دانیال زهتابیان در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهارکرد: قیمت گذاری و تعیین نرخ مسکن به مولفه‌های متعددی از جمله نرخ عوارض و پروانه مسکن،‌ قیمت مصالح، میزان دستمزدها، تورم، انتظار تورمی و قیمت دلار وابسته است و بنگاه‌های ملکی و مشاوران املاک در نقطه پایانی تعیین قیمت […]

دانیال زهتابیان در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار اظهارکرد: قیمت گذاری و تعیین نرخ مسکن به مولفه‌های متعددی از جمله نرخ عوارض و پروانه مسکن،‌ قیمت مصالح، میزان دستمزدها، تورم، انتظار تورمی و قیمت دلار وابسته است و بنگاه‌های ملکی و مشاوران املاک در نقطه پایانی تعیین قیمت هر متر مسکن هستند.

کارشناس بازار مسکن گفت: مشاوران املاک صرفاً وظیفه کارگزاری برای خریداران و فروشندگان بازار مسکن را برعهده دارند و نمی‌توان به صراحت التهابات بازار مسکن را به مشاوران املاک نسبت داد.

زهتابیان بیان کرد: در هر بخش از اقتصاد که دولتها ورود مستقیم داشته دچار التهاب و نابسامانی شده‌ایم و بازار مسکن نیز از این مقوله مستثنا نیست.

وی بیان کرد: مگر مولفه‌های تورمی مانند چاپ پول، تعیین قیمت دلار و میزان تورم بر عهده مشاوران املاک است که آنها بخواهند قیمت نهایی مسکن را به دلخواه خود تغییر دهند؛ دولت‌ها در میزان نقش آفرینی مشاوران املاک در تعیین قیمت ساختمان بزرگنمایی می‌کنند.

کارشناس بازار مسکن افزود: بخش مهمی از التهابات تلاطم بازار مسکن ناشی از ضعف زیرساخت‌ها در حوزه تولید و ارائه مسکن است که مدیریت آن بر عهده دولتها قرار دارد.

زهتابیان گفت: در سالیان گذشته راهبرد اجرای مناسبی برای تولید مسکن در کشور اجرایی نشد و صرفاً شاهد تغییر اسامی برخی طرح‌ها در دولت‌های مختلف هستیم؛ مقوله مسکن مهر به مسکن اجتماعی و سپس به نهضت ملی مسکن و در ادامه به طرح ساخت مسکن ۲۵ متری تغییر نام یافت، در حالی که چهارچوب‌های این طرح‌ها عوض نشده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار