داریوش امدادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: از اول مردادماه شاهد شیوع موج پنجم دلتا کرونا در استان اردبیل هستیم که روز به روز تعداد بیماران بستری و سرپایی و همچنین فوتی‌های کرونا در استان افزایش یافته ولی هنوز به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم. وی وضعیت استان را در شرایط کنونی […]

داریوش امدادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: از اول مردادماه شاهد شیوع موج پنجم دلتا کرونا در استان اردبیل هستیم که روز به روز تعداد بیماران بستری و سرپایی و همچنین فوتی‌های کرونا در استان افزایش یافته ولی هنوز به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم.

وی وضعیت استان را در شرایط کنونی فوق بحرانی توصیف کرد و گفت: وضعیت به حدی حاد و بحرانی است که ما دیگر تختی برای بستری بیماران نداریم و هر روز نیز بر تعداد مراجعین و بستری‌ها افزوده می‌شود به گونه‌ای که روزانه ۱۵۰ مورد بستری و ۱۵ تا ۱۶ فوتی در استان بر اثر کرونا به ثبت می‌رسد.

مدیر مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تعداد بیماران بستری موقت و سرپایی را دو هزار نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد نیز با دریافت دارو در منزل قرنطینه شدند تا از پیک پنجم عبور کنیم.

امدادی تصریح کرد: تعداد فوتی‌های کرونا در چهار هفته اخیر روند افزایشی پیدا کرده به طوری که تعداد ۱۷ فوتی در طول هفته در اوایل مردادماه در هفته دوم به ۳۰ نفر، هفته سوم به ۵۳ نفر، هفته چهارم به ۸۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه در مردادماه ۱۸۰ نفر در استان بر اثر کرونا جان باختند، خاطر نشان کرد: این تعداد فوتی در تیرماه حدود ۴۲ نفر بود که نشان می‌دهد در مردادماه تعداد فوتی‌های کرونا ۴.۵ برابر افزایش یافته است.

امدادی به خطرناک بودن ویروس دلتا کرونا با شدت شیوع و همه‌گیری اشاره کرد و ادامه داد: ما در موج چهارم با ۵۰ درصد رعایت پروتکل‌ها روبه‌رو بودیم در حالی که در موج پنجم شیوع کرونا رعایت الزامات بهداشتی به ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تجربه‌ای که در پنج موج بیماری کرونا به دست آوردیم اینکه رعایت نکردن موارد ساده بهداشتی ما را همواره غافلگیر می‌کند و نوعی ساده‌انگاری به همه‌گیری و شیوع موج‌های دیگر منجر می‌شود که ما نگران موج ششم هستیم که بعد از تعطیلات جاری و همچنین سوگواری‌ها و تجمعاتی که در این ایام برگزار شد، امکان بروز آن بسیار زیاد و دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

امدادی ضرورت تقویت روحیه همدلی و مشارکت را در بین مردم یادآور شد و بیان کرد: به نظر می‌رسد روحیه همدلی و مشارکت در بین مردم روز به روز کاهش یافته و ما به نوعی بی‌تفاوتی به شیوع این بیماری در جامعه روبه‌رو هستیم که افراد زیادی باور ندارند که موج دلتا کرونا می‌تواند کشنده‌تر از سایر موج‌های ایجاد شده باشد.

وی خستگی و فرسودگی نیروهای انسانی و کادر درمانی را در مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها یادآور شد و اظهار کرد: با اعمال محدودیت‌ها انتظار می‌رود از موج پنجم کاسته شود به شرط آنکه در ادامه روند پیشگیرانه بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کرده و زنجیره شیوع را به نحوی قطع کنیم.

امدادی تصریح کرد: در این موج امکان درگیری کودکان، زنان باردار و گروه‌های سنی جوان و نوجوان بیش از دیگر گروه‌های سنی است به طوری که آمار مرگ و میرها در یک ماه اخیر نشان می‌دهد که عمده فوتی‌ها در گروه سنی کمتر از ۴۰ سال اتفاق افتاده است.

وی به سرعت گرفتن واکسیناسیون فراگیر در سطح استان برای مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: در هفته‌های اخیر انجام واکسیناسیون در گروه‌های سنی مختلف سرعت گرفته و این نوید را می‌دهد که با واکسیناسیون حداقل جلوی مرگ و میرها گرفته شده و وضعیت ابتلاء نیز خفیف‌تر خواهد شد.

افزایش ۴.۵ برابری فوتی‌های کرونا در مردادماه

۵ مرکز واکسیناسیون با فوریت راه‌اندازی شد

امدادی به تجهیز پنج مرکز واکسیناسیون در هفته‌های اخیر اشاره کرد و افزود: تاکنون در سطح استان بیش از ۳۲۲ هزار و ۵۴۵ دوز واکسن تزریق شده که ۲۶۱ هزار و ۶۰۰ دوز در نوبت اول و ۶۰ هزار و ۹۴۵ دوز در نوبت دوم بوده است.

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: در مجموع ۲۸ درصد جمعیت زیر ۱۸ سال استان واکسینه شدند که این میزان بالاتر از میانگین کشوری و آمارهای رسمی اعلام شده است.

امدادی اضافه کرد: به طور میانگین توان واکسیناسیون تا ۲۰ هزار دوز را در روز داریم و تلاشمان بر این است تا با راه‌اندازی مراکز مختلف تجمیعی و موقت به تقویت نظام واکسیناسیون کمک کنیم.

وی بیان کرد: در اردبیل مراکز تجمیعی واکسیناسیون مصلای اردبیل، سالن شهدای دانش‌آموز در باکری، سالن ورزشی گلیان در سعدی، سالن ورزشی وحدت در سلمان‌آباد و سالن ورزشی فروزش در ژاندارمری است و سایر شهرستان‌ها نیز کار واکسیناسیون به سرعت در حال انجام است.

مدیر مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان ادامه داد: اگر فردی در این ایام با علائم سردرد، گلودرد و بدن درد روبه‌رو شد، مطمئن باشد که دچار دلتا کرونا شده چرا که در حال حاضر ابتلاء به آنفلوانزا و سرماخوردگی بی‌معناست و باید در اولین فرصت به مراکز آزمایش کرونا برای تشخیص مراجعه کند.

انتهای پیام/

منبع