منوچهر انصاری فرد در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: باتوجه به اینکه استان اردبیل در سال های اخیر به مجموع واحدهای تولید فولاد در کشور اضافه شده، نیاز به تأمین مواد اولیه دارد که به دلیل دور بودن از کانون اصلی تولید مواد اولیه با مشکلات متعددی دست و پنجه […]

منوچهر انصاری فرد در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: باتوجه به اینکه استان اردبیل در سال های اخیر به مجموع واحدهای تولید فولاد در کشور اضافه شده، نیاز به تأمین مواد اولیه دارد که به دلیل دور بودن از کانون اصلی تولید مواد اولیه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند.

وی تصریح کرد: اگر در گذشته ۲ واحد فولادسازی در این استان فعال بوده، در حال حاضر بیش از ۳۰ تا ۴۰ واحد فولادسازی در این استان فعالیت می کنند که برخلاف سال های گذشته که مصرف ضایعات داشته اند، در حال حاضر عملا نیازمند مواد اولیه به ویژه آهن اسفنجی هستند که تولید آن با توجه به وجود معادل سنگ آهن در یزد و کرمان، در مرکز کشور انجام می شود.

صد درصد تولید آهن اسفنجی در کشور دولتی بوده و بخش خصوصی امکان سرمایه گذاری سنگین در این حوزه را ندارد و ضروری است تا با تدبیری مناسب در تأمین مواد اولیه برای صنایع فلزی و فولاد استان تدبیری درست اندیشیده شود.

صد درصد تولید آهن اسفنجی در کشور دولتی است

رییس انجمن صنفی صنایع فلزی استان اردبیل هزینه حمل و نقل را سنگین توصیف کرد و گفت: ما ناچار بودیم زمانی از یزد و کرمان و در حال حاضر نیز از میانه مواد اولیه و آهن اسفنجی را تهیه کنیم تا واحدهای تولیدی بتوانند در عرصه تولید با رقبا حاضر باشند.

انصاری فرد افزود: به نظر می رسد از سال های آینده دیگر امکان خرید آهن اسفنجی از میانه وجود نداشته باشد چرا که زنجیره تولید در این منطقه در حال راه اندازی است و عمده مواد اولیه نیز صرف واحدهای تولیدی خودشان خواهد شد.

وی ضرورت تسریع و تکمیل در راه اندازی کارخانه آهن اسفنجی اردبیل را به عنوان یک ضرورت یادآور شد و خاطرنشان کرد: برای حمایت از صنعت فولاد و تولید محصولات متنوع نیاز است در مسیر زنجیره تولید هر چه سریعتر کارخانه آهن اسفنجی اردبیل راه اندازی شود.

انصاری فرد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: صد درصد تولید آهن اسفنجی در کشور دولتی بوده و بخش خصوصی امکان سرمایه گذاری سنگین در این حوزه را ندارد و ضروری است تا با تدبیری مناسب در تأمین مواد اولیه برای صنایع فلزی و فولاد استان تدبیری درست اندیشیده شود.

قیمت گذاری اشتباه در زنجیره فولاد نارضایتی ها را افزایش داده است

رییس انجمن صنفی صنایع فلزی استان اردبیل به قیمت گذاری اشتباه زنجیره فولاد و عرضه محصول در بورس کالا اشاره کرد و ادامه داد: صفر تا صد این صنعت بدون وابستگی به بیگانگان در داخل کشور انجام می شود و ضروری است تا زنجیره تولید و قیمت گذاری مناسب در این عرصه مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه یادآور شد: بعد از استخراج سنگ آهن از معادن، این محصول تبدیل به کنسانتره آهن، گنداله آهن، آهن اسفنجی و سپس تبدیل به شمش و اسلپ شده تا تولید انواع ورق ها و سایر محصولات نهایی فولاد را شاهد باشیم.

انصاری فرد تصریح کرد: در این فرآیند بهتر است قیمت گذاری به صورت معقول و منطقی انجام شود تا در مقاطع مختلف تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان نشوند.

وی توجه به زنجیره تولید فولاد را با نگاه کارشناسی در قیمت گذاری نهایی یادآور شد و گفت: به هیچ وجه فعالان این عرصه دنبال سود نامعقول نیستند ولی انتظار دارند در زنجیره تولید قیمت گذاری به نحوی باشد تا فعالان عرصه های مختلف تضرر نشوند.

سهم فولاد در بازار مسکن زیر پنج درصد است و آنهایی که مدام از افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت محصولات فولادی سخن به میان می آورند، سخت در اشتباه هستند چرا که قیمت گذاری در این عرصه و پایین نگه داشتن نرخ در این بخش تولیدکنندگان را با ضرر و زیان های هنگفت روبه رو می کند.

سهم فولاد در گرانی بازار مسکن زیر پنج درصد است

انصاری فرد افزود: سهم فولاد در بازار مسکن زیر پنج درصد است و آنهایی که مدام از افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت محصولات فولادی سخن به میان می آورند، سخت در اشتباه هستند چرا که قیمت گذاری در این عرصه و پایین نگه داشتن نرخ در این بخش تولیدکنندگان را با ضرر و زیان های هنگفت روبه رو می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای نجات واحد فولادسازی در کنار تسریع در راه اندازی کارخانه آهن اسفنجی در این استان، ضروری است تا اصلاح قیمت ها متناسب با ارزش گذاری زنجیره فولاد به معنای واقعی و درست انجام شود تا ما بتوانیم در این بخش جوابگوی ۳۰۰ نفر نیروی کارگری خود در خانه فولاد سپهر سبلان باشیم.

انصاری فرد اضافه کرد: در سطح کشور ۱۲ میلیون تن مصرف فولاد است در حالی که ما ۲۸ میلیون تن صادر می کنیم و بیش از ۲.۵ برابر مصرف داخلی، ما ظرفیت صادرات داریم که امکان صادرات فولاد به بخش خصوصی نیز داده شده است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای فعال در استان در کنار قیمت گذاری مناسب و عرضه محصول در بورس کالا، ضروری است تا هزینه تأمین مواد اولیه نیز با راه اندازی واحدهای جدید به حداقل رسیده و در کنار آن بتوان به توسعه واحدهای جدید نیز برنامه ریزی مناسبی را انجام داد.

امکان رقابت با شرکت های تولیدی بزرگ نظیر فولاد اصفهان و یا صنایع فولادی یزد و کرمان را نداریم

مدیرعامل شرکت فولاد سپهر سبلان به هزینه بالای برق، گاز، پرسنل و سایر هزینه های معمول اشاره کرد و ادامه داد: برای حمایت از بخش خصوصی و انجام مسئولیت اجتماعی این واحدها درعرصه های مختلف، حمایت جدی از صنایع به ویژه صنایع مادر نظیر فولاد بسیار مهم و اساسی است و شایسته است حمایت همه جانبه مسئولان کشوری و استانی را در این عرصه شاهد باشیم.

انصاری فرد به ناپایداری برق و گاز در فصول مختلف اشاره کرد و گفت: با توجه به پست موقت احداث شده در شهرک صنعتی شماره ۲، ضروری است تا نسبت به تبدیل آن به پست دایمی اقدام شده تا در فصول مختلف به ویژه تابستان با قطعی برق روبه رو نشویم.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: متأسفانه از اردیبهشت تا شهریورماه ما با قطعی برق و تعدیل هفتگی در مصرف روبه رو هستیم که این به کاهش تولید منجر شده و در فصول سرد نیز به ضرورت نیاز باید در مصرف گاز واحدهای صنعتی همراهی بیشتری را داشته باشند.

انصاری فرد تصریح کرد: ما امکان رقابت با سایر شرکت های تولیدی بزرگ نظیر فولاد اصفهان و یا صنایع فولادی یزد و کرمان را نداریم و بهتر است استان های کمتر توسعه یافته در بخش تأمین مواد اولیه و همچنین پایداری صنایع برق و گاز مورد حمایت بیشتر قرار گیرند.

پیش از این صادراتی را به کشور چین، ترکیه، عراق و گرجستان داشتیم که امسال به دلیل اعمال عوارض و مالیات سنگین در حوزه صادرات محصولات فولادی، امکان رقابت با سایر کشورها در حوزه صادراتی فراهم نشده است.

اعمال عوارض و مالیات سنگین صادرات محصولات فولادی

وی به اشباع بودن صنعت فولاد و ممانعت از صدور جواز تأسیس جدید اشاره کرد و افزود: در استان اردبیل ظرفیت تولید یک میلیون تن محصولات فولادی وجود دارد که این ظرفیت در سال های آینده می تواند تا ۲ میلیون تن افزایش یابد.

رئیس انجمن صنفی صنایع فلزی استان اردبیل به تولید کارخانه فولاد سپهر سبلان اشاره کرد و ادامه داد: تولید ما ۲۲۵ هزار تن در سال است که با این ظرفیت فرصت اشتغال برای ۳۲۰ نفر فراهم شده است.

انصاری فرد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: طرح توسعه این کارخانه در مقاطع فولادی با ۷۰ درصد پیشرفت منتظر تأمین ماشین آلات است که در این زمینه باید بانک عامل با تخصیص ۱۰ میلیون دلار ارز، به واردات این ماشین آلات کمک کند تا ما بتوانیم ۳۰۰ نفر نیروی جدید را جذب کنیم.

رییس انجمن صنفی صنایع فلزی استان اردبیل اضافه کرد: پیش از این صادراتی را به کشور چین، ترکیه، عراق و گرجستان داشتیم که امسال به دلیل اعمال عوارض و مالیات سنگین در حوزه صادرات محصولات فولادی، امکان رقابت با سایر کشورها در حوزه صادراتی فراهم نشده است.

وی بیان کرد: به جای اعمال عوارض و مالیات، بهتر است به افزایش ظرفیت تولید کشور در این بخش کمک شده و افزایش ظرفیت تولید نیز امکان صادرات به کشورهای مختلف را داشته باشد.

انصاری فرد با هشدار به وضعیت نامناسب کنونی در عرصه تولید محصولات فولادی و فلزی یادآور شد: اگر این روند ادامه پیدا کند، تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی در این بخش و بیکار شدن نیروهای فعال بعید نیست.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار