بازار – گروه استان ها؛ استان کرمان یکی از قطبهای اصلی گردشگری و صنایع دستی کشور محسوب می شود وجود ۷ اثر ثبت جهانی در استان کرمان این استان را در کشور پیشرو کرده است و در این استان یک اثر ثبت جهانی به نام گلیم شریکی پیچ نیز وجود دارد. اما نه ۷ اثر […]

بازار – گروه استان ها؛ استان کرمان یکی از قطبهای اصلی گردشگری و صنایع دستی کشور محسوب می شود وجود ۷ اثر ثبت جهانی در استان کرمان این استان را در کشور پیشرو کرده است و در این استان یک اثر ثبت جهانی به نام گلیم شریکی پیچ نیز وجود دارد.

اما نه ۷ اثر ثبت جهانی و نه اثر جهانی صنایع دستی استان در فهرست یونسکو سبب نشده اند که اقتصاد کرمان دچار تحویل شود.

از صنعت گردشگری و همچنین صنایع دستی به عنوان یکی از زمینه های مطلوب برای تحویل اقتصادی هر منطقه یاد می شود بطوریکه با کمترین سرمایه گذاری در این بخش می توان به اقتصادی پایدار دست یافت.

چرخ گردشگری در استان کرمان نمی چرخد و آثار ثبت جهانی و صدها اثر ثبت ملی کرمان نتوانسته است در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی تاثیر گذار باشد

اما نه تنها چرخ گردشگری در استان کرمان نمی چرخد و آثار ثبت جهانی و صدها اثر ثبت ملی کرمان نتوانسته است در زمینه جذب گردشگر داخلی و خارجی تاثیر گذار باشد بلکه کرمان در بحث عرضه سوغات و صنایع دستی هم نتوانسته است حرفی برای گفتن داشته باشد.

اینجا به جای مس کرمان مس زنجان می فروشند

در قلب گردشگری کرمان یعنی میدان گنجعلیخان کرمان به جای مس کرمان می توان مس زنجان که با قیمت کمترش گوی سبقت را از مس کرمان روبده است جا خوش کرده است.

صنایع دستی اصفهان، شیراز و یزد را می توان در قلب گردشگری کرمان مشاهده کرد و جایگاه صنایع دستی کرمان هر روز سست تر می شود.

نگاهی به میدان گنجعلیخان که در آن می توان سه اثر صنایع دستی یعنی مصنوعات مسی، پته و فرش کرمان را در اطرافش جا داده است ، در یک پلان می تواند وضعیت صنایع دستی کرمان را به تصویر بکشد.

گلیم شریکی پیچ که در روستای دارستان شهرستان سیرجان نیز ثبت جهانی شده است عملا نتوانسته جایگاه خاصی را در بازار جهانی پیدا کند و از ثبت جهانی تنها یک اسم روی آن مانده است.

عدم برنامه ریزی مسئولان اقتصادی، در بخش دولتی و بخش خصوصی روی صنایع دستی کرمان نشان می دهد رها کردن این بخش اقتصادی نتیجه تاسف باری داشته است.

فرش کرمانی که یکی از قدیمی ترین صنایع دستی کشور محسوب می شود و قالی های قدیمی کرمانی در حراجی ها میلیون ها دلار را به خود اختصاص می دهد اما در راستای بازار خیابان گنجعلیخان و کارگاه های قالی بافی کرمان مهجور مانده است.

فرش کرمانی که یکی از قدیمی ترین صنایع دستی کشور محسوب می شود و قالی های قدیمی کرمانی در حراجی ها میلیون ها دلار را به خود اختصاص می دهد اما در راستای بازار خیابان گنجعلیخان و کارگاه های قالی بافی کرمان مهجور مانده است

شرکت فرش کرمان مدتهاست راکد است و نتوانسته نقش محوری در خصوص بافت و صادرات فرش دست باف کرمانی ایفا کند و مدتهاست مسئولان نیز دیگر حرفی از این رشته پر منفعت صنایع دستی نمی زنند.

روزگاری در کنار پسته و مس یکی از مهمترین محصولات صادراتی کرمان فرش کرمانی بود اما هم اکنون در آمار صادرات و کالاهای ارزآوری کرمان دیگر اثری از فرش و گلیم وجود ندارد.

محمد وزیری یکی از تاجران فرش کرمانی در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار می گوید: تحریمها، نوسانات ارزی و عدم حمایت داخلی از مشکلات جدی تجارت فرش کرمان محسوب می شود.

وی می گوید: در روزگار گذشته فرش جزو مهمترین کالاهای صادراتی کرمان بود و نمونه مشابه نداشت اما سیاست های اقتصادی خارجی و داخلی موجب شد فرش جایگاه خود را از دست بدهد.

فرش ماشینی جای صنعت قالی دست باف را گرفت

وی گفت: فرش های ماشینی با طرح های قالی کرمانی جایگزین فرش دستباف در بازار داخلی شده اند و در بازار خارجی نیز در پاکستان، بنگلادش و افغاستان و هند فرشهایی با طرح فرش کرمانی تولید و روانه بازار می شود.

وی گفت: نتوانستیم قالی کرمانی را ثبت کنیم و طرح های ما را در کشورهای دیگر کپی کردند و حالا بازار خارجی را از دست داده ایم.

وی عنوان کرد: متاسفانه قالی بافان نیز با مشکل مواجه هستند، عدم پوشش مناسب بیمه ای، تعطیل شدن کارگاهها به دلیل قیمت بالای نهاده های اولیه تولید و گرانی پشم و رنگ ارگانیک و مشکلات در صادرات فرشها وضعیت بازار را نگران کننده کرده است.

صنعت جهانی کرمان تنها ماند

وی در خصوص گلیم شریکی پیچ نیز گفت: این گلیم را با تبلیغات بسیار ثبت جهانی کردیم اما در عمل در دولتهای بعد مسئولان هیچ حمایتی از این گلیم نکردند و فقط یک اسم روی این گلیم باقیماند و اقدامی برای کسب بازارهای جهانی نشد.

وی گفت: باید از صنعت گر صنایع دستی از جمله مسگر، قالیباف و یا آن روستایی که در روستای دارستان گلیم می بافد حمایت عملی انجام شود.

محمد ایرانمنش دیگر صادر کننده صنایع دستی کرمان به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار می گوید: مس کرمان دست ساز و با کیفیت بالاست به همین دلیل قیمت بالایی دارد اما مس زنجان سبک تر و بدون کنده کاری و کار دست است و قیمت کمتری دارد.

وی افزود: به همین دلیل در بازار مسگران کرمانی مس زنجان بیشتر فروش می رود چون گردشگران توان خرید مس کرمان را ندارند.

وی گفت: در زمینه گلیم و فرش هم تقریبا همین شرایط است و مردم توان خرید فرش دست باف را ندارند و چون بازار داخلی و خارجی ندارد میزان تولید هم کاهش یافته است.

تحریم ها زمینه صادرات را مختل کرده و از سوی دیگر در بازار داخلی کمتر کسی است که رقم های چند صد میلیونی را برای یک فرش دست باف داخلی بتواند هزینه کند

وی بیان کرد: تحریم ها زمینه صادرات را مختل کرده و از سوی دیگر در بازار داخلی کمتر کسی است که رقم های چند صد میلیونی را برای یک فرش دست باف داخلی بتواند هزینه کند.

وی گفت: حمایتی نیز از سوی مسئولان از صنعتگران صنایع دستی نمی شود در حالیکه می توان در بحث مشاغل خانگی و اقتصاد مقاومتی و بومی روی صنایع دستی برنامه ریزی مناسب انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در گفتگو با بازار می گوید: مسئولان باید حمایت جدی در بحث صنایع دستی داشته باشند.

فریدون فعالی افزود: سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان صنایع دستی تولید می شود و ۲۲۶ هزار دلار نیز سهم کرمان در زمینه صادرات صنایع دستی است.

وی عنوان کرد: ۱۱۰ رشته صنایع دستی در کرمان وجود دارد و ۷۰ هزار هنر مند نیز در این زمینه مشغول به کار هستند.

وی عنوان کرد: یک شهر جهانی صنایع دستی و ۵ شهر ملی صنایع دستی در کرمان وجود دارد و این یعنی ما قابلیتهای بالایی در این زمینه داریم.

وی گفت: مسئولان باید در تمام سطوح برای بهره مندی بیشترین از توانمندی های کرمان برنامه ریزی کنند.

صنایع دستی یکی از مهمترین زمینه های اقتصادی استان کرمان است که باید برای بهره مندی بیشتر اقتصادی در این زمینه برنامه ریزی مدون و ویژه انجام شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار