بازار؛ گروه راه و مسکن: جمشید برزگر در نشست خبری بیستمین اجلاس سراسری انبوه‌سازان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه میان انبوه سازان و پیمانکاران تفاوت است و اگر چنانچه مسکن ملی به انبوه سازان سپرده شود قیمت تمام شده آن ۲۰ درصد پایین تر خواهد بود گفت: توجه به انبوه سازان می توانست […]

بازار؛ گروه راه و مسکن: جمشید برزگر در نشست خبری بیستمین اجلاس سراسری انبوه‌سازان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه میان انبوه سازان و پیمانکاران تفاوت است و اگر چنانچه مسکن ملی به انبوه سازان سپرده شود قیمت تمام شده آن ۲۰ درصد پایین تر خواهد بود گفت: توجه به انبوه سازان می توانست باعث شود تا سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار واحد مسکونی احداث شود و امروز می توانستیم اعلام کنیم که دولت به اهداف خود در بخش مسکن نزدیک شده است.

او ادامه داد: باید به کاهش قیمت تمام شده مسکن کمک کرد و اگر از دهه ۷۰ تا ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که تنها در دهه ۷۰ بود که با اجرای طرح اسکان مسکن ضربتی توانستیم موفقیت هایی به دست بیاوریم. در این طرح مورد اشاره ۴۰ تا ۶۰ درصد وام بدون بهره پرداخت می شد.

در صورتی که دولت با انعقاد قراردادهای مناسب، انبوه سازان را وارد پروژه نهضت ملی مسکن کند هزینه ساخت واحدهای مسکونی می‌تواند تا ۲۰ درصد کاهش یابد و پروژه‌ها حداکثر ۱۸ ماهه تحویل متقاضیان شود

برزگر اضافه کرد: در صورتی که دولت با انعقاد قراردادهای مناسب، انبوه سازان را وارد پروژه نهضت ملی مسکن کند هزینه ساخت واحدهای مسکونی می‌تواند تا ۲۰ درصد کاهش یابد و پروژه‌ها حداکثر ۱۸ ماهه تحویل متقاضیان شود.

وی ارایه بسته‌های پیشنهادی با هدف ساخت مسکن در مدت زمانی کم به وزارت راه و شهرسازی را از جمله برنامه‌های کانون سراسری عنوان کرد و افزود: تجربه موفق بخش خصوصی به ساخت مسکن را می‌توان در پروژه مسکن مهر به آن اشاره کرد که این پروژه به تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد از سال ۱۳۸۶ مطرح شد؛ اما از زمانی که انبوه‌سازان در دی ماه ۱۳۸۸ وارد آن شدند سرعت گرفته و تا سال ۱۳۹۱ تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تحویل و قابل استفاده شد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه طبق طرح نهضت ملی مسکن سالیانه حدود یک میلیون واحد مسکونی باید احداث شود که بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد توسط بخش خصوصی تولید می‌شود خاطر نشان کرد: حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی هم که در بافت‌های فرسوده نوسازی می‌شود. می‌ماند حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار واحد مسکونی که دولت باید برای اقشار پایین اجرا کند که چندان در این بخش به اهداف خود نرسیده است.

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد جامعه اجاره نشین هستند و حالا که قانون ساماندهی و عرضه و تولید مسکن داریم و بهترین قانون هم هست چرا باید به سمت جهش تولید مسکن برویم؟ ادامه داد: به ازاء هر متر مربع هزینه های زیادی برای آماده سازی زمین در شهرهای جدید و بافت فرسوده باید پرداخت شود. حال اگر انبوه سازی می شد ۲۰ درصد پایین تر هزینه قیمت تمام شده کاهش می یافت.

در حال حاضر پروژه‌ها در قالب فراخوان به پیمانکاران واگذار می‌شود که ۷۵ درصد پروژه‌ها با مشکل منابع مالی مواجه شده‌اند

برزگر اضافه کرد: ما مدعی هستیم که اگر طرح‌ مسکن ملی به انبوه سازان در ۳۱ استان کشور واگذار شود قیمت تمام شده واحدها تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند اما در حال حاضر پروژه‌ها در قالب فراخوان به پیمانکاران واگذار می‌شود که ۷۵ درصد پروژه‌ها با مشکل منابع مالی مواجه شده‌اند.

وی یادآوری کرد: طرح نهضت ملی مسکن به لحاظ انعقاد قرارداد دارای ایراداتی است که ما حاضرهستیم با دریافت زمین از محل قدرالسهم دولت واحدهای سهم آنها را واگذار کنیم تا به متقاضیان نهضت ملی مسکن بدهند اما نتوانسته‌ایم به توافق چندانی با وزارت راه و شهرسازی دست پیدا کنیم. اگر پروژه‌ها به انبوه سازان واگذار شود بلوک‌های ۵ تا ۶ طبقه حداکثر ۱۸ ماهه به پایان می‌رسد.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان گفت: هزینه‌های تحمیلی به صنعت ساختمان افزایش یافته است. به طور مثال خدمات نظام مهندسی نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته و هزینه پروانه ساختمانی نیز بسیار قابل توجه شده است. در این شرایط فولاد و سیمان سهم قابل توجهی از هزینه ساخت را به خود اختصاص نمی‌دهد و سهم اصلی به زمین و خدمات مربوط می‌شود اما معتقدیم در بورس کالا باید قیمت فولاد و سیمان مدیریت شود.

وی افزود: هزینه مواد اولیه، آب، برق، گاز برای کارخانه‌های تولید سیمان و فولاد چه میزانی است که آنها تولیدات خود را با سایر کشورها مقایسه کرده و با قیمت جهانی می‌فروشند؟

چرا باید کارخانه‌های تولیدکننده فولاد که با دلار هزار تومانی احداث شده‌اند امروز تولیدات خود را با دلار ۵۰ هزار تومانی در اختیار مردم قرار دهند؟

برزگر در خصوص ورود و خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا باعث افزایش قیمت ساخت مسکن شده است. چرا باید کارخانه‌های تولیدکننده فولاد که با دلار هزار تومانی احداث شده‌اند امروز تولیدات خود را با دلار ۵۰ هزار تومانی در اختیار مردم قرار دهند؟

معادن جزو انفال و متعلق به مردم است. بررسی قیمت نهایی محصولات فولادسازان نشان می‌دهد مواد اولیه تقریبا با قیمت هیچ در اختیار آنها قرار می‌گیرد

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان یادآور شد: معادن جزو انفال و متعلق به مردم است. بررسی قیمت نهایی محصولات فولادسازان نشان می‌دهد مواد اولیه تقریبا با قیمت هیچ در اختیار آنها قرار می‌گیرد. ما خواستار اجازه دولت به انبوه‌سازان برای خرید مستقیم مصالح ساختمانی از تولیدکنندگان هستیم.

وی با خطاب قرار دادن وزارت اقتصاد و دارایی اظهار کرد: صحبت ما با وزارت اقتصاد است. چرا ریسک تولید مسکن را کاهش نمی‌دهید؟ ساز و کار کشف قیمت بر چه اساسی است؟

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار