مسئول پژوهش بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با رد شایعاتی مبنی بر آثار مخرب واکسیناسیون برای کودکان خاطر نشان کرد: نه تنها چنین آثار مخربی در واکسیناسیون کودکان وجود ندارد بلکه شرایط ایمنی مطلوبی را در برابر سویه‌های مختلف کرونا به وجود می‌آورد.

الهام صفرزاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: ما وارد پیک ششم کرونا با سویه امیکرون شده‌ایم که اغلب افراد را درگیر کرده اما در گروه‌های سنی مختلف آنهایی که تزریق واکسن انجام داده‌اند، ایمنی بیشتری را در این دوره از انتشار ویروس امیکرون شاهد هستیم.

وی ضرورت تزریق هر ۳ دز واکسن را یادآور شد و تصریح کرد: واکسیناسیون برای گروه سنی زیر ۵ سال در دست مطالعه است و به محض کسب نتایج مثبت و علمی در این گروه سنی نیز واکسیناسیون آغاز خواهد شد.

مسئول پژوهش بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: به نظر می‌رسد تزریق واکسن کرونا در سال‌های آینده همچون سایر واکسن‌ها برای کودکان الزامی و ضروری باشد اما در این مرحله کودکان ۵ تا ۱۲ سال با رضایت والدین و به شکل اختیاری فرصت تزریق ۲ دز واکسن کرونا را دارند.

صفرزاده در مورد عوارض واکسیناسیون برای کودکان و نگرانی خانواده‌ها افزود: مصرف هر دارو و دز واکسن عوارض خاص خود را دارد اما ایجاد ایمنی و ارتقا سلامت ایجاب می‌کند که افراد در واکسیناسیون به صورت فراگیر مشارکت کنند.

وی با رد شایعاتی مبنی بر آثار مخرب واکسیناسیون برای کودکان خاطر نشان کرد: نه تنها چنین آثار مخربی در واکسیناسیون کودکان وجود ندارد بلکه شرایط ایمنی مطلوبی را در برابر سویه‌های مختلف کرونا به وجود می‌آورد.

صفرزاده قدرت سرایت‌پذیری امیکرون را نسبت به دلتا ۵ برابر بیشتر دانست و اضافه کرد: مطالعات و ارزیابی مبتلایان و شاخص‌های به دست آمده نشان می‌دهد که این قدرت سرایت در امیکرون بیشتر از سویه‌های قبلی است.

وی بیان کرد: هنوز عاقبت کرونا نامعلوم و نامشخص است و هیچکس نمی‌تواند در مورد سرانجام این ویروس چموش اظهار نظر کند ولی تنها راه مقابله با این ویروس واکسیناسیون برای بزرگسالان در ۳ دز و کودکان در ۲ دز است که می‌تواند با رعایت موازین بهداشتی ایمنی مطلوبی را ایجاد کند.

صفرزاده در مورد نوع واکسن تزریق شده برای گروه سنی کودکان و نوجوانان ادامه داد: سینوفارم و پاسکواک از جمله واکسن‌هایی هستند که می‌توانند کودکان را در برابر این ویروس ایمن کنند.

مسئول پژوهش بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد احتمال شیوع سویه جدید در آینده گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست ولی آنچه که در مطالعات جهانی و بین‌المللی به ثبت رسیده اینکه افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای باید در برابر سویه‌های مختلف مراقبت بیشتری را انجام داده و ایمنی خود را بالا ببرند.

انتهای پیام/