بازار؛ گروه استان‌ ها: مازندران در حالی برنامه صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری را در سال جاری تهیه کرد اما این استان سال‌ های سال از داشتن شرکت‌ های بین‌المللی حمل و نقل محروم مانده است. نبود شرکت‌ های بین‌المللی و بزرگ سبب شده تا دست مازندران برای صادرات کالاها به سوی استان‌ ها و مناطق […]

بازار؛ گروه استان‌ ها: مازندران در حالی برنامه صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری را در سال جاری تهیه کرد اما این استان سال‌ های سال از داشتن شرکت‌ های بین‌المللی حمل و نقل محروم مانده است. نبود شرکت‌ های بین‌المللی و بزرگ سبب شده تا دست مازندران برای صادرات کالاها به سوی استان‌ ها و مناطق دیگر دراز باشد و این در حالی است که در دیگر استان‌ ها شرکت‌های بین‌المللی زیادی فعالیت می‌کنند.

موضوع راه‌ اندازی شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل از دولت قبل در مازندران جدی‌تر شد اما با گذشت چند سال هنوز این استان به آرزوی دیرینه اش نرسید. تولید سالانه هفت و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی و عرضه بیش از ۳ میلیون تن انواع کالاهای غیر نفتی ایجاد شرکت‌ های بین‌ المللی حمل و نقل را در مازندران ضروری می‌سازد.

شرکت های کاغذی

رئیس اتاق بازرگانی مازندران از راه اندازی پنجره واحد تجاری و بازرگانی در استان خبر داد و با اشاره به وجود پنج شرکت حمل ونقل بین المللی در استان گفت: این شرکت ها کاغذی و صوری است.

علی تقی پور در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با اظهار اینکه پنجره واحد تجاری و بازرگانی در اتاق بازرگانی راه اندازی شد، گفت: برای اجرای این طرح سامانه طراحی شد و میزهای تخصصی نیز آماده شده است ولی برای فعالیت لازم است تا کارمندان دستگاه‌ های برای خدمات رسانی در اتاق بازرگانی مستقر شوند.

وی از تهیه مسیرهای سبز، زرد و قرمز در حوزه صادرات خبر داد و با اشاره به صدور گواهی قرنطینه ای برای صادرات مرکبات گفت: استان‌ هایی که تولید مرکبات ندارند باید از صدور گواهی قرنطینه‌ ای پرهیز کنند.

وی عدم فعالیت شرکت‌ های بین‌ المللی حمل و نقل را از جمله مشکلات فراروی صادرات محصولات برشمرد و گفت:در حال حاضر در خراسان ۱۰۰ شرکت، در گرگان ۲۸ شرکت حمل ونقل فعالیت دارد ولی در مازندران ۵ شرکت حمل و نقل وجود دارد که این شرکت‌ها کاغذی است.

چرخه معیوب بازرگانی و تجارت مازندران| جولان شرکت های کاغذی حمل ونقل

تقی پور: در حال حاضر در خراسان ۱۰۰ شرکت، در گرگان ۲۸ شرکت حمل ونقل فعالیت دارد ولی در مازندران ۵ شرکت حمل و نقل وجود دارد که این شرکت‌ها کاغذی است

تقی پور درباره صادرات محصولات از جمله کیوی گفت: هنوز وضعیت صادرات کیوی مشخص نیست و باید موانع فراروی رفع شود.

نبود شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل در عرضه همه کالاهای مازندران به بازارهای صادراتی به یک معضل تبدیل شده است و این مسئله سبب شده تا کالاهای مازندران به نام دیگر است استان‌ها برای صادرات ثبت شود. مشاور ارشد اقتصادی اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به وجود مشکل در حمل ونقل بین المللی، راه اندازی شرکت های بین المللی را نیاز ضروری استان بیان کرد.

عبدالله مهاجر در گفت‌وگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با بیان این که مرکبات از ظرفیت‌ های اصلی کشاورزی و اقتصاد استان به شمار می رود، افزود: مازندران در حمل و نقل بین المللی دارای مشکل است.

وی با اظهار این که مازندران از داشتن شرکت‌ های بین‌المللی محروم است، گفت: ناوگان حمل و نقل ریلی و دریایی در استان کامل نیست وباید در این زمینه برنامه ریزی شود.

وی با عنوان این که چند تا از شرکت‌های استان برای فعال کردن شرکت حمل ونقل بین المللی درخواست داده‌اند خواستار توجه به این درخواست‌ ها شد و افزود: یکی از دغدغه‌ های جدی بخش خصوصی با توجه به وجود بازار در کشورهای حاشیه بازار و مشتری است و به دلیل نبود امکانات نمی‌ توانیم محصول را به مشتری تحویل دهیم.

مهاجر خواستار راه اندازی شرکت های بین المللی حمل ونقل برای رونق تجارت در استان مازندران شد.

وجود شرکت های بین المللی حمل ونقل درفصل برداشت مرکبات در مازندران بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می رسد و به دلیل عیب در چرخه حمل ونقل و نبود شرکت های بزرگ محصولات استان از طریق دیگر استان ها روانه بازارهای خارجی می شوند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به تولید بیش از سه میلیون تن محصولات مرکبات گفت: توان صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول را دارا هستیم.

چرخه معیوب بازرگانی و تجارت مازندران| جولان شرکت های کاغذی حمل ونقل

محمدرضا شعبانی در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با اشاره به پیش تولید بیش از سه میلیون تن محصولات باغی گفت: توان صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن محصول را دارا هستیم و امیدورایم به این رقم دست یابیم.

وی با اظهار این که با تولید واریته های جدید و متنوع می توانیم زمان صادرات را طولانی کنیم، افزود: به عنوان نمونه از اول مهرماه صادرات نارنگی و آبان ماه صادرات پرتقال را شروع کنیم و با بهره گیری از خط کشتیرانی می توانیم صادرات را افزایش دهیم.

وی بر لزوم راه اندازی و تقویت خط کشتیرانی برای صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات گفت: سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تن مرکبات صادر کردیم و امسال نیز امیدواریم میزان صادرات به بیش از ۴۰۰ هزار تن برسد.

خط کشتیرانی راحت ترین و ارزان ترین راه برای صادرات و ارسال محصولات است و سه روزه می توانیم محصولات را به مقصد برسانیم

شعبانی با اشاره به این که بندر امیرآباد اقدام به آمادگی چند فروند کشتی از جمله رو- رو و کانتینری کرده است، افزود: افزود: خط کشتیرانی راحت ترین و ارزان ترین راه برای صادرات و ارسال محصولات است و سه روزه می توانیم محصولات را به مقصد برسانیم.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از سورتینگ داران و تولیدکنندگان خواست تا برداشت به موقع داشته باشند و در فرایند تولید و چینش دستکاری نکنند، گفت: واریته های مرکبات باید به موقع برداشت شود تا منجر به از بین رفتن بازار نشویم.

موضوع ایجاد شرکت های بین المللی حمل ونقل در دوره وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در دولت گذشته به صورت ویژه مطرح شد اما با گذشت چند سال همچنان این استان به شرکت های صوری و کاغذی که فعالیت خارجی ندارند، دل خوش کرده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار