سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد شدید از سوء استفاده صورت گرفته از بیماری کرونا برای ثبت سفارش کتب درسی سال آینده دانش آموزان، خواستار لغو تبلیغات گسترده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی از صدا و سیما و ایجاد نگرانی برای خانواده‌‎ها شد.

به گزارش آذرمغان به نقل از خانه ملت، سیدحمایت میرزاده با بیان اینکه سازمان متأسفانه سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی به عمد یا به سهو از این شرایط به وجود آمده سوء استفاده می‌کند، اظهار کرد: طی روزهای گذشته شاهد تبلیغات گسترده این سازمان برای توزیع و پیش فروش کتب درسی سال تحصیلی آینده بوده‌ایم که این مسئله به اعتقاد من در چنین شرایطی نوعی سوء استفاده محسوب می‌شود.

نباید در این شرایط کشور  نگرانی جدید برای خانواده‌ها ایجاد کرد

نماینده مردم گرمی مغان در مجلس شورای اسلامی   با یادآوری اینکه این اقدام سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی سابقه نداشته است، افزود: مگر سال‌ها گذشته دانش آموزان کتب درسی را به چه صورتی تهیه می‌کردند؛ یا مدرسه در اول مهرماه به دانش آموزان کتب را تحویل می‌داد یا در شهریور ماه خانواده‌ها اقدام به تهیه آن از کتاب فروشی‌ها می‌کردند چرا باید ۶ ماه زودتر آن هم در چنین شرایطی به خانواده‌ها استرس و نگرانی جدیدی وارد کرد.

میرزاده تصریح کرد: سئوال اینجاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی مگر آمار تعداد دانش آموزان را ندارد که اینچنین از صدا و سیما برای تبلیغ پیش فروش کتب استفاده می‌کند؛ باید مشخص شود پشت صحنه این اقدام و بدعت جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی چیست.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه سال تحصیلی فعلی هنوز به اتمام نرسیده و در هاله‌ای ابهام است، ادامه داد: در این شرایطی که خانواده‌ها دل مشغولی فرزندان خود نسبت به سال تحصیلی فعلی را دارند، چه لزومی دارد صدا و سیما دائم چنین تبلیغی را پخش کند.

سیدحمایت میرزاده

مبالغ دریافتی از خانواده‌ها کجا می‌رود؟

وی با تأکید بر اینکه باید مشخص شود پول‌های دریافتی از خانواده‌ها که ۶ ماه جلوتر اخذ می‌شود، کجا می‌رود؛ گفت: مسئله بعدی این است که به مدارسی که هنوز دانش آموز آن برای سال آینده تعیین نشده، فشار وارد می‌‎شود که برای تهیه کتب درسی زودتر پول‌ها واریز شود که این مسئله نیز جای سئوال دارد.

عدم توزیع کتب درسی در میان معلمان!

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس عنوان کرد: نکته بعدی اینکه در تبلیغات سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آمده که معلمان نیز می‌توانند از ۲۵ شهریورماه به بعد ثبت سفارش کنند که این سئوال مطرح است اگر واقعا کتب درسی چاپ شده چرا در اختیار معلمان قرار نمی‌گیرد تا پیش از سال تحصیلی بتواند کتاب درسی را مطالعه کند و درباره آن برنامه ریزی و پیشنهاد داشته باشد. آیا غیر از این است که هدف از این پیش فروش کتب فقط مسائل مالی است.

چاپ و توزیع کتب درسی تا چه زمانی باید دولتی باشد

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به صورت رایگان کتب درسی را در اختیارمعلمان قرار دهد، افزود: سئوال اصلی اینجاست چرا باید چاپ و توزیع کتب درسی در اختیار دولت باشد؛ در شرایطی که چاپخانه‌ها و کتاب فروشی‌ها به خوبی از پس کار برمی‌آیند چرا باید دولت در این حوزه مداخله کند.

برخی مؤلفین کتب درسی همان مؤلفین کتب کمک آموزشی هستند

میرزاده با طرح این سئوال که چرا کتب کمک آموزشی زودتر از کتب درسی چاپ می‌شود، عنوان کرد: آیا غیر از این است که برخی مؤلفین کتب درسی همان کسانی هستند که برای کتب درسی کتاب کمک آموزشی نیز می‌‎نویسند؟ این اقدام آگاهانه یا غیر آگاهانه در حال رخ دادن است.

وی تأکید کرد: متأسفانه سازمان پژوهش و برنامه ریزی به جای ورود به چنین مسائلی خود را درگیر موضوعی کرده که چاپخانه‌ها و کتاب فروشی ها نیز از پس آن بر می‌آیند.

چرا به بهانه‌های واهی کتب درسی هر ساله با تغییرات بی مورد زیر چاپ می‌رود

میرزاده اضافه کرد: نهایتا موضوع آخر نیز این است که چرا باید هر سال شاهد چاپ کتاب درسی جدید باشیم و دانش آموز نتواند از کتب سال گذشته خواهر و برادر خود استفاده کند، چرا باید با بهانه تغییر صفحه یک عکس یا جدول از صفحه‎ای به صفحه دیگر کتاب جدید  زیر خط چاپ برود؟ در کشورهای توسعه یافته و پولدار هم به این اندازه کتاب چاپ نمی‌شود ولی ما اصرار عجیبی بر چاپ کتب درسی داریم.

خانواده دانش آموزان اقدام به ثبت سفارش نکنند/ دولت موظف است کتب درسی را اول مهرماه تحویل دهد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه  این سئوالات و ابهامات مسائلی است که وظیفه نظارتی مجلس حکم می‌کند به آن ورود کنیم، تصریح کرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی باید فوراً تغییر رویه دهد و دولت موظف است طبق روال گذشته در همان تاریخ اول مهرماه کتب را در اختیار مدارس یا کتاب فروشی‌ها طبق روال سالیان گذشته قرار دهد و خانواده‌ها نیز باید بدانند که نیازی به ثبت سفارش کتب در این شرایط وجود ندارد./