بازار؛ گروه بین الملل: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است که اگر آزادسازی اموال ایران به درستی انجام شود می‌تواند یک گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم. از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهیم کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص […]

بازار؛ گروه بین الملل: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است که اگر آزادسازی اموال ایران به درستی انجام شود می‌تواند یک گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم. از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص این موضوع که باقری کنی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده که قرار است با طرف‌های مذاکرات احیای برجام رایزنی‌هایی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشند. آیا جزئیات این مذاکرات مشخص است؟ گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم. ایران و جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه خود استفاده می‌کنندو از آنها غفلت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و اهتمام ایران به ابراز علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و همچنین اهتمام ایران برای بی اثر کردن تحریم‌ها گفت‌وگوهایی مستقیم با شرکای برجامی و گفت‌وگوهایی غیر مستقیم با آمریکا برگزار شد و اجلاس آتی سازمان ملل فرصت مناسبی است که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در ارتباط با این موضوع در چارچوب گفت‌وگوهای قبلی انجام شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران از هیچ فرصت دیپلماتیکی برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران غفلت نمی‌کند و این یکی از کارویژه‌های دستگاه دیپلماسی ایران است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه گفت: البته ما نیاز به نظارت روشن و شفاف بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و بازگشت به توافق برجام داریم، تا زمانی که آژانس نظارت لازم را انجام دهد، این امر بسیار خوبی است. ما واقعاً نیاز به نظارت بر این فعالیت‌ها داریم که برای کل منطقه کاملاً کلیدی است.

در خصوص این موضوع به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

*حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرده در حاشیه نشست سازمان ملل رایزنی درباره موضوع هسته ای صورت خواهد گرفت و نشستی در این زمینه برگزار می شود. ارزیابی شما از این نشست چیست و آیا محتمل است امریکا نیز در آن حضور داشته باشد؟

به نظر می رسد که دولت کنونی ایران سیاست کاهش تنش ها را در سطح منطقه ای و بین المللی اتخاذ کرده است. دلیل اصلی آن نیازهای مالی ایران است. دولت محافظه کار نیز می‌خواهد ثابت کند که در حل مشکلات ایران چه در عرصه اقتصادی و چه در سیاست خارجی بهتر از دولت‌های میانه رو قبلی است.

همچنین مشخص شده است که مشکلات ایران بدون دسترسی به منابع مالی قابل حل نیست. اقتصاد مقاومتی و مدیریت به این شیوه که انقلابی نامیده می شود در حل مشکلات اقتصادی ناکافی است.

همچنین واضح است که ایران نمی‌تواند بدون پایان یا حداقل کاهش قابل توجه تحریم‌های اقتصادی به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا کند.

حل مسئله هسته ای اولین گام ضروری برای رفع تحریم ها است. قضاوت در مورد اینکه آیا جلسات پیشنهادی در نیویورک می تواند در این زمینه کمک کند یا خیر، دشوار است، زیرا مشخص نیست که ایران امیدوار است با کدام طرف ها این به اصطلاح رایزنی ها را انجام دهد. آیا ایرانیان با مقامات آمریکایی دیدار خواهند کرد؟ این مسائل باید قبل از قضاوت درباره شانس موفقیت این مشاوره های پیشنهادی روشن شود.

*«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده خواهان احیای توافق هسته ای ایران هستیم. این موضع ارتباطی با موضع امیرعبداللهیان دارد؟

به سختی می توان گفت که آیا اظهارات رئیس جمهور مکرون و آقای امیرعبداللهیان به همین موضوع می پردازد یا خیر. اما به نظر می رسد که به دنبال توافق مبادله زندانیان و آزادسازی برخی از دارایی های ایران، چشم انداز یک معامله گسترده تر با ایران تا حدودی بهبود یافته است.

به طرز متناقضی، این واقعیت که ایران اکنون یک دولت محافظه کار دارد ممکن است توافق را ممکن کند.

در گذشته، نیروهای رادیکال چپ و راست، تلاش های میانه روها برای حل مناقشه هسته ای و بهبود روابط با غرب را ناکام گذاشتند. آخرین نمونه، مرتبط با تلاش دولت روحانی برای احیای برجام بود. به این دلیل که از زمان انقلاب، سیاست خارجی در رقابت های جناحی در ایران مورد استفاده قرار گرفت. اکنون به نظر می رسد که محافظه کاران برنده این رقابت شده اند.

*سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده است اگر موضوع دریافت پول ایران به طور مناسب حل شود، در صورتی که آمریکا به تعهدات خود باز گردد، ایران نیز حاضر است در زمینه هسته ای همکاری کند. به نظر شما قبل از شروع نشست سازمان ملل این روند تکمیل خواهد شد؟

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ظاهر چیز جدیدی نیست. ایران همیشه گفته است که اگر آمریکا نگرش خود را تغییر دهد، روابط بهتر خواهد شد. با این حال، بعید به نظر می رسد که ایالات متحده به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد، بدون اینکه از سوی ایران حرکنی دیده نشود. در نهایت، ایران باید با آمریکا گفت‌وگو کند و این مسائل – و دیگر اختلافات – را مو به مو حل کند. باز هم، به طرز متناقضی، یک دولت محافظه کار ممکن است بیشتر از دولت های میانه رو قبلی بتواند این تصمیم سخت را اتخاذ کند.

*با توجه به سفر مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ارزیابی شما از گزارش او چیست و گزارش او چه تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای خواهد داشت؟

چندی پیش رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که تهران در حال تلاش برای پاسخگویی به سوالات آژانس در مورد دو سایت باقیمانده است که به گفته آژانس، سوالاتی درباره باقیمانده اورانیوم وجود دارد. بنابراین، در اینجا نیز به نظر می رسد حرکتی وجود دارد. موفقیت دیدار تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعاً به حل و فصل مسائل هسته‌ای کمک می‌کند، با این فرض که هم ایران و هم ایالات متحده برای دستیابی به نوعی توافق جدی هستند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار