بازار؛ گروه بورس: موضوع تغییر مکانیسم عرضه برخی محصولات همچون فولاد و سیمان به مناقشه ای بین وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده و تقریبا مشابه همان اتفاقی که چند سال پیش بر سر موضوع سهام پالایشگاهی ها اتفاق افتاد و کشمکش بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت در آن زمان منجر […]

بازار؛ گروه بورس: موضوع تغییر مکانیسم عرضه برخی محصولات همچون فولاد و سیمان به مناقشه ای بین وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده و تقریبا مشابه همان اتفاقی که چند سال پیش بر سر موضوع سهام پالایشگاهی ها اتفاق افتاد و کشمکش بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت در آن زمان منجر به افت ارزش سهام این شرکت ها شد.

تاثیر چالش جدید بر سر بورس کالا بر بازار

از این رو پیش بینی می شود که چالش جدید بر سر بورس کالا منجر به کاهش ارزش سهام نمادهای گروه سیمان و فولاد در بورس شود و در ادامه اصلاح زمانی شاخص کل بورس را طولانی کند، زیرا در صورتی که قرار باشد مطابق استراتژی وزارت اقتصاد پیش برود و چارچوب های برای عرضه این محصولات گذاشته شود مانند تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی ها زمان بر خواهد بود و بعد از آن معلوم نیست که مقرراتی مناسب صنعت وضع شود.

به گفته ندا کریمی موضوع اختلاف بر سر عرضه محصولات در بورس کالا باعث می شود تا گروه فولاد و سیمان در فصل پیش رو تا برطرف شدن ریسک ها، با فشار فروش روبرو شوند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پس از حذف ارز ۲۸.۵ هزار تومانی پتروشیمی و پالایشی ها و حذف رانت آن، حال نوبت به فولاد و سیمان ارزان به بهانه کاهش قیمت مسکن رسیده است، گفت: این موضوع باعث می شود تا گروه فولاد و سیمان در فصل پیش رو تا برطرف شدن ریسک ها، با فشار فروش روبرو شوند.
ندا کریمی با بیان اینکه با شروع فصل پاییز و کاهش تقاضای مصالح ساختمانی، انتظار کاهش رقابت سیمان در بورس کالا وجود دارد، افزود: در سمت قیمت دلار باتوجه به وضعیت ارزی دولت و افزایش قیمت نفت، قیمت دلار کم نوسان و با ثبات به نظر می رسد. همچنین باتوجه به بالا بودن نرخ بهره در ایالات متحده و کاهش رشد اقتصادی چین، چشم انداز قیمت جهانی کامودیتی ها ضعیف به نظر می رسد، در نتیجه اقبال زیاد به سایر گروه های معدنی نیز نمی توان متصور بود.
او با تاکید بر اینکه محرک بازار در فصل پیش رو عمدتا شرکت ها یا نمادهای کوچک خواهند بود، تصریح کرد: همچنین افزایش قیمت دلار پالایشی و افزایش قیمت نفت محرک اساسی در گروه پالایشی و به تبع آن دوده و روانکارهای صادرات محور است.
کریمی با بیان اینکه افزایش نرخ در گروه غذایی و قندی همزمان با رشد قیمت مواد غذایی در جهان و تورم داخل می توانند گروه پیشتاز بازار باشند، اظهار کرد: علاوه براین، افزایش نرخ ها در گروه لاستیکی و عدم قیمت گذاری دستوری در گروه های شیشه و کاشی و سرامیک، می تواند فرصتی برای حرکت این گروه ها باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عامل مهم دیگر، می تواند تجدید ارزیابی شرکت ها باشد، اظهار کرد: در حال حاضر عمده بانک های مربوط به اصل ۴۴ در اواخر امسال می توانند تجدید ارزیابی بدهند و در نتیجه با توجه به بهبود عملکرد ماهانه بانک ها، می توان انتظار عملکرد مناسب از نمادهای تجدید ارزیابی و همچنین برخی نمادهای بانکی را داشت.

سرنوشت شرکت های حاضر در بورس

سرنوشت شرکت های حاضر در بورس بعد از تغییر روند عرضه چگونه خواهد بود؟ میلگرد و سیمانی دو ماه است قیمت هایشان تغییر نکرده، اما بعد از تغییر رویه سیمان و میلگرد سهمیه‌بندی می شوند، امضاها و میزها ارزش پیدا می‌کنند. کارتل‌ ها دوباره شکل می‌گیرند و برخی به دنبال خرید سیمان با نرخ کوپنی و فروش آن در بازار آزاد هستند.
وظیفه ذاتی سازمان بورس دفاع از چنین ارکان و نهادی است که با قانون شکل گرفته و با قانون پیش می‌رود. شفافیت حرف اول را زده و اهمیت ویژه‌ای دارد.

داود حسنی معتقد است که دولت ها به جای تغییر سیاست های اقتصادی در جهت مهار تورم، به دنبال مداخله در بازارها و قیمت گذاری دستوری هستند که مکانیسم عرضه و تقاضای واقعی را بر هم می زند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عامل اصلی و ریشه اصلی تورم موجود در کالاها از جمله مسکن و نهادهای آن را باید در رشد پایه پولی و افزایش حجم نقدینگی جستجو کرد به بازار گفت: دولت ها به جای تغییر سیاست های اقتصادی در جهت مهار تورم، به دنبال مداخله در بازارها و قیمت گذاری دستوری هستند که مکانیسم عرضه و تقاضای واقعی را بر هم می زند.

داود حسنی با بیان اینکه سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر خروج سیمان و فولاد از بورس کالا در جهت کاهش بهای تمام شده مسکن سیگنال اشتباه در توجیه گرانی مسکن در سبد خانوار است، افزود: نمی توان گرانی مسکن را بر گردن بورس کالا که معاملات شفاف و واقعی در آن انجام می پذیرد انداخت.
این فعال بازار سرمایه با بیان طبق نظر کارشناسان حوزه مسکن سهم سیمان در آن تنها حدود نیم درصد است تصریح کرد: بنابراین خروج دستوری سیمان و فولاد از بورس کالا و نرخ گذاری دستوری آنها نه تنها باعث کاهش بهای تمام شده مسکن نخواهد شده، بلکه منجر به زیان ده شدن شرکت های مرتبط و افزایش قیمت محصولاتشان در بازار آزاد خواهد شد.

تبعات پیدایش قیمت گذاری های دستوری
مدیر معاملات کارگزاری بانک رفاه با بیان اینکه اجرایی شدن این ایده می تواند خسارات جبران ناپذیری برای این صنایع در پی داشته باشد اظهار کرد: در درجه اول اجرای احتمالی این تصمیم می تواند اصل شفافیت و رقابت پذیری را در بازار کالای مورد نظر از بین برده و زمینه را برای پیدایش قیمت گذاری های دستوری و شیوع گسترده رانت و فساد فراهم آورد که در بلندمدت و حتی میان مدت این امر می تواند سبب زیان دهی این صنایع شده و شاهد تکرار تجربه تلخ خودروسازان در این صنایع باشیم.
او با اشاره اینکه عرضه آزاد خاصیت پوشش ریسک در بورس کالا را برای تولید کننده و خریدار از میان می برد، گفت: از طرفی امکان تامین مالی ارزان و کوتاه مدت را نیز از تولید کننده سلب می کند که می تواند زمینه عدم توسعه طرح های جدید را در این صنایع فراهم آورده و مستهلک شدن و کاهش بهره وری این شرکت های را به دنبال داشته باشد.
او با اشاره به اینکه از میان رفتن خاصیت هشدار دهندگی بورس کالا که مسئولان اقتصادی را از میزان عرضه و تقاضای واقعی یک محصول آگاه ساخته از دیگر عوامل منفی عرضه خارج از بورس کالا است، تصریح کرد: بورس کالا زمینه را برای برنامه ریزی مناسب و به موقع برای حفظ تعادل در بازار را فراهم می سازد. همچنین عدم وجود این مزیت می تواند زمینه ساز نوسانات غیرمتعارف و غیرواقعی آن محصول و ظهور فعالیت های مخرب بازاری نظیر احتکار شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، در حال حاضر امکان پیش بینی دورنمای این صنایع برای سرمایه گذران کاهش یافته که می تواند سبب فرار سرمایه از این صنایع و بخش های مولد اقتصادی شود که خود می تواند ضربه منفی بزرگی علیه اشتغال و رشد اقتصادی کشور در بلندمدت شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار