پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه استان‌ها- اسد بابایی:، قومیت‌گرایی و عوام‌فریبی با شعارهای پررنگ و لعاب در عرصه سرنوشت‌ساز انتخاب ملی گاه می‌تواند مردم را از معیارهای اصلی دور نگه دارد، پس در این زمینه آن دسته از داوطلبانی که با هدف تحریک احساس عوام به چنین روش‌های تبلیغاتی متوسل می‌شوند اغلب شانس بیشتری برای […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه استان‌ها- اسد بابایی:، قومیت‌گرایی و عوام‌فریبی با شعارهای پررنگ و لعاب در عرصه سرنوشت‌ساز انتخاب ملی گاه می‌تواند مردم را از معیارهای اصلی دور نگه دارد، پس در این زمینه آن دسته از داوطلبانی که با هدف تحریک احساس عوام به چنین روش‌های تبلیغاتی متوسل می‌شوند اغلب شانس بیشتری برای انتخاب و اقبالی در بین مردم ندارند.

از آنجا که انتخابات به عنوان یک رویداد ملی طی چهار دهه قبل به صورت مستمر در سطح کلان و خرد مدیریتی مختلف برگزار می‌شود در طول این سال‌ها این مسئله به خوبی به اثبات رسیده که هوچی‌گری، قومیت‌گرایی، عوام‌فریبی با شعارهای قومی و امثالهم هیچ جایی در دستگاه نظام جمهوری اسلامی ندارد.

پایبندی به قوم و ریشه هویتی هر شخص موضوع غیراخلاقی نیست اما زمانی که این قومیت‌گرایی‌ها بنا به هر دلیل و منفعت شخصی یا غیرشخصی به سطح کلان ملی راه می‌یابد به صورت مستقیم احساس دیگر قومیت‌ها را تحت تأثیر قرار داده و سبب جدایی و تفرق می‌شود.

دیدگاه، برنامه‌، نظر و متاع معرفی هر یک از داوطلبان در عرصه تبلیغات انتخاباتی برای مردم دارای اهمیت بوده و هر یک از این ویژگی‌ها و راهکارها به دقت و به شکلی موشکافانه از سوی مردم بررسی و تحلیل می‌شود، پس با این حال جایی برای فریب عموم یا موج‌سواری بر افکار آنان باقی نمی‌ماند.

ما نگاهی به دو مناظره برگزار شده و نظرسنجی افکار عمومی نشان می‌دهد هفت نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به جای پرداختن به راهکار و برنامه‌های خود برای چهار سال ریاست جمهوری تلاش دارند با حرکات نمایشی، استفاده ابرازی از زبان آذری و تحریک احساسات قومیت‌ها قوی سبقت را از دیگری ربوده و مردم را در دوراهی انتخابی دشوار قرار دهند.

بی شک همگان اذعان دارند انقلاب اسلامی حاصل رشادت و جانفشانی تمام اقوام و ادیان ایرانی بوده در ظرفی به نام اتحاد و همدلی شکل گرفته است حال قومی کردن انتخاب مهم و سرنوشت ساز ریاست جمهوری، حرکات نمایشی و استفاده‌های ابرازی از آذری زبان‌ها و نیز اقشار خاص جامعه نه تنها هیچ نامزدی را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند بلکه زمینه دلسردی و بی تفاوتی را در وضعیت حساس و کنونی دامن می‌زند.

استاد دانشگاه تبریز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: در بحث مناظره‌های نامزدهای ریاست جمهوری باید به دو عامل توجه کرد؛ اول اینکه به دلیل تعداد کم اینگونه مناظره‌ها در رسانه، سبک، روال و منش فراموش شده است.

محمد کلامی با اشاره به نامناسب بودن رفتار در مناظره‌های انتخاباتی، بازگو کردن و نقد حریف ادامه داد: متأسفانه در رسانه ملی مناظرات مستمر بین احزاب و جریان‌های سیاسی وجود نداشته و نقدها در پایان دوره رؤسای جمهوری صورت می‌گیرد که به خاطر نبود زمان برای اصلاح و اعمال نظر منتقدان دیگر سازنده نخواهد بود.

وی افزود: وجود مناظرات در طول خدمت دولت و نقد بر برنامه‌ها ضروری است چون باعث می‌شود مردم نگاه بهتری به مسائل داشته و رجال سیاسی نیز تمرینی بر نوع رفتار در مناظره‌ها را نیز داشته باشند.

مناظره‌های انتخاباتی در راستای آگاهی بخشی نیست

این تحلیل‌گر اقتصادی بیان کرد: متأسفانه نگاه نامزدهای ریاست جمهوری به مناظره‌ها در راستای آگاهی بخشی و ارائه برنامه و اهداف نیست.

نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌های تلویزیونی به جای ارائه برنامه و نقد برنامه‌های طرف مقابل، بیشتر به سمت احساساتی کردن فضای انتخابات حرکت کرده‌اند. کلامی گفت: نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌های تلویزیونی به جای ارائه برنامه و نقد برنامه‌های طرف مقابل، بیشتر به سمت احساساتی کردن فضای انتخابات حرکت کرده‌اند.

وی در پایان گفت: نامزدها به جای پاسخگویی به شعور مردم به دنبال ایجاد شور در بین مردم به نفع خود هستند.

آذری‌زبان‌ها به دنبال انسجام ملی و ضد قومیت‌گرایی هستند

نائب‌علی رحیمی، ‏کارشناس مسائل سیاسی‬ اردبیل در این باره به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: در بررسی دو مناظره گذشته داوطلبان سیزدهمین دوره ریاست جمهوری این موضوع به خوبی استنباط می‌شود که حفظ تقوا و منش حرفه‌ای و احترام به ارزش‌های اخلاقی از اهمیت ویژه‌ای برای مردم برخوردار بوده و در این زمینه احساس و تعصب آذری‌زبان‌ها نه با یک شعر یا یک جمله که تنها با انسجام ملی تحریک می‌شود.

وی تصریح کرد: از اینکه برخی از داوطلبان بحث طایفه‌گرایی را به شکلی نامتعارف و غیراصولی در مناظره‌های خود مطرح کردند ابراز تأسف دارم و به عنوان یک ایرانی بر این اساس معتقد هستم فردی که با تخریب رقیبان خود یا مسائلی همچون تحریک احساس عمومی در این عرصه قدم گذاشته باشد بی‌شک هیچ شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

این فعال سیاسی اردبیل چنین حرکت‌های غیراخلاقی را خوراک شبکه‌های معاند معرفی و اذعان کرد: چرا باید با حرکت‌های خود به عنوان یک ایرانی به رسانه‌های معاند بهانه داده و سبب تشویش اذهان و افکار عمومی باشیم؟

تعصبات قومی دست‌مایه تبلیغ داوطلبان/شگرد نخ‌نمای تحریک احساسات

رحیمی همچنین یادآور شد: قومیت‌گرایی هیچ وقت در جمهوری اسلامی جایی نداشته و از این پس نیز چنین خواهد بود و افرادی که برای اخذ آرای بیشتر و افزایش شانس خود برای پیروزی برخی تعصبات و عرق آذری‌زبانان را دست‌مایه تبلیغ خود قرار می‌دهند آگاه باشند که مردم آذری ایران هرگز با چنین رفتارها و اخلاق‌هایی به انسجام ملی پشت نمی‌کنند.

استفاده ابزاری و نمایشی از آذری‌ها نشان دهنده دست خالی نامزدها از برنامه و راهکار است

بهرام شفیعی از فعالان رسانه‌ای و اساتید دانشگاه ارومیه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان در خصوص دلایل روی آوردن نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات برای استفاده ابزاری از زبان آذری و تحریک احساسات قومیت‌ها گفت: استان‌های آذری زبان به دلیل نقش مهم و تأثیرگذار در مدیریت و اداره کرد کشور همواره در تمام انتخابات مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری قرار دارند و این حرکات ابزاری و نمایشی منوط به این دوره نمی‌شود.

مردم آذری زبان در این دوره به این شعار، وعده و استفاده ابرازی آگاه بوده و از حرکات نمایشی نامزدها گلایه مند هستند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه آذری زبان‌ها جمعیت قابل توجهی را در کشور تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: طبیعی است در دوره‌ای که بیم مشارکت پایین از سوی مردم وجود دارد تحریک احساسات مردم این استان‌ها تأثیر بالایی در سبد آرای هر نامزدی دارد ولی مردم آذری زبان در این دوره به این شعار، وعده و استفاده ابرازی آگاه بوده و از حرکات نمایشی نامزدها گلایه مند هستند.

استفاده نامزدهای ریاست جمهوری از خلأها و کمبودها

یک کارشناس ارشد جامعه شناسی نیز به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: با توجه به اینکه کشور ما شامل انواع قومیت‌های مختلفی است و القائاتی که نسبت به بی عدالتی برای قومیت‌ها رخ داده است.

خسرو اکبری ادامه داد: همواره در خارج از کشور و حتی داخل کشور تعدادی از افراد سعی بر تلقین کردن این موضوع داشته‌اند که حق اقوام در ایران نادیده گرفته می‌شود.

وی معتقد است: چنین القائاتی در داخل و خارج کشور، این باور را در اذهان مردم به وجود آورده است که حق انسان همواره پایمال شده است.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی بیان کرد: نامزدهای ریاست جمهوری نیز از چنین خلأ و مشکلاتی در روزهای مانده به برگزاری انتخابات استفاده می‌کنند.

خیز کاندیداهای ریاست جمهوری برای استفاده از احساسات زبان قومیت ها

او توضیح داد: تنها مباحث مربوط به قومیت آذری زبان در مناظره‌های نامزدهای ریاست جمهوری مطرح نمی‌شود بلکه مسائل شهری و روستایی، شیعه و سنی، مرکز و پیرامون که همواره وجود داشته‌اند نیز در این برنامه‌ها مطرح می‌گردد.

اکبری گفت: منحرف کردن افکار عمومی از اصل قضیه، نبود برنامه و اهداف مشخص نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها، موجب می‌شود تا از حاشیه‌، کمبود، خلأها و حتی تلقین‌ها استفاده می‌کنند تا اهداف خود را پیش ببرند و رأی جمع کنند.

شعارهای قومی در انتخاب ملی راه چاره برون رفت از مشکلات کشور نیست

احمد اسدی فعال فرهنگی و اجتماعی ارومیه نیز در خصوص استفاده ابزاری از زبان آذری توسط نامزدهای ریاست جمهوری گفت: آذری زبان‌ها به دلیل جمعیت بالا و نقش مهم همیشه در دوره‌های مختلف مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری بوده و هستند ولی نگاهی به گذشته دولت‌ها نشان می‌دهد استفاده ابرازی از آذری زبان‌ها دیگر نخ نما شده و تأثیری در سبد رأی نامزدهایی که به این شیوه متوسل شده‌اند ندارد.

دوره‌های گذشته تبلیغات و انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد هر نامزدی به بحث قومی گرایی و شعارهای قومی بیشتر توجه کرده توسط همان مردم طرد شده است. وی ادامه داد: دوره‌های گذشته تبلیغات و انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد هر نامزدی به بحث قومی گرایی و شعارهای قومی بیشتر توجه کرده توسط همان مردم طرد شده است این دوره نیز مردم آذری زبان کشور تمام رفتارهای نامزدها را زیر نظر دارند و به خوبی به شگردهای ابزاری آشنایی دارند.

اسدی مهمترین دلیل استفاده نمایشی و ابزاری از آذری زبان را ترس از مشارکت پایین مردم کشور و تحریک احساسات و عواطف قومی برای کسب بیشترین آرا از سوی نامزدها دانست و گفت: امروز در حالی که کشور بیش از هر زمان به وفاق ملی و همدلی تمام اقوام و ادیان نیاز دارد این حرکات غیر اخلاقی از سوی نامزدها موجب نفاق در کشور می‌شود که دود آن به چشم همه خواهد رفت.

تعصبات قومی دست‌مایه تبلیغ داوطلبان/شگرد نخ‌نمای تحریک احساسات

وی القای تفکیک قومی، بداخلاقی‌های سیاسی، استفاده ابزاری از آذری زبان را بزرگترین مانع برای مشارکت حداکثری دانست و گفت: تنها راه نجات کشور از مشکلات کنونی ارائه برنامه‌های کاربردی و وفاق ملی تمام مردم است.

سبد آرایی که پر شدنش با نمایش است

خضر درویشی از فعالان اجتماعی شهرستان سردشت نیز در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان با بیان اینکه کولبران با مسائل و مشکلات زیادی در مناطق مرزی دست به گریبان هستند گفت: تکرار چندین باره جملات شعاری توسط نامزدها برای جلب آرا از طریق تحریک عواطف انسانی کار درستی نیست و باید برخوردهای لازم با آنها صورت گیرد چون برخی از کاندیداها تلاش دارند تا با نمایش سبد رأی خود را پر کنند.

وی با اعلام اینکه نامزدهای این دوره به صورت حساب شده می‌دانند دست خالی هستند و برنامه مشخصی ندارند در این راستا با توسل به گروه‌های آسیب پذیر تلاش دارند با تحریک عواطف و احساسات آنها از رقبا پیشی گرفته و آرا بیشتری جمع کنند.

استفاده از کولبران توسط نامزدها با هدف تحریک عواطف انسانی کار درستی نیست

درویشی با اشاره به جمعیت بالای مرزنشینان در کشور به خصوص آذربایجان غربی افزود: این شگرد تبلیغاتی که با مظلوم نمایی و بیان شعارها و وعده‌های توخالی تحت عنوان حمایت از سوخت‌بران و کولبران دردی از مشکلات مردم را دوا نمی‌کند باید برنامه مشخص و هدفمندی برای حل این مشکل از سوی نامزدها مطرح شود.

تعصبات قومی دست‌مایه تبلیغ داوطلبان/شگرد نخ‌نمای تحریک احساسات

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه دو مناظره اخیر ثابت کرده نامزدها به جای ارائه برنامه و راهکار با تاکتیک مظلوم نمایی و وعده توخالی حمایت از گروه‌های خاص همانند کولبران، زنان و جوانان در راستای منافع شخصی و جمع آرا تلاش می‌کنند گفت: امروز کولبران بهتر از هر کسی می‌دانند سالهاست وعده‌ها رنگ واقعیت نگرفته و تا اراده جمعی مسئولان نباشد مشکل آنها حل نمی‌شود.

درویشی خاطرنشان کرد: واکنش‌های نامزدها در این دوره در مناظرات نشان داد باز هم بی توجه به حل ریشه‌ای مشکل اشتغال و معیشت مردم مناطق مرزی هر یک از به دنبال توجیه اقدام و عملکرد خود بوده و برنامه جامعی برای حل این مشکلات ندارند.

وی تاکید کرد: هنوز مرز بین کولبری و قاچاق، مرز بین شعار و عمل همچنان مبهم باقی مانده است وقتی کولبران را به عنوان قاچاقچی نگاه می‌کنند چرا نامزدها اجازه می‌دهند از آنها استفاده ابزاری کنند، این کوله بران نیستند که در اقتصاد کشور خلل ایجاد می‌کنند بلکه باندهای مافیایی هستند که قطار قطار از مرزها می‌گذرند و در هر روز معادل کل بار یکسال کوله بران کشور را بدون هیچ درد و رنج و مجوزی وارد کشور می‌کنند که باید دستگاه‌های ذیربط همین نامزدهای ریاست جمهوری که در وضعیت کنونی نیز مسئولیت دارند برای بستن راه آنها، در عمل اقدامی قاطع انجام دهند و تدبیری بیاندیشند.

بی‌شک ایران اسلامی با در کنار هم قرار گرفتن اقوام، زبان‌ها و مذاهب مختلف تشکیل شده و تفکیک هر یک از این موارد از هم به معنای نادیده گرفتن انسجام، همبستگی و اتحاد ملی است.

شایسته است هر یک از داوطلبان سیزدهمین دوره از ریاست جمهوری با عبرت از نتیجه رفتارهای دیگر داوطلبان در ادوار گذشته و با در نظر داشتن اقبال عمومی نسبت به عملکرد حرفه‌ای، ارائه برنامه‌های کارساز و قابل اجرا و از همه مهم‌تر پایبندی به انسجام ملی توجه بیشتری داشته و استفاده از ابرازی از قومیت‌ها و یا کولبران را تعطیل کنند.

انتهای پیام/

منبع