بهناز صفری؛ بازار: با نزدیک شدن فصل گرم مشکلات برخی بخش های تولید از جمله فولاد سازی ها آغاز می شود. ازجمله مشکلاتی که هر سال با آغاز فصل گرما برای فولادسازی ها به وجود می آید قطعی برق و در نتیجه کاهش تولیدات فولادی و فروش محصولات است که به این صنعت صدماتی وارد […]

بهناز صفری؛ بازار: با نزدیک شدن فصل گرم مشکلات برخی بخش های تولید از جمله فولاد سازی ها آغاز می شود. ازجمله مشکلاتی که هر سال با آغاز فصل گرما برای فولادسازی ها به وجود می آید قطعی برق و در نتیجه کاهش تولیدات فولادی و فروش محصولات است که به این صنعت صدماتی وارد می کند. زیرا بسیاری از تولیدکنندگان صنایع معدنی بر این اعتقاد هستند که در مواقع کمبود برق دولت اول برق واحدهای صنعتی را قطع می کند و این مساله باعث کم شدن میزان تولید و مشکلاتی از این دست شده است.

براساس گزارش های به دست آمده، در صورت قطعی برق در تابستان، تولید شمش فولاد تا ۴۰ درصد نسبت به بهار و ۱۰ درصد نسبت به کل سال کاهش خواهد داشت.

قطعی مکرر برق فولاد را از رونق می اندازد

حسین نایب درختان؛ مدیرعامل شرکت تولید کنندگان محصولات فولاد تبریز در گفت و گو با بازار بیان کرد: با توجه به این که فصل گرما فرا رسیده واحدهای تولیدی با کمبود برق مواجه خواهند شد. در نتیجه در زمینه تولید فولاد با کاهش روبه رو می شویم.

وی افزود: وقتی کاهش تولید فولاد وجود داشته باشد عرضه و تقاضا هم به نسبت نامتعادل می شود. یعنی عرضه کمتر شده و در نتیجه تقاضا بیشتر می شود. به خاطر همین در قیمت پایه محصولات نهایی تاثیر گذار خواهد بود.

به گفته وی؛ در کشور ما بیش از۹۰ درصد فولاد با فناوری قوس الکتریکی و القایی الکتریکی فولاد تولید می شود و بیشترین مصرف برق نیز در همین مرحله است.

وی درخصوص این که آیا فولاد سازی ها کمتر از ظرفیت خودشان فعالیت می کنند؛ گفت: مجموعه ما تا پارسال تا ۶۰ درصد ظرفیت خود کار می کرد. یکی از علت هایش این بود که سال گذشته در زمستان گاز قطع شد و در تابستان برق! این ها در میزان تولیدات تاثیر فراوانی دارد. زیرا این قطعی ها باعث تعطیلی واحدهای تولیدی می شود.

متاسفانه صنعت فولاد بیش از سایر صنایع از قطعی برق متضرر می شود زیرا بیشترین تاثیر کاهش تولید برق در صنایع فولادی مشاهده می شود.

وی در خصوص تاثیرات قطعی برق بر صنعت فولاد گفت: متاسفانه صنعت فولاد بیش از سایر صنایع از قطعی برق متضرر می شود زیرا بیشترین تاثیر کاهش تولید برق در صنایع فولادی مشاهده می شود. چرا که این صنعت در پی قطعی های مکرر برق دیگر قادر به تولید محصولات خود نخواهد بود.

نایب درختان تاکید کرد: در نتیجه وقتی تولید کنندگان نتوانند محصولی تولید کنند عرضه ای هم وجود نخواهد داشت. و همین مساله باعث می شود در چنین شرایطی تقاضا نسبت به سایر مواقع بیشتر شده و گاهی بحران ایجاد شود. این مساله حتی بخش صادراتی کشور را هم دستخوش تغییر و تحولات اساسی می کند.

مدیرعامل شرکت تولید کنندگان محصولات فولاد تبریز اظهار کرد: فقط در کشور ما این گونه است که با کاهش برق اول برق بخش صنایع قطع می شود. در حالی که صنایع بخش مولد و کارآفرین کشور هستند و باید به این بخش بیشتر توجه شود.

وی تصریح کرد: البته از قطعی برق سایر صنایع هم آسیب می بینند، زیرا به هر حال هر صنعتی با برق سروکار دارد ولی اول صنعت فولاد و سپس صنعت آلومینیوم بیشتر ضرر را در رابطه با قطعی برق های صنعتی متحمل می شوند.

به گفته وی؛ امسال هم مثل سال های گذشته به دلیل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان با کاهش تولید در مقاطع مختلف فولاد روبه رو شده و در صورت حل نشدن مشکل انرژی در بخش تولید بازار فولاد با التهاب روبه رو خواهد شد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار