به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، در پی نگرانی‌ها از تشدید تنش پس از حملات آمریکا و انگلیس به یمن، شرکت نفت‌ و گاز چندملیتی شِل انگلیس تا اطلاع ثانوی عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده است. شرکت ژاپنی نیپون یوسن که بزرگترین شرکت کشتیرانی این کشور است […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، در پی نگرانی‌ها از تشدید تنش پس از حملات آمریکا و انگلیس به یمن، شرکت نفت‌ و گاز چندملیتی شِل انگلیس تا اطلاع ثانوی عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده است.

شرکت ژاپنی نیپون یوسن که بزرگترین شرکت کشتیرانی این کشور است نیز روز سه‌شنبه عبور از دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورد.

سخنگوی این شرکت ژاپنی گفت: بزرگترین شرکت حمل و نقل ژاپن از نظر گردش مالی از امروز (سه‌شنبه) کشتیرانی در دریای سرخ را برای همه کشتی‌هایی که در حال فعالیت است، به حالت تعلیق درآورد.

سخنگوی این شرکت افزود: این شرکت که با نام NYK Line نیز شناخته می‌شود، از کشتی‌های خود که در نزدیکی دریای سرخ تردد می‌کنند نیز خواسته است در آب‌های امن منتظر بمانند و در حال بررسی تغییر مسیر است.

این شرکت، جدیدترین شرکت کشتیرانی است که به دنبال توصیه نیروهای دریایی ائتلاف آمریکا مبنی بر دوری از منطقه پس از آغاز حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه نیروهای یمنی، عبور از این کریدور کلیدی دریایی را متوقف کرده است.

با آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه، نیروهای دریایی یمن هشدار داده‌اند: عملیات نظامی علیه کشتی‌ها و منافع دشمن اسرائیلی را در دریای سرخ تا زمانی که تجاوزات آن به غزه و جنایاتش علیه ملت فلسطین متوقف شود، ادامه خواهند داد.

آمریکا مدعی است که ائتلافی دریایی برای مقابله با عملیات ارتش یمن در دریایی سرخ ایجاد کرده است اما فرانسه، اسپانیا و ایتالیا با تائید خروج خود از این ائتلاف، از تحویل کشتی‌های جنگی خود به فرماندهی ایالات متحده خودداری کرده‌اند و تنها کشور عربی که حاضر به عضویت در آن شد، بحرین بود.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه جاری برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفت‌ وگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار