۵۰۰ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۸۵۰۰ نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن در زنجان که هنوز تعیین تکلیف نشدند، در نیمه دوم امسال تخصیص پروژه خواهند شد، عنوان می‌کند: این افراد در قالب گروه ساخت چهار نفره زمین رایگان در اختیارشان قرار گرفته و همانند طرح نهضت ملی مسکن از تسهیلات بانکی استفاده خواهند کرد ولی ساخت بر عهده خود متقاضیان است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه عمده مشکل در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح کشور و به تبع آن در استان، تامین زمین است، بیان می‌کند: متاسفانه نبود زمین باعث شد تا تعدادی از متقاضیان در استان، تخصیص پروژه نشوند ولی از ابتدای امسال در بخشی از اراضی غرب زنجان، زمین خریداری شده و به متقاضیان جامانده تخصیص داده خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: خوشبختانه با توجه به تناسب میزان پیشرفت فیزیکی ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان، به اجرای خدمات در بخش روبنایی و زیربنایی توجه شده تا پیشرفت فیزیکی در این بخش‌ها نیز متعادل بوده و متقاضیان با مشکلی در هنگام سکونت مواجه نشوند.

این مسئول با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه فرآیند انعقاد قرارداد با متقاضیان برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان که پیشرفت فیزیکی مذکور را دارند، در حال انجام است، متذکر می‌شود: این پروژه‌ها به بانک‌ها معرفی شدند و بانک‌ها نیز با سازندگان در حال انجام عقد قرارداد هستند.

تفاوت قیمت نهایی پروژه‌ها بر اساس زمان شروع ساخت

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه کاهش درصد بیمه، موضوعی محدود به استان زنجان نیست، می‌گوید: خوشبختانه در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان، بحث کاهش بیمه مطرح شده که امیدواریم با کاهش درصد بیمه، قیمت نهایی پروژه‌های نهضت ملی نیز کاهش یابد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه قیمت نهایی پروژه‌ها با توجه به شروع ساخت آن متفاوت است، خاطرنشان می‌کند: این در حالی است که زمان تحویل نهایی واحدهای مسکونی، دیگر مبلغی از متقاضیان دریافت نمی‌شود.

تحویل زمین و تسهیلات از سوی دولت، ابتکار ساخت از سوی متقاضیان

وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به استان زنجان با بیان اینکه باید زمین و تسهیلات را به مردم بدهیم تا مسکن را با ابتکار و سلیقه خود بسازند، می‌گوید: اگر دولت در این زمینه کمتر مداخله کند، هم برای مردم و هم برای دولت بهتر است.

وزیر راه و شهرسازی: تامین زمین یکی از دغدغه‌های همیشگی حوزه مسکن بوده اما زنجان یکی از استان‌هایی است که توانسته در این زمینه بر مشکلات مذکور فائق آید

مهرداد بذرپاش با بیان اینکه خوشبختانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در کشور در دست ساخت است، می‌افزاید: تامین زمین یکی از دغدغه‌های همیشگی حوزه مسکن بوده اما زنجان یکی از استان‌هایی است که توانسته در این زمینه بر مشکلات مذکور فائق آمده و در خصوص تامین زمین در روستاهای اطراف نیز گام‌های خوبی بردارد.

مشاوران املاک؛ یکی از متغیرهای اصلی قیمت‌ها در بازار مسکن

وزیر راه و شهرسازی اظهار می‌کند: قبل از این شاهد یک نوع رهاشدگی در حوزه تولید مسکن بودیم که با تصویب قانون در این حوزه و با مداخله دولت در زمینه ساخت مسکن، این دغدغه مرتفع شده است.

بذرپاش با بیان اینکه یکی از متغیرهای اصلی قیمت‌ها در بازار مسکن، مشاوران املاک است، اضافه می‌کند: این صنف جزو رها شده‌ترین صنوف در کشور است و بروز این موضوع دلایلی از جمله اینکه سقف قیمت نداریم و در این راستا یکی از اهرم‌های متغیر قیمت مسکن، مشاوران املاک بودند، داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ابزارهای تنظیم عرضه مسکن‌های ساخته شده از قبیل اعمال مالیات بر خانه‌های خالی وجود دارد که خیلی از کشورها آن را اجرا می‌کنند، تصریح می‌کند: این قانون سال‌ها در کشور بوده اما اجرا نشده و این قانون به حد توان در حال اجرا است و یکی از محرک‌های عرضه مسکن و کاهش آن مالیات بر خانه‌های خالی بوده و یکی از ابزارهای کنترلی مناسب در این حوزه به شمار می‌رود.

این مسئول با بیان اینکه تکلیف قانون جوانی جمعیت در تامین مسکن از دیگر سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی است، بیان می‌کند: از ابتدای ماه ربیع نهضت دوم واگذاری زمین‌های این طرح را در همه استان‌ها خواهیم داشت.

سرمایه‌گذاری در مناطقی که بافت ناکارآمد و فرسوده را در آن شاهد هستیم، یکی از بهترین روش‌های تولید مسکن است

بذرپاش با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در مناطقی که بافت ناکارآمد و فرسوده را در آن شاهد هستیم، یکی از بهترین روش‌های تولید مسکن است، ادامه می‌دهد: این مناطق خدمات زیربنایی و روبنایی حداقلی و سرمایه‌گذاری کمتری نیاز داشته و هویت شهر با اتخاذ این روش برقرار است.

سرمایه‌گذاری در بافت ناکارآمد و فرسوده؛ بهترین روش‌ تولید مسکن

کنترل بازار مسکن مساوی با کاهش اثر تورمی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سیاست‌های مختلف این وزارتخانه در حوزه مسکن اشاره کرده و عنوان می‌کند: یکی از این سیاست‌ها مجتمع‌سازی است که در همین راستا و طی یک سال آینده شاهد تحقق نهضت واگذاری مسکن خواهیم بود و بخش دیگر رویکردها، خانه‌های تک طبقه یا ویلایی است که هر استانی که پاسخ لازم در خصوص تامین زمین را بدهد، این کار انجام می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه مسکن، محرک اقتصاد کشور بوده و هر چه بازار مسکن کنترل شده‌تر باشد، می‌تواند اثر تورمی را کاهش دهد، متذکر می‌شود: اگر ساخت مسکن قانون نبود و رئیس‌جمهور هم به بخش مسکن ورود نمی‌کرد، چرخه تولید مسکن اتفاق نمی‌افتاد.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن یک ضرورت برای توسعه اقتصادی کشور است؛ چراکه بدون تولید مسکن، رشد سرمایه‌گذاری و تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یافت، خاطرنشان می‌کند: تامین زمین افزایش قابل توجهی گرفته و خوشبختانه در استان زنجان چندان با این مشکل مواجه نیستیم.

کاهش سود تسهیلات مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد

استاندار زنجان در گفت‌وگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، با بیان اینکه ساخت مسکن یکی از سیاست‌های مهم دولت بوده و این مهم به جد در استان زنجان دنبال می‌شود، اظهار می‌کند: در استان زنجان نیز تلاش می‌کنیم تا روند حرکتی نهضت ملی مسکن رو به جلو بوده و شرمنده مردم نباشیم.

افزایش وام مسکن از جمله کارهای خوبی است که در این حوزه صورت گرفته و باید این نوید را بدهیم که سود وام‌های تسهیلات مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است

محسن افشارچی تاکید می‌کند: افزایش وام مسکن از جمله کارهای خوبی است که در این حوزه صورت گرفته و باید این نوید را بدهیم که سود وام‌های تسهیلات مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

وی می‌افزاید: زنجان در تامین زمین و ساخت مسکن‌های ملی جزو استان‌های پیشرو است و در ماه‌های آینده نیز تعدادی از واحدها تکمیل و به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان می‌کند: وضعیت پیشرفت مسکن در استان زنجان خوب و پیشرو بوده و همواره نیازها و درخواست‌های استانی برای اجرای هرچه بهتر پروژه‌های مسکن ملی مورد بررسی قرار گرفته است.

استان زنجان در مسکن جهش تولید، پیشرو است

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، با بیان اینکه کشور در سال‌های اخیر با تورم جدی روبه‌رو بوده و قراردادهای ساخت نیز متناسب با تورم افزایش داشته است، می‌گوید: در این راستا همه هزینه‌ها از جمله زمین، زیرساخت و … را دولت متحمل شده و تلاش می‌شود قیمت مسکن با وجود تقاضای متقاضیان افزایش پیدا نکند.

مصطفی طاهری با بیان اینکه قیمت مسکن نباید جهش‌های غیرواقعی داشته باشد، می‌افزاید: تحقق این موضوع نیازمند نظارت مجلس است و خوشبختانه استان زنجان در حوزه ساخت مسکن پیشرو بوده و تلاش خواهیم کرد قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان با حداقل قیمت ممکن باشد.

سرمایه‌گذاری در بافت ناکارآمد و فرسوده؛ بهترین روش‌ تولید مسکن

وی خاطرنشان می‌کند: مسکن‌های ملی در استان زنجان از کیفیت و استانداردهای خوبی برخوردار بوده و قیمت این واحدهای مسکونی قابل قیاس با مسکن‌های شخصی‌ساز نیست.

خوشبختانه طرح نهضت ملی مسکن در استان زنجان با قوت در حال انجام بوده و تاکنون بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شده است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در پایان هر فصل تعداد زیادی از واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار خواهد شد.

میانگین پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان حدود ۵۵ درصد است و تا پایان سال ۵۰۰۰ واحد مسکونی در شهر زنجان به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار