به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، ابراهیم قلیزاده شامگاه شنبه در جلسه بررسی راهکارهای افزایش منابع مالیاتی در اردبیل اظهار کرد: تمکین داوطلبانه مالیات در حقیقت پایبندی عملی به قانون پرداخت مالیات در مسیر کمک به توسعه و عمران و آبادانی شهرها و روستاهاست که همه باید به عملیاتی شدن این طرح در جامعه کمک […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، ابراهیم قلیزاده شامگاه شنبه در جلسه بررسی راهکارهای افزایش منابع مالیاتی در اردبیل اظهار کرد: تمکین داوطلبانه مالیات در حقیقت پایبندی عملی به قانون پرداخت مالیات در مسیر کمک به توسعه و عمران و آبادانی شهرها و روستاهاست که همه باید به عملیاتی شدن این طرح در جامعه کمک کنیم.

وی تصریح کرد: تمکین داوطلبانه پرداخت مالیات نه تنها کاهش هزینه‌های وصول را زمینه‌ساز می‌شود بلکه به ارتقا رضایتمندی بیشتر در جامعه نیز منجر خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل اهداف سازمان امور مالیاتی را در تحقق منابع درآمدی حاصل از مالیات برای کمک به توسعه و پیشرفت کشور یادآور شد و گفت: در تبصره‌های قانونی بر این موضوع تاکید شده و ما در مشاغل مختلف شاهد تمکین داوطلبانه مالیات و ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی در موعد مقرر هستیم.

قلیزاده با بیان اینکه ۹۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی به شکل تمکین داوطلبانه اتفاق می‌افتد، افزود: اوراق قطعی صادر شده در این زمینه در یک سال اخیر نشان‌دهنده همراهی خوب مؤدیان مالیاتی در پرداخت به موقع برای کمک به تأمین هزینه‌های کشور است.

وی به ۲ منبع عظیم دولت در تأمین هزینه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: بخش اول این درآمدها ناشی از فروش نفت است که به دلیل افزایش و شدت تحریم‌ها در این زمینه برخی دغدغه‌ها و مشکلات مشهود به نظر می‌رسد.

قلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بخش دوم منابع حاصل از مالیات صرف کارهای جاری، عمرانی و پرداخت حقوق پرسنل می‌شود که در این زمینه در سال‌های اخیر با احیای منابع مالیاتی مغفول بخش درآمدی افزایش یافته است.

وی در مورد منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده و توزیع آن در بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اضافه کرد: این کار با هدف عمران و آبادانی شهرها و روستاها در حال انجام است.

قلیزاده به ارائه تشویق‌های قانونی برای پرداخت‌کنندگان مالیات و همچنین حمایت از سرمایه‌گذاران در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اشاره کرد و ادامه داد: این مشوق‌ها در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال است که با اصلاحاتی در سال‌های اخیر به تصویب رسیده است.

وی اظهار کرد: در بودجه سالانه و برنامه‌های میان مدت این ابزارهای تشویقی در نظر گرفته می‌شود که برای سرمایه‌گذاران در مناطق محروم تا ۱۰ سال و سایر مناطق تا ۵ سال نرخ مالیاتی صفر در نظر گرفته می‌شود.

قلیزاده در مورد فرار مالیاتی در سطح استان اردبیل تصریح کرد: متأثر از وضعیت کشور ما نیز در استان اردبیل فرار مالیاتی داریم اما تعداد مؤدیانی که اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند، انگشت شمار است.

وی گفت: در کنار فرار مالیاتی، ما با پدیده اجتناب از پرداخت مالیات نیز روبه‌رو هستیم که این امر متفاوت از فرار مالیاتی است چرا که در این موضوع افراد به مدت ۳ تا ۴ سال از پرداخت مالیات ممانعت می‌کنند و در کنار آن برخی تأخیرها و تعلل‌ها را نیز شاهد هستیم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل افزود: امیدواریم با اجرایی شدن سامانه پایانه‌های فروشگاهی مؤدیان در پرداخت مالیات خود رغبت و انگیزه بیشتری را نشان دهند.

انتهای پیام/

منبع