با وجود آمار بالایی که هر ساله از اشتغال جوانان بوشهر منتشر شده، ولی هنوز خیل عظیمی از جوانان تحصیلکرده این استان در انتظار شغل هستند که این مهم نیازمند بررسی و راستی آزمایی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، اشتغال پایدار برای جوانان بومی از مهم ترین کلید واژه های سخنرانی ها و مصاحبه های مسئولان استان بوشهر در دو دهه گذشته بوده و از سالروز تاسیس پارس جنوبی در سال ۱۳۷۷ تا امروز که ۲۵ سال سپری شده، این عبارت به انحای مختلف توسط مسئولان استان و رسانه ها و نخبگان و نمایندگان مجلس و… بیان شده است.

در سنوات اخیر، همه ساله میزان اشتغال ایجاد شده در استان از تعهدات، بالاتر بوده و به طور میانگین سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار شغل جدید طبق ادعای مسئولان، ایجاد شده است.

با یک حساب سرانگشتی، طی ۱۰ سال اخیر، حدود ۳۰۰ هزار شغل برای افراد بومی در این استان ایجاد شده که قاعدتا باید تمام بیکاران استان، شاغل شده و حتی برای تامین نیروی کار، دست به دامان استان های هم جوار بشویم.

البته در عمل کماکان، خیل عظیم بیکاران استان، در صف اشتغال هستند و معضل بیکاری جزو مهم ترین دغدغه های مردم است.

اشتغال نیروهای بومی آرزو شده است

تعدادی از جوانان تحصیلکرده استان بوشهر در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، خواستار توجه مسئولان به وعده های خود در زمینه اشتغال شدند.

باقر مسعودیان، بیکار با مدرک فوق لیسانس شیمی در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار به وعده های مسئولان اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد شغل جدید برای جوانان بومی استان از وظایف مهم مسئولان و متولیان امور است و هیچ مسئولی نباید کم کاری کند.

وی افزود: بوشهر با دارا بودن تاسیسات عظیم نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاه و طرح های دریایی، نباید یک نفر بیکار داشته باشد ولی متاسفانه حجم بیکاران رو به افزایش است.

مرتضی دشتی، بیکار با مدرک کارشناس ریاضی نیز به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفت: اگر شرکت های پارس جنوبی، نیروهای بومی استان را جذب کنند، همه مشکلات بیکاری حل می شود ولی به جز شعار، مطلب عملی ندیده ایم.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری عظیمی در حوزه نفت و گاز انجام شده ولی سودی برای جوانان ندارد و تحصیلکرده های استان، بیکار هستند.

کرامت اعلاییان، بیکار با مدرک فوق لیسانس ادبیات نیز در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار داشت: مسئولان باید به جوانان بومی رسیدگی بهتر و بیشتری کنند و نباید اینگونه به حال خود رها شوند.

وی بیان کرد: هر ساله اعلام می کنند که ۳۰ هزار شغل ایجاد شده و با این حساب، باید الان شغل صادر کنیم ولی در عمل، اتفاق خوبی رخ نداده است.

خادم خداکرمی، بیکار با مدرک مهندسی پزشکی نیز به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفت: انتظار داریم، نگاه عادلانه ای به جوانان استان داشته باشند و در پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی، به کار گرفته شوند.

وی ادامه داد: سال ها، تحصیلات عالیه را ادامه دادیم و با هزینه سنگین، فارغ التحصیل شدیم ولی هیچ کمکی به اشتغال ما نکرده است.

محمدی زاده: بیشترین تلاش مسئولان استان، حوزه پارس جنوبی و نفت و گاز و پتروشیمی بوده که سعی کردیم علاوه بر اجرای مصوبه استخدام ۵۰ درصدی نیروی بومی، سهم مدیریتی نیروهای بومی استان نیز بالاتر برود

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار داشت: در دو سال اخیر بیشترین دغدغه مسئولان استان، رفع مشکل اشتغال بوده و تلاش شبانه روزی برای این مهم داشته ایم.

وی افزود: طرح های مختلف آبزی پروری را راه اندازی کردیم که تعداد زیادی شغل برای جوانان بومی استان ایجاد شد.

استاندار بوشهر بیان کرد: در طرح های کشاورزی و همچنین در صنایع مختلف نیز، بیشترین تعداد شغل جدید را ایجاد کردیم و این روند تداوم دارد.

محمدی زاده تصریح کرد: بیشترین تلاش مسئولان استان، حوزه پارس جنوبی و نفت و گاز و پتروشیمی بوده که سعی کردیم علاوه بر اجرای مصوبه استخدام ۵۰ درصدی نیروی بومی، سهم مدیریتی نیروهای بومی استان نیز بالاتر برود.

استاندار بوشهر گفت: برای بهبود وضعیت اشتغال، امسال نیز تدابیر خوبی اندیشیده شده و امیدوارم این مساله با کیفیت مطلوبی به نتیجه برسد.

سال گذشته، ۳۱ هزار شغل جدید در بوشهر ایجاد شد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار گفت: سال گذشته ۳۱ هزار شغل جدید در استان بوشهر ایجاد شد و از تعهدات ایجاد شده، بالاتر رفتیم.

مصدق کشاورزی افزود: تمام آمار اشتغال، طی دو سال اخیر دقیق بوده و اشتغال واقعی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: از کارآفرینان استان نیز انتظار داریم در به کارگیری جوانان تحصیلکرده بومی استان نهایت توان خود را به کار گیرند که در غیر این صورت، حمایت نمی شوند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر ابراز داشت: در واقع پیش شرط حمایت از کارآفرینان، اشتغال جوانان بومی است و باید در این مسیر از تمام توان خود بهره ببریم.

کشاورزی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات برای شرکت های صنعتی به منظور اشتغال جوانان بومی استان انجام شده و تا پایان سال نیز این روند تداوم دارد.

رشد ۳۷ درصدی اشتغال نیروهای بومی در پارس جنوبی

سخاوت اسدی مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی نیز در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار داشت: مدیران پارس جنوبی برای ایجاد شغل جدید در منطقه نهایت توان خود را به کار می گیرند و به ویژه برای جوانان بومی از همه ظرفیت موجود بهره می بریم.

وی افزود: اشتغال ایجاد شده برای جوانان تحصیلکرده بومی در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل تر حدود ۳۷ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: سال گذشته دو هزار و ۹۷۵ شغل جدید برای جوانان بومی استان ایجاد شد که نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری داشته است.

مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی بیان کرد: در سال جاری، پیش بینی می کنیم تعداد اشتغال در بخش دولتی و غیر دولتی در پارس جنوبی رشد محسوسی داشته باشد.

اسدی تصریح کرد: در سال جاری فقط در بخش دولتی یک هزار و ۲۰۰ شغل جدید ایجاد خواهد شد.

باستین: کارگروه اشتغال استان به طور منظم و مکرر تشکیل می شود و نقاط ضعف و قوت حوزه اشتغال را بررسی کرده و برای بهبود وضعیت اشتغال، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم

علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار داشت: برای اشتغال جوانان بومی استان در طرح های دولتی و بخش خصوصی، برنامه مدونی تدوین شده و بحمدالله در دو سال اخیر در مسیر درستی حرکت کرده ایم.

وی افزود: امسال تعهد اشتغال استان، ۱۸ هزار شغل جدید است و البته پیش بینی می کنیم از تعهدات بالاتر برویم.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر ابراز داشت: کارگروه اشتغال استان به طور منظم و مکرر تشکیل می شود و نقاط ضعف و قوت حوزه اشتغال را بررسی کرده و برای بهبود وضعیت اشتغال، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

باستین بیان کرد: بوشهر، پتانسیل و ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد و باید به طور صحیح از این ظرفیت ها بهره ببریم.

وی اضافه کرد: از حوزه پارس جنوبی باید بیشترین بهره را در حوزه اشتغال ببریم و امیدوارم به اهداف مورد نظر برسیم.

۶۲ درصد از افراد متقاضی شغل مهارت دیده در استان مشغول به کار شده اند

عبدالمجید دوراهکی مدیر کل فنی و حرفه ای استان بوشهر نیز در گفت و گو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهار داشت: آموزش های تخصصی جوانان بومی استان، گام بلندی در ایجاد شغل است و فنی و حرفه ای استان بوشهر در این مسیر اهتمام دارد.

وی افزود: کارگاه های مجهز و اساتید مجرب، در حوزه آموزش تاثیر بسزایی دارند و خروجی این کارگاه ها بسیار خوب بوده است.

مدیر کل فنی و حرفه ای استان بوشهر از جذب ۶۲ درصد آموزش دیدگان فنی و حرفه ای استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: بر اساس رصدهای اشتغال انجام شده در استان بوشهر، بیش از ۶۲ درصد از افراد متقاضی شغل مهارت دیده در این استان مشغول به کار شده اند.

دوراهکی اضافه کرد: در سال قبل حدود شش هزار جوان آموزش دیده از فنی و حرفه ای استان بوشهر جذب شدند.

وی افزود: این درحالی است که آمار جذب آموزش دیدگان فنی و حرفه ای در کشور ۵۴ درصد است.

آمار ایراد دارد یا شغل ها پایدار نیستند؟

به نظر می رسد، با وجود آمار جذاب و قابل توجه در ایجاد شغل جدید برای جوانان بومی استان، اما عملا شغل ایجاد نمی شود و یا شاید، شغل ها چندان پایدار نیستند و شاغلان موقت، مجددا به خیل بیکاران می پیوندند.

راستی آزمایی مشاغل ایجاد شده، بهترین راهکار برای صحت ادعای مسئولان است و باید یک نهاد و ناظر بیرونی، این مسئولیت خطیر را بر عهده بگیرد.

امسال با توجه به توسعه طرح های پارس جنوبی و حوزه اقتصاد در یاپایه، انتظار ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بومی استان داریم و امیدوار هستیم این بار وعده ها محقق شوند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار