عارف اصفهانی؛ بازار: هندوانه، انار، ازگیل، موز، توت فرنگی، کیوی و نارگیل یا آناناس فرقی نمی کند، میوه هایی که حالا قرار است در طولانی ترین شب سال رنگ قیمت های گران را به خود بگیرند؛ گرچه قیمت ها در بازار میوه و تره بار اصفهان ارزان تر است اما زمانی که به خرده فروشان […]

عارف اصفهانی؛ بازار: هندوانه، انار، ازگیل، موز، توت فرنگی، کیوی و نارگیل یا آناناس فرقی نمی کند، میوه هایی که حالا قرار است در طولانی ترین شب سال رنگ قیمت های گران را به خود بگیرند؛ گرچه قیمت ها در بازار میوه و تره بار اصفهان ارزان تر است اما زمانی که به خرده فروشان و میوه فروشان خرد می رسد فرصتی پیش می آید که برچسب گرانی به تنشان بخورد.

هنوز چند روز مانده به یلدا است اما بازار سیب قرمز که تا چند روز گذشته قیمتش از ۲۰ هزار تومان بالا نمی رفت حالا ۳۰ هزار تومان قیمت خورده است، قیمت انار هم به ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان رسیده و نارگیل هم همین قیمت را تجربه کرده است. در ارتباط با خرمالو هم با قیمت ۳۵ هزار تومان طرف هستیم و موز هم کمابیش قیمتش بالا رفته و حالا به ۴۰ هزار تومان رسیده است. اما میوه های لاکچری تر مثل توت فرنگی تا ۷۰ هزار تومان هم فروخته می شود و هندوانه که گل سرسبد یلدا است از حالا تا ۴۰ هزار تومان هم قیمت خورده است گرچه هندوانه هایی با شمایل متوسط به پایین قیمتش کمی کمتر است و به ۳۰ هزار تومان می رسد.

قیمت هایی که گویا قرار است تا فرارسیدن یلدا همینطور پله های صعود را طی کنند. گرچه مسئولان اتحادیه فروش میوه و تره بار اذعان می کنند که چنین چیزی نیست و مردم باید نسبت به گرانی ها گزارش دهند اما نبود نظارت های کافی در آستانه طولانی ترین شب سال باعث شده که دلالان و برخی از میوه فروشان از تقاضای بازار استفاده کنند و از حالا به فکر گرانی ها باشند.

میوه ها گران نشده است!

دبیر اتحادیه فروش میوه و تره‌بار اصفهان در گفت و گو با بازار در پاسخ به این سوال که آیا در شب یلدا مانند سال های گذشته تکرار گرانی در بازار میوه و تره بار اتفاق می افتد یا خیر تاکید کرد: هم اکنون قیمت گذاری میوه به شکل هفتگی انجام می شود دلیل آن هم تغییرات جوی و فصل برداشت و خشکسالی و بارندگی و کمبود یا زیاد شدن میوه ها است.

بهنام ابراهیمیان افزود: هر ساله سعی می شود که در روزهای پایانی آذرماه قیمت میوه تغییر خاصی نداشته باشد اما به این علت که تقاضا در این ماه افزایش می یابد و با صادرات میوه های گلخانه ای از اصفهان نیز روبرو هستیم ممکن است تغییرات نه چندان فاحش در بازار میوه انجام شود.

وی ادامه داد: سعی کرده ایم که این تغییرات زیاد نباشد و مردم بتوانند شب یلدا را با آرامش طی کنند و با توجه به اینکه امسال نیز با فراوانی میوه در میادین میوه و تره بار روبرو هستیم این اتفاق خواهد افتاد.

ابراهیمیان تاکید می کند که مردم از میادین میوه و یا بازارهای میوه که با قیمت های مناسبی میوه عرضه می شود خرید کنند.

میوه های خارجی مثل آناناس، موز و میوه هایی که تولید ایران نیست و از کشورهای دیگر وارد می شود و به اصطلاح وارداتی محسوب می شود بالتبع با قیمت دلار سنجیده می شود و برحسب بالا و پایین رفتن قیمت دلار قیمت گذاری می شوند

با وجود اینکه دبیر اتحادیه فروش میوه و تره‌بار اصفهان از عدم تغییر قیمت ها صحبت می کند اما این سوال پیش می آید که چرا میوه فروشان بالا رفتن قیمت دلار را به افزایش قیمت میوه ها ربط می دهند، ابراهیمیان در پاسخ به این سوال می گوید: میوه های خارجی مثل آناناس، موز و میوه هایی که تولید ایران نیست و از کشورهای دیگر وارد می شود و به اصطلاح وارداتی محسوب می شود بالتبع با قیمت دلار سنجیده می شود و برحسب بالا و پایین رفتن قیمت دلار قیمت گذاری می شوند.

بر اساس سخنانی که دبیر اتحادیه میوه و تره بار اصفهان می گوید؛ هم اکنون بر اساس نرخ دلار هر کیلوگرم موز خارجی در میدان اصفهان به ۴۶ هزار تومان، آناناس کیلویی ۹۰ هزار تومان و نارگیل کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده و هرچه به شب یلدا نزدیک می‌شویم قیمت این سه قلم میوه احتمالاً گران‌تر نیز می‌شود.

دبیر اتحادیه فروش میوه و تره بار اصفهان تاکید می کند: امسال به دلیل وضعیت اقتصادی مردم و وفور بار، قیمت میوه‌های شب چله تغییر چندانی نخواهد داشت به این خاطر که به دلیل تورم موجود، عرضه از تقاضا نیز بیشتر نیست و قیمت ها نیز تغییر محسوسی ندارند.

ثبات قیمت ها در میادین میوه و تره بار

در همین رابطه معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفت و گو با بازار نیز از ثبات قیمت ها در آستانه شب یلدا می گوید و تاکید می کند: درست است که به واسطه تقاضا ممکن است کمی قیمت ها بالا و پایین برود اما آنطور که در چند سال پیش با نوسان قیمت روبرو بودیم، نیست.

شاهد هستیم که در روزهای منتهی به طولانی ترین شب سال برخی از میوه فروشان خرد از فرصت استفاده کرده و برچسب قیمت ها را از روی میوه ها برداشته اند و یا قیمت ها را تغییر داده اند

امید شریفی، دلیل این مساله را فراوانی کالا و ورود بار به میادین میوه و تره بار می داند و تصریح می کند: امیدواریم میوه فروشان نیز نسبت به این مساله توجه داشته باشند و با توجه به گران نشدن قیمت ها آنها نیز بار اضافه ای بر دوش خانواده ها نگذارند.

وی همچنین از کنترل و نظارت بر بازار شب یلدا خبر داده تا اجحافی در حق مصرف کنندگان نشود و با فعال شدن این نیروها و نظارت بر اصناف و بازار در روزهای منتهی به یلدا شاهد افزایش قیمت نباشیم.

اما با وجود اینکه شریفی از طرح ویژه نظارتی گروه‌های بازرسی اتاق اصناف و بسیج اصناف، بازرسی صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی استان به شکل روزانه می گوید، باز هم شاهد هستیم که در روزهای منتهی به طولانی ترین شب سال برخی از میوه فروشان خرد از فرصت استفاده کرده و برچسب قیمت ها را از روی میوه ها برداشته اند و یا قیمت ها را تغییر داده اند.

سفره های کوچک شده از میوه یلدا

یکی از میوه فروشان خیابان پروین در رابطه با این افزایش قیمت ها به بازار می گوید: برخی از میوه فروشان از این فرصت استفاده می کنند به این علت که قدرت خرید مردم کم شده و مردم کمتر از میوه استفاده می کنند ولی در روزهای منتهی به شب یلدا بسیاری از مردم میوه می خرند و میوه فروشان هم در این روزها می خواهند هر چه در طول سال کم فروخته اند جبران کنند.

گرچه برخی از فروشندگان میوه هم از کسادی بازار حتی در آستانه شب یلدا شکایت دارند و می گویند: دیگر مثل قبل مردم میوه نمی خرند و در سال گذشته هم مردم چندان اقدام به خرید میوه نکردند و تنها یکی دو کیلو از یک یا دو قلم میوه خریداری می کردند.

به گفته میوه فروشی که در خیابان بزرگمهر است؛ وقتی دو کیلو انار نزدیک ۱۰۰ هزار تومان می شود و اگر یک فرد بخواهد چند قلم میوه بخرد باید حداقل بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بدهد تا بتواند شب یلدای متوسطی را طی کند مردم ترجیح می دهند کمتر خرید کنند و دیگر مثل گذشته میوه نخرند، حتی افرادی هستند که نه برای خرید میوه بلکه صیفی‌جات و ضروریات پولی ندارند و از ما می‌خواهند مقداری رایگان به آن ها ببخشیم و این موارد اخیرا زیاد شده است. ولی چاره‌ای نیست زیرا هزینه و قیمت خرید ما هم بالاست و نسبت به گذشته و با توجه به استقبال مردم بار کمتری می‌آوریم.

چند روز دیگر بیشتر به شب یلدا نمانده اما شب چله ها دیگر مثل قبل نیست و سفره های یلدا کوچک و کوچک تر شده است و در آستانه آمدن طولانی ترین شب سال به نظر می رسد مردم از سفره هایشان هر چه بتوانند میوه های لاکچری تر را حذف می کنند و به یک یا دو قلم میوه های ارزان تر بسنده می کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار