به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، هیروکی نیشی دبیر اول و رئیس بخش همکاری‌های اقتصادی سفارت ژاپن در ایران با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار همکاری سه جانبه ژاپن با شرکت بازآفرینی شهری ایران […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، هیروکی نیشی دبیر اول و رئیس بخش همکاری‌های اقتصادی سفارت ژاپن در ایران با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار همکاری سه جانبه ژاپن با شرکت بازآفرینی شهری ایران و برنامه اسکان بشر ملل متحد در زمینه‌های مختلف از جمله نوسازی بافت‌های فرسوده و توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آئینی در این دیدار توضیحاتی در خصوص وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری ارایه کرد و گفت: برای توسعه شهری در مناطقی که دارای بافت‌های ناکارآمد هستند سه گونه راهبرد در نظر گرفته شده است. در بافت فرسوده میانی سیاست شرکت، نوسازی مساکن فرسوده، در بافت‌های تاریخی بهسازی و مرمت ابنیه و در سکونتگاه‌های غیررسمی ساماندهی است.

تلاش برای فراهم کردن زمینه نوسازی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده
وی با اشاره به این که در بافت‌های فرسوده باید زمینه نوسازی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده را فراهم کنیم، افزود: حدود ۱۵ درصد از سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل قرار گرفتن در شرایط نامساعد نیاز به جابه‌جایی دارند، زیرا ادامه زیست انسانی در آن‌ها مخاطره‌آمیز است و تجارب جهانی می‌تواند در این زمینه ما را یاری کند.

پیشنهاد حمایت‌های بین‌المللی برای جابه‌جایی ساکنان مناطق پرخطر شهری
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که راهبرد دولت سیزدهم در این حوزه شتاب‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده است، گفت: برای این منظور بسته‌های تشویقی مختلفی از جمله بسته‌های تشویقی مالی را تدوین کرده‌ایم اما در مجموع با دو چالش عمده رو به‌رو هستیم که ناشی از تحریم‌های ظالمانه است. چالش اول کاهش توان وام دهی بانک‌هاست و چالش دوم این که جابه‌جایی ساکنان سکونتگاه‌ها به دلیل این که ساکنان عمدتا از اقشار کم‌درآمد هستند نیاز به کمک بلاعوض دارند که برای این منظور می‌توان از حمایت‌های بین‌المللی و هبیتات بهره گرفت.

همکاری ایران و ژاپن برای اجرای مبحث ۱۰ مقررات ملی و کنترل ساختمان
هیروکی نیشی نیز در این جلسه در خصوص نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده گفت: ساخت ساختمان‌های فولادی در ژاپن نقش مهمی در مقاوم‌سازی ابنیه دارد که در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان که مربوط به ساختمان‌های فولادی است، همکاری‌هایی داشته‌ایم.

آمادگی ژاپن برای همکاری با ایران در زمینه بازآفرینی شهری
وی با اشاره به این که ژاپن ۲۲ سال است که در زمینه همکاری با سمن‌ها و جوامع محلی سابقه کار در ایران را دارد، عنوان کرد: مسایل اجتماعی و توانمندسازی جوامع محلی نقش مهمی در توسعه شهر دارد و در این زمینه می‌توانیم با تدوین برنامه کاری مشترک و تامین منابع مالی شرکت بازآفرینی شهری ایران را در این زمینه یاری دهیم.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، دولت ژاپن در حال حاضر با مشارکت و همکاری برنامه اسکان بشر ملل متحد تأمین مالی و اجرای چند پروژه در زمینه مقاوم‌سازی لرزه‌ای مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها و تأمین آب آشامیدنی را در کشور در دست اجرا دارد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار