کارشناس بخش کشاورزی گفت: باوجود ظرفیت بالای استان اردبیل در حوزه کشاورزی اما نبود برنامه مناسب در بهره وری و نیز نبود صنایع تبدیلی، باعث افزایش حجم ضایعات و دورریزی دسترنج زارعان شده است.

نرگس محمدی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کشاورزی اردبیل علی رغم پتانسیل بالا، اما نتوانسته آن چنان که شایسته است بهره ورزی داشته باشد.

وی با بیان اینکه خاک مناطق مختلف استان اردبیل حاصلخیز بوده و امکان کشت انواع محصولات در آن امکان پذیر است، گفت: متاسفانه خام فروشی محصولات باغی و زراعی آفت بزرگ برای استان بوده و نیاز است نگاه به مقوله صنایع تبدیلی جدی تر و با برنامه تر باشد.

کارشناس بخش کشاورزی با اشاره به تولید ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان اردبیل گفت: باوجود ظرفیت بالا در حوزه کشاورزی اما نبود برنامه مناسب در بهره وری و نیز نبود صنایع تبدیلی، باعث افزایش حجم ضایعات و دورریزی دسترنج زارعین شده است.

محمدی به تولید سیب، سیب زمینی، گندم، جو و دیگر محصولات باغی و زراعی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: استان اردبیل در کشت و برداشت بیشتر این محصولات در رتبه های برتر کشوری قرار دارد اما مسئولان و متولیان این حوزه عملا برنامه خاصی برای بهره وری بیشتر در این بخش ندارند.

کارشناس بخش کشاورزی گفت: شخم زدن مزرعه سیر در مغان، انباشت و دورریزی محصول سیب در مشگین شهر و چندین اتقاق ناگوار دیگر، همگی نشان از بی برنامگی در حوزه کشاورزی دارد.

وی بر لزوم تعریف الگوی کشت مناسب برای مناطق مختلف در استان تاکید کرد و افزود: بخش کشاورزی اگرچه به عنوان تامین کننده امنیت غذایی در کشور محسوب می شود اما در استانی همچون اردبیل بخش کشاورزی موتور محرک اقتصادی است.

محمدی تعیین قیمت عادلانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی را نیز از جمله ضروریات عنوان کرد و افزود: کشاورزان به عنوان تامین کننده امنیت غذایی در کشور نیازمند حمایت هستند.

وی تصریح کرد: مقایسه هزینه درآمد کشاورزان در طول یک سال زراعی به خوبی نشان می دهد که تعیین قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی عملا کفاف هزینه ها را نمی کند.

کارشناس بخش کشاورزی گفت: محصولات کشاورزی با قیمت بسیار پایین از کشاورزانی که زحمت کشان اصلی در جریان زنجیره غذایی هستند خریداری شده و با قیمت های چند برابری به دست مصرف کننده می رسد و در این خصوص دولت ها هم نتوانسته اند اقدام قابل قبولی انجام دهند.

انتهای پیام/