بازار؛ گروه بین الملل: قیمت بیت کوین بر خلاف آنچه تصور می شد، پس از تصویب صندوق های ETF به سمت جهش صعودی سیر نکرده و در عوض، طی روزهای گذشته با ریزش مواجه شده است. قیمت بیت کوین در روز چهارشنبه نیز به نسبت روز قبل با ۰.۲۵ درصد کاهش مواجه شده و به […]

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت بیت کوین بر خلاف آنچه تصور می شد، پس از تصویب صندوق های ETF به سمت جهش صعودی سیر نکرده و در عوض، طی روزهای گذشته با ریزش مواجه شده است. قیمت بیت کوین در روز چهارشنبه نیز به نسبت روز قبل با ۰.۲۵ درصد کاهش مواجه شده و به ۴۲۸۷۰ دلار رسیده است.

اکنون این سوال مطرح می شود که چرا علیرغم پیش بینی های گذشته در خصوص بیت کوین و تاثیر مثبت تصویب صندوق های ETF این رمزارز از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، روند قیمت این رمزارز حالتی معکوس به خود گرفت؟

تحلیل فاندامنتال قیمت بیت کوین

نخستین دلیل ریزش بازار رمزارزها، اعلام ورشکستگی شرکت «کور سانتیفیک» به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های فعال در زمینه ماینینگ بیت کوین بود که در آستانه اوج گرفتن قیمت ها، تاثیر نامطلوبی روی قیمت این رمزارز بر جای گذاشت. سهام این شرکت نیز از فهرست شرکت های بورسی آمریکا خارج شد که ضربه مهلکی به وضعیت بازار وارد آورد.

اما در آمریکای لاتین نیز «نایب بوکله» رئیس جمهور جوان السالوادور و یکی از بزرگترین طرفداران بیت کوین که بخش عمده ای از سرمایه ملی کشورش را در زمینه توسعه درآمدهای حاصل از استخراج این رمزارز هزینه کرده، اکنون در آستانه برگزاری انتخابات این کشور تحت فشار مضاعف قرار گرفته است. منتقدین بوکله معتقدند که وی، به اشتباه روی درآمدهای حاصل از استخراج بیت کوین حساب کرده و ریزش بازار رمزارزها طی دو سال گذشته ضرر مالی بزرگی به اقتصاد السالوادور وارد آورده است؛ موضوعی که می تواند به بزرگترین عامل احتمالی در ناکامی وی در مسیر انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهوری السالوادور و پیشرفت بیشتر بازار رمزارزها تبدیل شود.

شرکت بزرگ «گری اسکیل» که صندوق ETF بیت کوینی خود را طی روزهای اخیر با مجوز کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا راه اندازی کرده نیز طی اقدامی نامنتظره، ۳۷۶ میلیون دلار از دارایی های خود را از این صندوق خارج کرده که این امر نیز ضربه سوم را به روند رو به رشد قیمت بیت کوین وارد آورده است.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

بیت کوین در حال حاضر در محدوده قیمت ۴۲۸۰۰ دلار مورد معاوله قرار گرفته و نقطه محوری قیمت این رمزارز نیز روی ۴۳۲۲۰ دلار قرار دارد. همچنین مقاومت فوری این رمزارز روی ۴۴۳۸۴ دلار قرار دارد. در صورت موفقیت گاوها در عبور از این سطح قیمت، مقاومت های بعدی روی قیمت های ۴۵۲۶۰ دلار و ۴۷۰۶۰ دلار قرار خواهند داشت.

اما در صورت ادامه روند ریزشی قیمت، مهمترین حمایت پیش روی سرمایه گذاران روی ۴۱۴۷۲ دلار قرار داشته که در صورت ادامه روند ریزشی، حمایت های بعدی به ترتیب روی نقاط ۴۰۵۷۰ دلار و ۳۹۴۲۴ دلار خواهد بود.

از منظر تکنیکال، شاخص RSI در محدوده ۴۵ قرار داشته که نشان از بی روندی بازار و حاکم شدن اندکی ترس در میان سرمایه گذاران است. همچنین، اندیکاتور EMA۵۰ روزه بیت کوین روی ۴۳۶۴۱ دلار قرار داشته که نشانگر احتمال اصلاح بیشتر قیمت ها در بازار است.

Bitcoin Price Chart

همانطور که نمودار بالا ملاحظه می شود، حرکت قیمت بیت کوین حاکی از یک بازار آشفته و تقریبا راکد است که این وضعیت، قیمت بیت کوین را بین ۴۳۲۵۰ دلار و ۴۱۴۷۰ دلار قرار می دهد. در حقیقت، تا مشخص نشدن روند قطعی بازار طی روزهای آتی، نمی توان انتظار افزایش یا ریزش بیشتر و ناگهانی قیمت را انتظار داشت.

در مجموع، باید گفت که در صورت ریزش قیمت به محدوده زیر ۴۳۲۲۰ دلار، باید منتظر خرسی شدن روند بازار شد. با اینحال، حرکت قیمت در محدوده بالای این قیمت می تواند روند قیمت و احساسات بازار را معکوس نماید. در کوتاه مدت، می توان انتظار ریزش بیشتر قیمت به نسبت سطوح فعلی را انتظار داشت؛ مگر آنکه قیمت بتواند از سطح مقاومت مذکور عبور نموده و روند خود را تغییر دهد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار