به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار به نقل از ایبنا، رهبران بریکس (بلوک اقتصادی متشکل از پنج قدرت برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در ابتدای شهریورماه امسال در پانزدهمین اجلاس خود که در آفریقای جنوبی برگزار شد، رسما موافقت خود را با عضویت دائم ایران در این گروه اعلام […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار به نقل از ایبنا، رهبران بریکس (بلوک اقتصادی متشکل از پنج قدرت برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در ابتدای شهریورماه امسال در پانزدهمین اجلاس خود که در آفریقای جنوبی برگزار شد، رسما موافقت خود را با عضویت دائم ایران در این گروه اعلام کردند و رئیس‌جمهور کشورمان هم به عنوان عضو جدید در این نشست سخنرانی کرد.

در همین زمینه میرهادی رهگشای؛ کارشناس اقتصاد بین الملل، گفت: برای عضویت ایران در بریکس موافقت‌های اولیه شکل گرفته است و برای این که عضویت ایران نهایی شود شروطی را پیش پای ایران می‌گذارند و احتمالا تحقق این شرط‌ها سخت نیست و در خوش بینانه‌ترین حالت از ابتدای سال ۲۰۲۴ عضو دائم ایران در بریکس شروع خواهد شد، یعنی حداقل ۴ ماه آینده ایران عضو رسمی این پیمان بین المللی خواهد شد.

رهگشای با اشاره به تاثیر بریکس بر اقتصاد ایران گفت: بریکس یک گروه تجاری و اقتصادی نیست، بلکه بریکس یک بلوک اقتصادی محسوب می‌شود و عضویت در این گروه یک بستر اقتصادی برای ایران به وجود خواهد آورد، بنابراین عضویت در بریکس به خودی خود یک تحول نیست.

این کارشناس اقتصاد بین الملل بیان داشت: عضویت در بریکس حاکی از رویکرد تحولی مسئولان کشورمان است و ایران به سمت توسعه تعامل با کشورهایی می‌رود که آن‌ها نیز خواهان تجارت با ایران هستند.

این تحلیل گر اقتصادی ابراز داشت: ما باید از بستر به وجود آمده استفاده کنیم تا برنامه‌های عملیاتی خودمان را تحقق ببخشیم و به طور خاص کریدورهای تجاری را فعال کنیم، زیرا فعال کردن این کریدورها نیاز به سرمایه گذاری دارد مانند کریدور شمال-جنوب که روسیه و هند تمایل استفاده از آن را دارند و همچنین کریدور شرق-غرب که اتصال چین را به کشورهای غرب آسیا نزدیک می‌کند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از بسترهای بریکس حذف دلار از تجارت خارجی است و می‌توانیم با استفاده از کشورهای عضو بریکس که قصد دارند ارز جهانی جدید راه اندازی کنند می‌توانیم سهم دلار را از تجارت خارجی کاهش دهیم و مبادلاتمان را در بسترهای رسمی غیر دلاری توسعه دهیم، زیرا در حال حاضر مبادلات خارجی ما بر بسترهای غیر دلاری است، اما این مبادلات به صورت غیر رسمی و غیر قابل اعمال حاکمیتی است.

رهگشای تصریح کرد: بستر دیگر بریکس تنوع بخشی به مبادی واردات کالاهای اساسی و همچنین صادرات کالا و بازار یابی این کالاها است، در نتیجه با عضویت در بریکس صادرات و واردات تسهیل خواهد شد.

کارشناس اقتصاد بین الملل عنوان کرد: عضویت در بریکس موجب خواهد شد تا انتظارات تورمی کاهش یابد و از آن جایی که بریکس بستر بلند مدتی است، اگر ایران برنامه‌هایی تدوین کند و این برنامه‌ها را از طریق بریکس جلو ببرد، مطمئنن در بلند مدت دستاوردهایی خواهد داشت و این دستاوردها موجب خواهد شد تا با عضویت در بریکس کاهش انتظارات تورمی پایدار بماند.

رهگشای در پایان تاکید کرد: به فرض اگر با آمریکا توافق شود، کاهش انتظارات تورمی گذارا خواهد بود، زیرا فردا روزی ممکن است که آمریکا تحریم سنگین‌تر وضع کنند، در نتیجه در بلند مدت چشم انداز روشنی برای توسعه تعاملات با کشورهای غربی نیست. در این شرایط توافق با آمریکا، کاهش انتظارات تورمی کوتاه مدت و گذرا است و در مقابل عضویت ایران در بریکس در بلند مدت انتظارات تورمی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار