محمد اله بخش در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تولیدات شیلات استان در سال ۱۴۰۰، ۹ هزار و ۵۰۰ تن بوده که در ۲ سال دولت سیزدهم این رقم به بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافته است. وی به رشد ۲۵ درصدی تولید محصولات آبزی در استان اشاره کرد […]

محمد اله بخش در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تولیدات شیلات استان در سال ۱۴۰۰، ۹ هزار و ۵۰۰ تن بوده که در ۲ سال دولت سیزدهم این رقم به بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافته است.

وی به رشد ۲۵ درصدی تولید محصولات آبزی در استان اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید و اشتغال در بخش شیلات کارهای جهادی و رو به جلویی انجام شده و تلاش بر این است تا این ظرفیت ارتقا یابد.

تصویب احیا ۶۱ طرح آبزی پروری با پرداخت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات در استان

مدیرکل شیلات استان اردبیل از احیای مزارع پرورش آبزیان در استان خبر داد و تصریح کرد: در ۲ سال پایانی دولت گذشته تنها اشتغال ۴۰ نفر را شاهد بودیم در حالی که این رقم در ۲ سال دولت سیزدهم ۶ برابر افزایش یافته و به بیش از ۲۶۴ نفر رسیده است.

اله بخش افزود: در پرداخت تسهیلات نیز در حالی که در سال ۱۴۰۰ پرداختی ها در حد صفر بود در سال گذشته از محل تبصره ۱۸، ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که ۳۰ برابر رقم سال های گذشته بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با همکاری بنیاد برکت و طرح نهضت احیا ۶۱ طرح آبزی پروری در استان با پرداخت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده که تاکنون ۲۱ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

۸۰ درصد ظرفیت آبزی پروری استان بکر و ناب است

اله بخش از برگزاری ۴۵ دوره آموزشی برای فعالان پرورش ماهی خبر داد و اضافه کرد: در کنار خدمات ترویجی و آموزشی، توسعه مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی جز رویکردهای اصلی بوده تا ما بتوانیم با فاصله گرفتن از مدیریت سنتی، به سمت مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی در این استان حرکت کنیم.

وی بیان کرد: ۱۷۰ دستگاه هواده و سایر تجهیزات مورد نیاز در استخرهای دومنظوره به صورت رایگان توزیع شده تا ما بتوانیم تجهیزات این مجموعه های تولیدی را به روزرسانی کنیم.

اله بخش از افزایش هفت برابری صدور پروانه و چهار برابری صدور کارت شناسایی برای فعالان این حوزه خبر داد و یادآور شد: تا سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده تا میزان تولید آبزیان در این استان افزایش پیدا کرده و به رقم ۱۶ هزار تن برسد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما ظرفیت خوبی را در توسعه آبزی پروری داریم که تنها ۲۰ درصد این ظرفیت تاکنون به کارگیری شده در حالی که ۸۰ درصد ظرفیت آبزی پروری استان بکر و ناب است.

۳۰۰ استخر دومنظوره کشاورزی در استان اردبیل راکد است

اله بخش ضرورت ترغیب سرمایه گذاران را به ایجاد فرصت های اشتغال و تولید در این بخش یادآور شد و گفت: ما می توانیم از ظرفیت پایاب سد خداآفرین، عمارت و سبلان در راه اندازی مراکز پرورش ماهی استفاده کرده و در مناطق شمال و جنوب استان تحول عظیمی را در آبزی پروری رقم بزنیم.

وی به بزرگترین چالش تولید آبزیان در استان اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ استخر دومنظوره کشاورزی در استان اردبیل راکد است در حالی که به راحتی می توانیم از ظرفیت این استخرها برای تولید آبزیان استفاده کنیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل خاطرنشان کرد: امیدواریم در کنار حل موانع و مشکلات به وجود آمده بین شیلات و امور آب و همچنین تعیین تکلیف اراضی محدوده دره رود امکان راه اندازی مجتمع های بزرگ پرورش آبزیان را مهیا کرده و به ارتقای تولید کمک کنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار