بازار؛ گروه بورس: بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظر آغاز روند صعودی بورس در سال ۱۴۰۲ بودند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است، اما نشانه از زمینه سازی برای رشد بازار وجود دارد. مونا موسوی با تایید این موضوع از ۵ عامل تاثیرگذار بر بازار سهام سال ۱۴۰۳ رشد نرخ ارز نیمایی را از سایر […]

بازار؛ گروه بورس: بسیاری از فعالان بازار سرمایه منتظر آغاز روند صعودی بورس در سال ۱۴۰۲ بودند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است، اما نشانه از زمینه سازی برای رشد بازار وجود دارد. مونا موسوی با تایید این موضوع از ۵ عامل تاثیرگذار بر بازار سهام سال ۱۴۰۳ رشد نرخ ارز نیمایی را از سایر عوامل استراتژیک تر دانست و اینگونه تحلیل کرد؛ بررسی با نگاه ارزندگی بازار منجر می شود تا برخی از پول‌های بیرون پارک شده دوباره به درون بازار بیاید. در حال حاضر افزایش نرخ ارز مستقیماً روی کالاهایی که حتی نهاده‌های ۲۸ و ۵۰۰ می‌گرفتند نشسته و اگر قیمت آن را حتی بالا هم نبرد موجب کمیابی و افزایش قیمت در بازار می شود.
از طرف دیگر سیاست‌های انقباضی پولی و بالا بردن نرخ سود نمی‌تواند تورم را کنترل کند جز اضافه کردن هزینه به کشور و بانک‌ها چیزی عاید کشور نشده است. نکته دوم اینکه با پرداخت ارز ترجیحی نمی‌توان جلوی تورم مواد غذایی را گرفت، زیرا برای مردم و اقتصاد سود نداشت و در نهایت ۱۵ میلیارد دلار کسری تراز تجاری، رانت و صادرکنندگان ناراضی عایدی کشور شد. بنابراین به تدریج نیما افزایش خواهد یافت اما نتیجه هرچه باشد برای بازار سرمایه و سهامداران و تحلیلگران یک نکته خاص و ویژه بوده که باید به آن توجه کرد و در جریان معاملات لحاظ کرد.

تقریباً همه به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدند که نرخ ارز نیمایی باید تغییر کند و تغییر آن بخش بزرگی از بازار را می‌تواند با خود همراه سازد. البته همیشه اثرات این افزایش دوگانه بوده و در بهای تمام شده هم افزایش ایجاد کرده است. اما به طور کلی فضای منطقی را در بازار ایجاد می‌کند

در واقع به نظر تحولات نرخ دلار و نیما هرچه پیش می‌رود اثر آن مهم‌تر و البته احتمال تغییر آن بیشتر می‌شود. حالا تقریباً همه به این نتیجه و جمع‌بندی رسیدند که این نرخ باید تغییر کند و تغییر آن بخش بزرگی از بازار را می‌تواند با خود همراه سازد. البته همیشه اثرات این افزایش دوگانه بوده و در بهای تمام شده هم افزایش ایجاد کرده است. اما به طور کلی فضای منطقی را در بازار ایجاد می‌کند پس اولین و مهم‌ترین موضوع برای بورس نرخ دلار نیما است که هر تغییر آن، اثر شگرفی را در بازار رقم می‌زند.
دومین عامل بحث تجدید ارزیابی و عرضه تودلی‌ خودرویی هاست. بنابراین اخبار خودرو هم به عنوان یک محرک قوی می‌تواند نقش موثری در تغییر روند بازار داشته باشد
عامل سوم اخباری از نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که فرمول نهایی و نرخ مشخص گویا عدد ۵۶۰۰ تومان است و برخی از کاهش آن طی روزها و هفته‌های آتی خبر می‌دهند بنابراین فرمولیزه شدن و مشخص شدن نرخ یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار سهام است.
عامل چهارم درگروه پالایش می‌گذرد جایی که به زودی ابلاغیه فرمول جدید پالایشی‌ها برای ۵ سال پیش رو ابلاغ می‌شود و نسبت به ابلاغیه قبلی که خون و خونریزی را در بازار و گروه به راه انداخت بهتر است و این یک خبر خاص و ویژه برای بازار خواهد بود.
عامل پنجم نیز اخبار تسعیر بانک‌هاست که احتمالا بانک مرکزی آن را بالای ۳۰ هزار تومان اعلام کند که می‌تواند شوک خوبی برای این گروه و این صنعت و بازار سهام باشد.معاملات این گروه در هفته اخیر نشان داده خبرهایی در راه است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار