بازار؛ گروه بورس: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا در طول یکسال گذشته نسبت به سال‌ مالی ۹۹ که کشور به دلیل وجود کرونا دچار مشکلات اقتصادی متعددی شده بود و سود سازی کمتر داشته و حتی در برخی از شرکت‌های زیر مجموعه خود با زیان روبه رو شده است. بر اساس گزارش […]

بازار؛ گروه بورس: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا در طول یکسال گذشته نسبت به سال‌ مالی ۹۹ که کشور به دلیل وجود کرونا دچار مشکلات اقتصادی متعددی شده بود و سود سازی کمتر داشته و حتی در برخی از شرکت‌های زیر مجموعه خود با زیان روبه رو شده است.

بر اساس گزارش ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱، سود خالص این شرکت ۳۲ درصد نسبت به سه ماهه ابتدای سال گذشته کاهش داشته است. این شرکت به عنوان یکی از مهمترین شرکت‌های وزارت تعاون محسوب می‌شود تا جای که به گفته کارشناسان یکی از شاخص سنجش عملکرد وزیر تعاون را می‌توان از وضعیت شرکت شستا برآورد کرد.

گزارش دوازده ماهه شستا نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی این شرکت از ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال مالی ۹۹ تا خرداد ماه ۱۴۰۰ به ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده یعنی در طول وزارت آقای عبدالملکی وزیر تعاون سابق دولت سیزدهم درآمد، عملیاتی شستا حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است این در حالی است که در سال گذشته محدودیت‌های کرونایی کمتر شده بود.

رشد ۸۰ درصدی هزینه‌ها با درآمد کمتر
همچنین بر اساس این گزارش هزینه‌های عملیاتی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با وجود کاهش درآمد علملیاتی، ۸۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. عمده درآمد این شرکت از محل سرمایه‌گذاری بر روی سهام بوده که در تمام بخش‌های سرمایه‌گذاری با کاهش سود روبه رو بوده است.

شستا در ۹ صنعت اصلی نفت و گاز و پتروشیمی، دارو، معدن، سیمان، فناوری اطلاعات، مالی(بورس، بیمه و بانک)، دامپروری، انرژی و نیروگاه و حمل و نقل دریایی دارد که هر کدام دارای چندین شرکت هستند که برخی از آن‌ها سود ده و برخی دیگر مثل رایتل، شرکت تامین آب هرمز ایدال، افق تامین انرژی توس، خدمات فناوری اطلاعات ایرانیان و تعدادی دیگر زیان ده هستند.

بیشترین درآمد “گروه” شستا مربوط به فروش‌های نفتی و مواد پرتوشیمی، دارویی، ساختمانی، محصولاات کشاورزی بوده است به عنوان مثال این شرکت در طول یکسال گذشته حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان محصولات پتروشمی فروخته که نیمی از آن حاصل صادرات می‌باشد.

فروش بیشتر هزینه تولید بیشتر

اگر نسبت سود ناخالص به فروش یا درآمد عملیاتی را در نظر بگیریم در مجموع با کاهش این نسبت به سال ۱۴۰۰ روبه رو هستیم. آمارهای این گزارش صورت مالی نشان می‌دهد که نسبت سود ناخالص به فروش گروه‌های این شرکت در سال جاری ۳۲ درصد و در دوازه ماهه سال گذشته ۳۶ درصد محاسبه شده است. هر چقدر این عدد بالاتر باشد موفقیت شرکت در فروش و تولید ارزان‌تر کالا بیشتر است بنابراین گروه این شرکت اگر چه به لحاظ ریالی با افزایش فروش مواجه بوده اما هزینه تمام شده تولید بیشتر بوده است.

همچنین سود هر سهم از ۲۱۹۴ ریال در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۰ ریال در سال جاری رسیده که حدود ۹۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در طول یکسال با تغییر مدیریت شستا چندان روند روبه رشدی در این شرکت شاهد نبودیم، به طوری که بازده دارایی که یکی از ملاک‌های سنجش مدیریت شرکت است از ۵۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۰.۳۶ درصد رسیده، بدین صورت که هرچه نرخ بازدهی دارایی‌های یک شرکت بالاتر باشد، می‌توان نتیجه گرفت که مدیران از دارایی‌های شرکت به نحوی کارآمد و مفید برای شرکت استفاده کرده‌اند.

همچنین بازده حقوق مالکانه از ۶۰ درصد در سال مالی گذشته به ۵۷ درصد در سال جاری رسیده است، به بیان دیگر زمانی که ROE در طول زمان پایدار و در حال افزایش باشد، معمولا به این معنی است که آن شرکت در تولید ارزش و سود برای سهام داران تبحر دارد.

بنابراین ارزیابی مدیریت شستا در دوره جدید مدیریان دولت سیزدهم نشان می‌دهد که روند سود سازی شرکت روند کاهشی نسبت به سال‌ قبل داشته است. این آمار در حالی است که از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ بیشتری کسب و کارها به دلیل وجود کرونا دچار مشکل شدند.

عبدالملکی در زمان وزارت خود چندین مدیر را تحت عنوان مدیران جوان در شستا قرار داد که با وجود تمامی تلاش‌ها این شرکت دچار کاهش سود و همچنین زیان در شرکت‌های زیر مجموعه خود شده است. همچنین وی معتقد بود که تعداد زیادی از مدیران در شستا دچار فساد شدند و برخی از آن‌ها را در دوران وزرات خود اخراج کرد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار