رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی در سطح ۴۵۴ هزار و ۸۹۰ هکتار در سال زراعی آینده در آذربایجان شرقی خبر داد.

اکبر فتحی درباره سیاست‌های حمایتی سازمان از کشت قراردادی افزود: کشاورزان استان آذربایجان شرقی برای اجرای کشت قراردادی حمایت می‌شوند و در بسته سیاست‌های حمایتی امسال، مهمترین حمایت وزارتخانه در زمینه توزیع کودهای فسفاته و پتاسه میان کشاورزان قراردادی و کسر وجه آن در زمان تحویل محصول است.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی در استان آذربایجان شرقی شامل گندم آبی و دیم، ‏ جو دیم و دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا می‌شود ادامه داد: حمایت دیگر از کشاورزی قراردادی در بخش بیمه محصولات صورت می‌گیرد به طوری که تعرفه بیمه خاص کشت قراردادی پیش‌بینی شده و این تعرفه ۲۰ درصد تخفیف خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین پرداخت کرایه حمل یا کمک هزینه کرایه حمل، ‏ انتقال دانش و فناوری و آموزش کشاورزان طرف قرارداد با همکاری مؤسسه ترویج و آموزش سازمان تات را از دیگر حمایت‌ها و مشوق‌های کشت قراردادی عنوان کرد.

وی در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه کشت قراردادی در آذربایجان شرقی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بیش از ۲۲ هزار هکتار گندم آبی در قالب حدود ۵ هزار و ۸۰۰ قرارداد که ۳۳ درصد سطح کشت گندم آبی استان را شامل می‌شد، تحت کشاورزی قراردادی قرار گرفت.

وی درباره جزئیات برنامه کشت قراردادی سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گفت: در سال زراعی آینده حداقل ۶ میلیون و ۱۶۵ هزار هکتار کشت قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی هدفگذاری شده که از این میزان ۵.۵ میلیون هکتار گندم، ۴۰۰ هزار هکتار جو‏ و ۲۶۵ هزار هکتار دانه‌های روغنی در سطح کشور پیش‌بینی شده است.

فتحی توسعه کشاورزی قراردادی را یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم عنوان و تصریح کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ یک برنامه جامع کشاورزی قراردادی تهیه کرده‌ایم که براساس آن گندم در سطح ۴۱۹ هزار و ۵۹۰ هکتار، ‏ جو دیم ۲۶ هزار هکتار و دانه‌های روغنی (کلزا، گلرنگ و کاملینا) در سطح ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار در سطح استان آذربایجان شرقی هدفگذاری شده است.

وی اذعان داشت: کشت قراردادی در سال زراعی آینده با همکاری شرکت بازرگانی دولتی ایران‏، سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام و نهادهای پشتیبان از جمله شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی‏، مجموعه اتاق اصناف ایران، بنیاد ملی گندمکاران و بانک کشاورزی به همراه مجریان غیردولتی اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از ابلاغ برنامه کشت قراردادی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: کشت قراردادی با توجه به شرایط آب و هوایی از ۱۵ شهریور امسال آغاز خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد اجرای کشت قراردادی در سال زراعی آینده به افزایش خوداتکایی در تولید گندم، کاهش واردات جو و تأمین قسمتی از کنجاله و روغن مورد نیاز کشور که جزو برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، کمک کند.

انتهای پیام/