به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، نورالله مرادی عصر دوشنبه در همایش منطقه‌ای مدیران حفاظت محیط زیست کشور در سرعین اظهار کرد: همکاران ما در ماه‌های اخیر سعی کردند تا سند تحول در معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی را تدوین و آماده کنند تا بر اساس این سند و چشم‌انداز بتوانیم فعالیت‌های مناسبی را در […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، نورالله مرادی عصر دوشنبه در همایش منطقه‌ای مدیران حفاظت محیط زیست کشور در سرعین اظهار کرد: همکاران ما در ماه‌های اخیر سعی کردند تا سند تحول در معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی را تدوین و آماده کنند تا بر اساس این سند و چشم‌انداز بتوانیم فعالیت‌های مناسبی را در حوزه محیط زیست اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: تا افق ۱۴۰۴ بر اساس این سند تلاش بر این است تا مجموعه محیط زیست به یک مجموعه مردم‌پایه، پیشرو، نظام‌مند، همراه با اثربخشی و یادگیرنده تبدیل شده تا در مسیر تعالی و عدالت‌محوری حرکت کند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ویژگی‌های پیش‌بینی شده در این سند را بهبود نگرش‌ها و حفظ سرمایه‌های انسانی و ارتقای وضعیت مطلوب زیست محیطی اعلام کرد و گفت: تلاش بر این است تا با یک حکمرانی مناسب، اثربخش همراه با مؤلفه‌های خردورزی و آگاهی‌دهی بتوانیم در حوزه محیط زیست بر اساس چشم‌اندازهای تعریف شده به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

مرادی مجهز شدن این سازمان را به شایستگی‌های تعریف شده در سند در بخش آموزش و مشارکت‌های مردمی یادآور شد و افزود: در هر ۲ این حوزه‌ها سعی ما بر این است تا اثرگذر حرکت کرده و متناسب با رویکرد ملی و منطقه‌ای بتوانیم اقدامات مناسب همراه با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما باید آموزش را از آموزش و پرورش به عنوان اصل اساسی مورد توجه قرار دهیم که متأسفانه در ۲ سال شرایط کرونایی از آموزش کودکان و نوجوانان در مدرسه تلویزیونی و بستر شاد غفلت کردیم در حالی که بهتر از این می‌توانستیم از این بستر فراهم شده بهره‌برداری کنیم.

مرادی اضافه کرد: باید با مردم تعامل بیشتری را داشته باشیم تا با حرف زدن و بیان مسائل زیست محیطی آنها را در جریان تغییرات و اثرگذاری شرایط موجود قرار دهیم تا به یک تحول اساسی در حوزه محتوایی و بهره‌گیری از نگاه‌های عقلانی دست پیدا کنیم.

وی تولید محتوای خوب را در این حوزه در کنار همراهی با رسانه‌ها بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: باید مخاطبمان را به درستی بشناسیم و در انتقال مفاهیم و پیام‌ها شایسته عمل کنیم وگر نه با مظلوم نشان دادن محیط‌بانان نمی‌توانیم ابهت و عظمت آنها را در صیانت از مواهب خدادادی و گونه‌های جانوری و گیاهی نشان دهیم.

مرادی بیان کرد: باید در فیلم‌ها و آثار به نمایش درآمده از محیط‌بانان وضعیت آنها به شکلی ترسیم شود تا در جامعه همه به وجود محیط‌بانان مقتدر و با صلابت افتخار کنند.

وی بهره‌گیری از مناسبت‌های مختلف و ظرفیت گروه‌های اجتماعی نظیر هیئت‌های مذهبی را در اجرای طرح‌های موفق نظیر پاکبانان محرم یادآور شد و اظهار کرد: در همه رویدادهای ملی و مذهبی و برگزاری مسابقات ورزشی، مذهبی و معنوی بهتر است از ظرفیت فعالان زیست‌محیطی استفاده شود.

مرادی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما باید تقویم مناسبتی در حوزه ترویج مسائل زیست‌محیطی داشته باشیم تا در ماه محرم از صنوف یکبار مصرف دعوت کنیم تا بیشتر مراقب محیط پیرامونی خود بوده و یا در سایر مناسبت‌ها نیز از ظرفیت‌های مردمی بهتر و بیشتر استفاده کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست استفاده از توان و ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد را در ترویج الگوهای رفتاری صحیح مبتنی بر خردورزی یادآور شد و گفت: تمام تلاش ما بر این است تا در کنار بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد از مقبولیت چهره‌های مردمی نیز در ترویج مسائل زیست محیطی استفاده کنیم.

وی افزود: در تدارک برگزاری جشنواره چهره‌های مردمی زیست‌محیطی و تجلیل از آنها هستیم که قطعاً در هفته آموزش محیط زیست در مهرماه این برنامه اجرا خواهد شد.

مرادی تولید محتوای علمی متناسب با نیاز جامعه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: باز نشر این تولیدات محتوایی برای ما بسیار ارزشمند است و ما سعی می‌کنیم در همه استان‌ها تولید محتوا را به عنوان یک موضوع اساسی مد نظر قرار دهیم.

وی تربیت روایت‌گران محیط زیست و استفاده از ظرفیت موزه‌ها را برای بسط و گسترش برنامه‌های آموزشی و فرهنگسازی بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: تفاهمنامه‌های امضا شده نباید شکل نمادین به خود بگیرد بلکه بستر اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها را باید به شایستگی مهیا کنیم.

مرادی از برگزاری المپیک محیط‌بانان به عنوان ایده خلاقانه جدید یاد کرد و گفت: در کنار جریان‌سازی‌های مردمی و استفاده از توان فراگیر عمومی، در استان‌های مختلف در تدارک برگزاری جایزه استانی زیست‌محیطی هستیم تا هر استان به تناسب داشته‌های خود بتواند این جایزه ملی محیط زیست را تعریف کند.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در سمنان جایزه ملی با محوریت منوچهری دامغانی شاعر طبیعت و در اصفهان با موضوع آب و محوریت سهراب سپهری این جایزه زیست‌محیطی اعطا خواهد شد که امیدواریم سایر استان‌ها نیز در این زمینه پیشقدم شوند.

مرادی به طرح خوب توانمندسازی روستاهای سبز در اردبیل اشاره کرد و افزود: ادامه داد: در قالب پویش‌های مختلف می‌توانیم مسائل زیست‌محیطی را ترویج کنیم که در این زمینه برگزاری مسابقات فوتبال و رویدادهای ورزشی برای بیان چنین مسائلی بسیار مهم و ارزشمند هستند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی به عنوان یک اصل متعالی و مترقی همه ما وظیفه صیانت از محیط زیست را داریم و بهتر است اصل مهم آموزش را در تحقق این امر بیشتر مورد توجه و دقت نظر قرار دهیم.

انتهای پیام/

منبع