مهران ابراهیمیان؛ بازار: محمد رضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در پاسخ به بازار گفت: در حالی که کارخانه ها بسته و یا ظرفیت تولید خود را کم کرده اند، کارخانه های تولید سیگار و دخانیات از ۶ عدد در سالهای اخیر به ۳۸ کارخانه رسیده است چون با گردش مالی ۱۵۰ هزار […]

مهران ابراهیمیان؛ بازار: محمد رضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در پاسخ به بازار گفت: در حالی که کارخانه ها بسته و یا ظرفیت تولید خود را کم کرده اند، کارخانه های تولید سیگار و دخانیات از ۶ عدد در سالهای اخیر به ۳۸ کارخانه رسیده است چون با گردش مالی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و سود ۵۰ درصدی مواجه هستندو دخانیات تنها کالایی است که تحریم نشده است!
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در نشست خبری با اشاره به نقش مهم خبرنگاران در جامعه، بیان داشت: در برنامه هفتم توسعه کشور هیچ مطلب و موضوعی در خصوص دخانیات وجود ندارد و حداقل انتظار داریم در هفته بدون دخانیات دستگاه های دولتی و روابط عمومی ها حداقل واکنشی به این موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق ادعای مسئولان دخانیات در سال ۷۲ میلیارد نخ سیگار تولید داخلی است که ۳۱ میلارد نخ آن متعلق به یک شرکت ژاپنی و ۱۱ میلیارد ان متعلق به یک شرکت انگلیسی – آمریکایی است.

بر خلاف سایر جوامع کمترین مالیات مربوط به حوزه دخانیات است سازمان امور مالیاتی برای بودجه سال جاری ۲۲ هزار میلیارد تومان در حوزه دخانیات مالیات تعیین کرد اما این عدد به ۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت

وی در پاسخ به سئوال دیگر بازار مبنی بر رواج سریع سیگارهای الکترونیکی و ویپ در سطح جوانان کشور گفت: بعد از فشار قانونی در کشورهای غربی برای مبارزه با دخانیات این شرکت ها به دنبال کسب سود راه های جدید راتجربه کرده اند و به بهانه این که مواد دخانی جدید فقط نیکوتین دارد، جوامع را درگیر مصرف دخانیات جدید کردند در حالی که واکنش های زیادی در ماه های اخیر به آنها شده است.
وی با بیان این که منافع زیاد اقتصادی باعث می شود تا اگر دری بر روی آنها بسته شود از پنجره داخل شوند، گفت: بر اساس تحقیقات متنوع در مواد دخانیات جدید بر خلاف تصور علاوه بر نیکوتین، کادمیون، ارسنیک و فلزات سنگین دیده شده و بیماری هایی همچون سکته مغزی، سرطان حجره و ریه و… از آثار مصرف آنها است و از آنجایی که واردات این کالاها به کشور ممنوع است، بدیهی است که کالاهای قاچاق بدون نظارت خطرات بیشتری دارند و باید مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند.

۷۵هزار میلیارد تومان سود خالص دخانیات ممنوع! | کارخانه های دخانیات در دوران تحریم ۶ برابر شدند 

کارخانه های تولید سیگار و دخانیات از ۶ عدد در سالهای اخیر به ۳۸ کارخانه رسیده است چون با گردش مالی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و سود ۵۰ درصدی مواجه هستندو دخانیات تنها کالایی است که تحریم نشده است

مسجدی خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت آمریکا در آخرین بیانه ای که اعلام کرده هشدارهای جدی ای در این باره داده و به دنبال تحریم آنها است و کشورهایی همچون استرالیا و نیوزلند نیز در این باره برنامه های جدی را دنبال می کنند و لذا ما نباید از این مساله عقب بمانیم در حالی که شنیده ها حاکی است که به دنبال ایجاد کارخانه و تولید داخل آن هستند.
وی افزود: تولید این نوع محصولات به بهانه ایجاد اشتغال فریبی بیش نیست اما متاسفانه نمایندگان مجلس تحت فشار مافیای فعال در اقتصاد دخانیات هستند تا تصمیمات جدی برای مبارزه با دخانیات صورت نگیرد.
وی با بیان این که در سه سال اخیر قیمت سیگار ۴ برابر شده، گفت: بر خلاف سایر جوامع کمترین مالیات مربوط به حوزه دخانیات است سازمان امور مالیاتی برای بودجه سال جاری ۲۲ هزار میلیارد تومان در حوزه دخانیات مالیات تعیین کرد اما این عدد به ۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت!
مسجدی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص توسعه کشاورزی و کشت محصولات استراتژیک،افزود: متاسفانه برای تولید و کشت تنباکو و توتون تسهیلات اعطا می شود.
وی با بیان اینکه سیگار و قلیان دروازه ورود به مواد مخدر است،گفت:سن اعتیاد به دخانیات به ۸و ۹ سال رسیده است.

تولید این نوع محصولات به بهانه ایجاد اشتغال فریبی بیش نیست اما متاسفانه نمایندگان مجلس تحت فشار مافیای فعال در اقتصاد دخانیات هستند تا تصمیمات جدی برای مبارزه با دخانیات صورت نگیرد

دبیرکل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات با اشاره به ضرورت تبلیغ مصرف دخانیات،ابراز داشت: متاسفانه در فیلم ها و سریالها مصرف دخانیات توسط بازیگران تبلیغ می شود و هیچ بازیگر نقش اول و دومی پیدا نمی کنید که سیگار دستش نباشد در حالی که صنعت سینمای ترکیه می تواند الگو قرار بگیرد.
مسجدی با بیان اینکه دختران و پسران ۹-۱۰ ساله سیگار و دخانیات استفاده می کنند،گفت:طرح پاد یا همان پیشگیری از استعمال دخانیات در پایه هفتم مدارس در حال اجرا است و صرف آگاهی از مضرات مانع گرفتار شدن به دخانیات نمی شود بلکه باید مسئولیت همراه با عمل و تعهد باشد.
دبیرکل جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات با اشاره به اجرای طرح پاد در ورامین،اظهار داشت: ۵ هزار دانش آموز دبیرستانی در این شهرستان تحت نظر و اجرای این طرح هستند و بحث جلوگیری از استعمال دخانیات و انجام کارهای فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به ضرورت ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی برای جوانان،افزود: ایران عضو معاهده کنترل دخانیات است و باید در سال ۱۴۰۴ استعمال دخانیات در کشور ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.
مسجدی یادآور شد: قرار است در شهریورماه تیمی از سازمان جهانی بهداشت برای پایش مصرف و کنترل دخانیات به ورامین بیایند و این منطقه را در حوزه های مختلف با توجه به اینکه شهر بدون دخانیات تعیین شده بررسی کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار