پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر – گروه استان‌ها- آرزو کرمی: استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است. کرمانشاه از […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر – گروه استان‌ها- آرزو کرمی: استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است.

کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد و داشتن مرز با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استان کرمانشاه از نظر تقسیمات کشوری در طول ۴۳ سال گذشته دچار تغییرات قابل توجهی شده است، در سال ۱۳۵۷ تنها پنج شهرستان در استان کرمانشاه وجود داشت که این تعداد با اضافه شدن ۹ شهرستان جدید به ۱۴ شهرستان افزایش یافت، این امر در افزایش سرعت خدمات رسانی، ارتقای وضعیت اقتصادی و عمرانی و توسعه سیاسی و اجتماعی شهرستان‌های استان نقش مهمی داشته است.

کرمانشاه در سایه حمایت‌های انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش به‌سزا و رشد چشم‌گیری در کشور داشته است، لذا پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر قصد دارد طی ایام الله دهه مبارکه فجر به ارائه گوشه‌ای از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه کشاورزی و تولیدات استان کرمانشاه بپردازد.

یکی از دستاوردهای عظیم و ارزشمند انقلاب اسلامی ایران تأمین و ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و ساخت مدرسه در کشور بوده است که توجه به این مقوله، زمینه پیشرفت و آبادانی کشور را فراهم کرده است.

کرمانشاه نیز در سایه حمایت‌های چهل و پنج ساله انقلاب اسلامی در زمینه تأمین، ساخت و تجهیز مدارس رشد چشمگیری داشته است، لذا پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر به دلیل اهمیت مقوله آموزش به بیان و ارائه گوشه‌ای از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در این حوزه بپردازد.

مدرسه سازی سبب رشد و بالندگی جامعه

مدرسه سازی جلوه بی‌نظیری از خدمت به همه اقشار مردم مخصوصاً قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه است زیرا که موجب رشد و بالندگی فرزندان این مرز و بوم می‌شود. نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز با این نگاه و رویکرد که سرمایه‌گذاری در امر آموزش و پرورش هزینه جاری نیست بلکه این اقدام آینده کشور را می‌سازد و ریشه و اساس توسعه هر کشوری از مدرسه آغاز می‌شود، دست به اقدامات مهمی در حوزه مدرسه سازی زد.

بعد از پیروزی انقلاب مردمی ایران با وجود دشمنی‌های استکبار جهانی، جنگ تحمیلی، تحریم‌های اقتصادی در بیشتر عرصه‌های آموزشی، پرورشی، پژوهشی و… پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم که بستر آن از مدرسه بوده است.

در زمان طاغوت مدرسه سازی به صورت پراکنده و اکثراً در شهرها و برای قشر مرفه جامعه ساخته می‌شد، اما نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با آگاهی از نقش تعلیم و تربیت، اهتمام ویژه‌ای برای ارتقا آن داشته، بنابراین اقدام به ایجاد امکانات و فضاهای آموزشی و نیز تجهیز آن در اقصی نقاط کشور حتی در محروم‌ترین و دورترین روستاها کرد.

تجلی مردمی سازی با وجود ۴ هزار مدرسه در کرمانشاه

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امکانات آموزشی و پرورشی برای مردم نقاط مختلف استان کرمانشاه به‌صورت عادلانه مهیا نبود و مناطق کمتر برخوردار، کمتر توسعه‌یافته و روستایی از امکانات و فضاهای آموزشی برخوردار نبودند و اگر در روستاها نیز مدرسه‌ای وجود داشت، آموزش به دانش‌آموزان از طریق نیروهای کم تجربه انجام می‌شد که همین امر باعث می‌شد فرصت‌های تحصیلی برای همه دانش‌آموزان فراهم نشود و مخصوصاً موجب بی‌سوادی یا کم‌سوادی دانش‌آموزان دختر می‌شد.

در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی ایران در بعضی از مناطق به دلیل نبود مدرسه، دانش‌آموزان در چادر یا کپر آموزش می‌دیدند و معمولاً این دانش‌آموزان به دلیل نبود مقاطع تحصیلی بالاتر در منطقه خود تنها تا مقطع ابتدایی درس می‌خواندند و تعداد اندکی از این دانش‌آموزان در مرکز استان می‌توانستند ادامه تحصیل بدهند که این امر نشان می‌دهد امکانات آموزشی در همه مناطق به صورت عادلانه فراهم نمی‌شد.

در زمان طاغوت مدرسه جداگانه‌ای برای تحصیل دانش‌آموزان معلول جسمی یا ذهنی در کرمانشاه وجود نداشت، اما بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر اساس نیازها مدارس استثنایی احداث و توسعه پیدا کرد و حتی سرویس‌هایی برای این دانش‌آموزان نیز فراهم شد و در ادامه در راستای خدمات ارزشمند انقلاب اسلامی ایران در این استان، نخستین مدرسه اوتیسم در کرمانشاه راه اندازی شد و طی سال تحصیلی جاری نیز پذیرای دانش آموزان با نیازهای خاص بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، با تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر به دستاوردهای عظیم نظام مقدس جمهوری اسلامی در این استان اشاره و اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت فضاهای آموزشی و پرورشی تحویل داده شده در روستاهای این استان بیشتر از شهرها بوده است.

افزایش ۱۴ برابری مدارس در کرمانشاه

مرزبان نظری با تاکید بر اینکه یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران در مدرسه سازی تجلی یافته است، بیان کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۷۴ مدرسه در استان کرمانشاه وجود داشت که بعد از انقلاب این تعداد به حدود چهار هزار مدرسه افزایش یافته و این شاخص یکی از خدمات بزرگ نظام است.

تجلی مردمی سازی با وجود ۴ هزار مدرسه در کرمانشاه

وی با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فقط ۱۱۲ مدرسه روستایی در سراسر این استان وجود داشت، افزود: این تعداد هم اکنون قریب به سه هزار مدرسه رسیده است و در برخی از روستاها در هر سه مقطع تحصیلی مدرسه وجود دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه گفت: در زمان طاغوت به ازای هر ۳۴۳ دانش آموز یک مدرسه و به ازای هر ۲۷ محصل یک معلم در کشور داشتیم که امروز به برکت انقلاب اسلامی و دستاورده‌های آن در حوزه سخت افزاری و تربیت نیروی انسانی، به ازای هر ۶۲ دانش آموز یک مدرسه و به ازای هر ۱۲ نفر یک معلم وجود دارد.

نظری اضافه کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۹۴ هزار دانش آموز با سه هزار و ۴۹۳ معلم در تمام مقاطع تحصیلی در این استان تحصیل می‌کردند که این تعداد در سال جاری به ۳۷۰ هزار دانش آموز با ۲۶ هزار معلم رسیده است.

افزایش ۱۰ برابری فضاهای آموزشی ورزشی

وی به وضعیت سرانه آموزشی و ورزشی در کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۱۸۷ هزار متر فضای آموزشی و سه هزار متر فضای ورزشی در این استان وجود داشت، اما هم اکنون این آمار به بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار متر فضای آموزشی و ۱۰۴ هزار متر فضای ورزشی رسیده است.

نظری میانگین سرانه فضای آموزشی کشور را حدود ۵.۲ متر مربع اعلام کرد و ادامه داد: این سرانه در کرمانشاه به دلیل ساخت و سازهای زلزله آبان سال ۹۶ به ۶.۴ متر مربع رسیده که از میانگین کشوری نیز بیشتر است.

تجلی مردمی سازی با وجود ۴ هزار مدرسه در کرمانشاه

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: فرآیند تعلیم و تربیت شامل چهار عنصر فضا، تجهیزات، برنامه و نیروی انسانی است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی همه عنصرها از لحاظ کمی و کیفی ارتقا زیادی یافته است.

گفتنی است، در حال حاضر حدود چهار هزار مدرسه با ۱۵ هزار کلاس درس در استان کرمانشاه وجود دارد که بیش از ۳۷۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در این مدارس مشغول تعلیم و تربیت هستند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر