بازار؛ گروه بین الملل: هواپیماهای جنگی و موشک های هدایت شونده غربی در ساعات اولیه روز جمعه در پاسخ به بحرانی که منطقه را فراگرفته بود، در آسمان یمن حاضر شده، در حالی که متحدانش با یک رویارویی مستقیم با گروههای مورد حمایت ایران مواجه هستند. حملات علیه جنگجویان حوثی پاسخی به چند هفته درگیری […]

بازار؛ گروه بین الملل: هواپیماهای جنگی و موشک های هدایت شونده غربی در ساعات اولیه روز جمعه در پاسخ به بحرانی که منطقه را فراگرفته بود، در آسمان یمن حاضر شده، در حالی که متحدانش با یک رویارویی مستقیم با گروههای مورد حمایت ایران مواجه هستند. حملات علیه جنگجویان حوثی پاسخی به چند هفته درگیری در دریای سرخ است؛ جایی که این گروه تلاش کرده است تا به ده‌ها کشتی باری و نفتکش غیرنظامی حمله کرده یا آن را بریاید، د حالی که آن را انتقام حمله نظامی اسرائیل به غزه می‌خواند.

واشنگتن با مشارکت نیروهای انگلیسی و حمایت ائتلافی که شامل آلمان، هلند، استرالیا، کانادا، کره جنوبی و بحرین می شود، بمباران هوایی گسترده فروشگاه های نظامی و سایت های پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین این گروه را آغاز کرد. تنش‌ها بین تهران و غرب در هفته‌ها از زمانی که متحدش، حماس، حمله خود به اسرائیل را در هفتم اکتبر آغاز کرد، افزایش یافته است، در حالی که حزب‌الله، گروه نظامی که کنترل بسیاری از مناطق جنوبی لبنان را در اختیار دارد، پرتاب‌های راکتی از مرز را افزایش داده است.

حوثی‌ها همراه با حماس و حزب‌الله بخشی از «محور مقاومت» تحت رهبری ایران را تشکیل می‌دهند که مخالف اسرائیل و آمریکا هستند. اکنون، چشم انداز یک درگیری تمام عیار در یکی از شکننده ترین و استراتژیک ترین بخش های جهان، تحلیلگران امنیتی و بازارهای انرژی را به وحشت انداخته است.

ترس از تشدید

رهبران حوثی به این حملات پاسخ دادند که در آن نیروهای آمریکایی و انگلیسی بیش از ۶۰ هدف را در ۱۶ مکان مورد حمله قرار دادند. در حالی که آنها به ایالات متحده هشدار دادند، انگلستان باید برای پرداخت بهای سنگین و تحمل همه عواقب وخیم برای آنچه که آنها تجاوز آشکار نامیدند، آماده شود.

در همین راستا، عبدالسلام جحاف، یکی از اعضای شورای امنیت این گروه، تهدید کرد: «ما با آمریکا مقابله خواهیم کرد، آن را به زانو در خواهیم آورد و ناوهای جنگی و همه پایگاه‌های آن و هرکسی که با آن همکاری می‌کند، به هر قیمتی از بین خواهد رفت.» با این حال، پس از عملیات یک شبه، کامیل لونز، یکی از اعضای مهمان در شورای روابط خارجی اروپا، گفت که اکنون ممکن است دوره ای از آرامش وجود داشته باشد، زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا ایران دوباره ذخایر حوثی ها را تکمیل کند تا حملات شدید به کشتیرانی دریای سرخ از سر گرفته شوند. اما، او هشدار داد، انگیزه آنها برای ادامه هدف گذاری حمل و نقل احتمالاً بدون تغییر خواهد بود.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران که بخش‌هایی از یمن را کنترل می‌کنند، حملات پهپادی و موشکی به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ را افزایش داده‌ و عملیات نظامی علیه بندر ایلات اسرائیل انجام داده‌اند

جاناتان پانیکوف، یک افسر سابق آمریکایی اطلاعات ملی خاور نزدیک معتقد است که حملات غرب بعید است که فورا حوثی ها را متوقف کند. این موضوع تقریباً به معنای ادامه پاسخ به حملات حوثی‌ها و احتمالاً با افزایش درگیری خواهد بود. حوثی‌ها خود را به گونه ای می دانند که به دلیل حمایت‌های ایران جسور شده‌اند. ایران در اوایل هفته گذشته با فرماندهی یک نفتکش یونانی که با نفت خام عراق به مقصد ترکیه بارگیری شده بود، آن را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرد. کشتی سنت نیکلاس قبلاً به دلیل نقض تحریم های نفتی ایران توقیف و محموله آن توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده توقیف و فروخته شده بود. کاپیتان یونانی و خدمه آن متشکل از ۱۸ شهروند فیلیپینی در حال حاضر در بازداشت ایران هستند و این حادثه نشان دهنده تشدید شدید تهدیدات پیش روی ترافیک دریایی است.

بحران دریای سرخ بر روی نقشه

حوثی های یمن مورد حمایت ایران که بخش‌هایی از یمن را کنترل می‌کنند، حملات پهپادی و موشکی به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ را افزایش داده‌ و عملیات نظامی علیه بندر ایلات اسرائیل انجام داده‌اند. تشدید خشونت ها تجارت بین المللی را تهدید می کند، زیرا شرکت های بزرگ اعلام کرده اند که محموله های خود را از منطقه منحرف خواهند کرد.

واشنگتن و لندن در تلاشند تا تلاش خود را برای بازدارندگی حوثی ها در دریای سرخ از جنگ غزه متمایز کنند، زیرا بیم آن را دارند که ادغام این دو به تهران مزیت تبلیغاتی در خاورمیانه بدهد

ارتباط اسرائیل
واشنگتن و لندن در تلاشند تا تلاش خود را برای بازدارندگی حوثی ها در دریای سرخ از جنگ غزه متمایز کنند، زیرا بیم آن را دارند که ادغام این دو به تهران مزیت تبلیغاتی در خاورمیانه بدهد. حوثی ها و ایران مشتاق هستند که برعکس این کار را انجام دهند. رهبری حوثی می گوید که هدف حملاتش به ترافیک دریایی تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای توقف بمباران نوار غزه است و اصرار دارد که تنها کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل یا قرار گرفتن در بندر ایلات اسرائیل را هدف قرار می‌دهد؛ نقطه‌ای که توسط قدرتهای غرب مورد اعتراض قرار می‌گیرد.

حوثی‌ها اعلام می‌کنند که حملات آنها به کشتی‌های نظامی و غیرنظامی به نحوی با درگیری‌های جاری در غزه مرتبط است. حوثی‌ها همچنین اعلام می‌کنند که کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا کشتی‌های عازم اسرائیل، را هدف قرار می‌دهند.

دریای سرخ تنها نقطه‌ای نیست که نیروهای آمریکایی و اروپایی و متحدان آن‌ها در برابر ایران و شرکای آن قرار دارند

بحران گسترده تر خاور نزدیک

دریای سرخ تنها نقطه‌ای نیست که نیروهای آمریکایی و اروپایی و متحدان آن‌ها در برابر ایران و شرکای آن قرار دارند. در ماه نوامبر، ایالات متحده جنگنده‌های F-۱۵ به یک انبار تسلیحات در شرق سوریه حمله کردند که پنتاگون می‌گوید توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت آن در این کشور جنگ‌زده مورد استفاده قرار می‌گرفت. این پاسخ پس از آن صورت گرفت که بنا بر گزارش ها، ده ها تن از نیروهای آمریکایی در حملاتی در عراق و سوریه که به تهران مرتبط هستند، زخمی شدند.

ژنرال مارک کیمیت، بازنشسته آمریکایی در وزارت امور خارجه در امور سیاسی_نظامی گفته که عربستان سعودی و امارات از این ائتلاف کنار می‌مانند، زیرا عمدتاً نمی‌خواهند حوثی‌ها به آنها حمله کنند، همانطور که سال‌ها و سال‌ها با موشک‌های کروز انجام می‌دادند. وی معتقد است که با این حال، بعید است که چکمه های آمریکایی یا اروپایی روی زمین ضروری باشند.

پیامدهای گسترده

در تقاطع اروپا و آسیا، دریای سرخ یک گذرگاه حیاتی برای انرژی و تجارت بین المللی است. در این راستا دریاسالار امانوئل اسلارس، فرمانده مشترک نیروهای فرانسوی در منطقه به خبرنگاران گفته که ترافیک دریایی از طریق این منطقه تاکنون ۲۰ درصد کاهش یافته است.

تصادفات تجاری دریای سرخ

حمل و نقل بار از طریق دریای سرخ_ یک مسیر کلیدی برای تجارت بین اروپا و آسیا_ در هفته های اخیر سقوط کرده است. موسسه کیل ظرفیت کانتینری روزانه در منطقه را با ظرفیت کانتینری مورد انتظار مقایسه کرده که هر دو بر حسب هزار تی ای یو بیان می شوند: بر اساس داده‌های منتشر شده در هفته گذشته توسط این موسسه، تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر ۱.۳ درصد کاهش یافته که احتمالاً حملات حوثی‌ها یکی از عوامل مؤثر بوده است. این موسسه گفته که حجم کانتینرها در دریای سرخ نیز به شدت کاهش یافته و در حال حاضر تقریباً ۷۰ درصد کمتر از حد معمول است. در ماه دسامبر، این امر باعث شد که هزینه حمل و نقل و زمان آن افزایش یابد و واردات و صادرات از اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی کمتر از ماه نوامبر باشد.

حملات حوثی‌ها به دریای سرخ، یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان، قبلاً باعث شده است که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، از جمله غول نفتی بی پی، محموله‌ها را از طریق دریای سرخ متوقف کنند

در یکی از نشانه های تاثیر بر زنجیره های تامین صنعتی، شرکت تسلا سازنده خودروهای الکتریکی نیز اعلام کرد که کارخانه خود در آلمان را به مدت دو هفته تعطیل می کند. همچنین، حدود ۱۲ درصد از نفت و ۸ درصد از گاز جهان به طور معمول از طریق آبراه و همچنین صدها کشتی باری جریان دارد. قیمت نفت در پی این اعتصابات بیش از ۲.۵ درصد افزایش یافت و نگرانی های بازار را در مورد تأثیر یک درگیری گسترده تر بر عرضه نفت از منطقه، به ویژه آنهایی که از طریق تنگه هرمز حمل می شوند، که خلیج فارس را به اقیانوس هند و جهان متصل می کند، افزایش داد. در حال حاضر نقطه خفه نفت مهم است.

حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان، قبلاً باعث شده است که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، از جمله غول نفتی بی پی، محموله‌ها را از طریق دریای سرخ متوقف کنند؛ به جای آن یک مسیر انحرافی طولانی در تنگه «امید نیک» انتخاب کنند. به گفته بورک، تاثیر این موضوع بر قیمت انرژی تا کنون محدود بوده است، اما بستگی به اتفاقات بعدی دارد.

او معتقد است که ما باید در اینجا به دنبال عملکرد دو بازیگر باشیم. یکی حوثی‌ها هستند که چگونه پاسخ می‌دهند، و دیگری البته به نحوه پاسخ ایران بستگی دارد. در حالی که تهران گزینه هسته ای و بسته شدن تنگه هرمز را دارد، بعید است در این مرحله این کار را انجام دهد. بر همین اساس، من فکر نمی‌کنم تنگه هرمز موضوع بعدی باشد. من فکر می‌کنم ابتدا چند پله روی نردبان تشدید قابل مشاهده است.

کارشناس انرژی در اندیشکده بروگل بروکسل، هشدار داد که رویارویی فزاینده با ایران می‌تواند منجر به اجرای سخت‌تر تحریم‌ها بر صادرات نفت این کشور شود

اما سیمون تاگلیاپیترا، کارشناس انرژی در اندیشکده بروگل بروکسل، هشدار داد که رویارویی فزاینده با ایران می‌تواند منجر به اجرای سخت‌تر تحریم‌ها بر صادرات نفت این کشور شود. غرب چشمان خود را بر فروش فزاینده تهران به چین در پی جنگ اوکراین بسته است که این مسئله تا حدودی فشار بر بازارهای جهانی انرژی را کاهش داده است. او معتقد است که سرکوب می تواند شاهد افزایش چشمگیر قیمت جهانی نفت باشد، تورم را بالاتر برده و تلاش های بانک های مرکزی برای تحت کنترل گرفتن آن را پیچیده تر کند.

با این حال، عربستان سعودی و امارات می توانند با افزایش تولید خود به جبران چنین اقدامی کمک کنند؛ به شرطی که بخواهند خشم ایران را به خطر بیندازند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار