بازار؛ گروه صنعت: هر چقدر ارز آوری از محل صادرات افزایش یابد به همان میزان از محدودیت های ارزی داخلی کاسته می شود و بر قدرت چانه زنی کشور در منطقه می افزاید. با این حال موانع داخلی برای صادرات و بعضی از سیاست های سختگیرانه منجر به این شده که برخی از خریداران بین […]

بازار؛ گروه صنعت: هر چقدر ارز آوری از محل صادرات افزایش یابد به همان میزان از محدودیت های ارزی داخلی کاسته می شود و بر قدرت چانه زنی کشور در منطقه می افزاید. با این حال موانع داخلی برای صادرات و بعضی از سیاست های سختگیرانه منجر به این شده که برخی از خریداران بین المللی عطای تامین تولیدات با کیفیت ایرانی را به لقایش ببخشند و به دنبال منابع حتی گران تر از تولیدات ایرانی بروند؛ چرا که به گفته یک تولیدکننده حداقل ۱۰ روز زمان می برد تا یک تریلی کالا از مرز بازرگان که در شمال غربی کشور قرار دارد عبور کند و این موضوع باعث دلسردی مجموعه تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی و خریداران خارجی می شود.

۱۴۰۳ سال صادرات تولیدات است

آرش تنهایی قائم مقام مدیرعامل شرکت اروم تجهیز گستر با اشاره به دستاوردهای مجموعه ای که در آن فعال است به بازار گفت: در حال حاضر مجموعه ای از محصولات متنوع را تولید می کنیم که با توجه به اینکه به دنبال افزایش همکاری با بخش های دولتی هستیم بیشتر نسبت معرفی تولیداتی اعم از سانتریفوژ آزمایشگاهی با ظرفیت های مختلف، ‌ با سرعت دوران های مختلف و با حجم لوله گیری دستگاه ها که بعضی یخچال دار و برخی نیز ساده هستند و بعضی دور بالا و برخی دور پایین هستند اقدام می کنیم.

برای سال ۱۴۰۳ نیز قصد داریم برای دریافت یکسری از استانداردهای بین المللی اقدام کنیم

وی با اشاره به سابقه ۲۵ ساله مجموعه افزود: هدف اولیه مان تولید دستگاه بود و با تجربه ۳۰ ساله مدیرعامل شرکت در دانشگاه علوم پزشکی، توانسته ایم نسبت به نقاط ضعف و قوت دستگاه های خارجی اشراف داشته باشیم و تولیدات مجموعه نیز بر اساس همان نقاط قوت طراحی شده اند.

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی با اشاره به ظرفیت اشتغالی که ایجاد کرده اند ادامه داد: الان در مجموعه بیش از ۵۰ نفر کار می کنند و ۱۱ نفر نیز به صورت تخصصی کار طراحی را انجام می دهند و از تجهیزات بسیار حساس و دقیقی نیز در ساخت تولیدات مان بهره می بریم. این تجهیزات نیز شامل دستگاه لیزر برای برش بدنه های دستگاه، دستگاه سی ان سی می شود که با دقت یک هزارم کار را انجام می دهد. به خصوص که در بحث دوران سانتریفوژ بحث بالانس حائز اهمیت است باید قطعات با دقت بالایی تولید شود تا کارکرد دستگاه به مشکل نخورد.

وی با اشاره به اینکه تولیدات شان با استقبال خوبی در داخل کشور و حتی در خارج از کشور رو به رو است تاکید کرد: برای توسعه مجموعه چه از لحاظ متراژ زیربنا، سالن های تولید و غیره برنامه های متعددی داشتیم که در سال ۱۴۰۱ محقق شد و برای سال ۱۴۰۳ نیز قصد داریم برای دریافت یکسری از استانداردهای بین المللی اقدام کنیم. بنابراین سال آینده را برای مجموعه خود سال صادرات نام گذاری خواهیم کرد.

دستورالعمل های داخلی مانع از صادرات و ارزآوری

تنهایی با اشاره به برنامه صادراتی در ۱۴۰۳ بیان داشت: قصد داریم استاندارد CE marking (یک نشان اجرایی است که نشانگر انطباق با استانداردهای بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست، برای محصولات فروخته شده در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) است) را دریافت کنیم که برای توسعه صادرات بسیار حائز اهمیت است.

کشورهایی چون آذربایجان، ‌ارمنستان، ترکیه و عراق را به عنوان مقاصد صادراتی خود قرار داده ایم

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی درباره کشورهایی که به عنوان مقصد صادراتی برگزیده اند افزود: با توجه به اینکه محل استقرار مجموعه در شهرستان ارومیه است و از موقعیت مکانی و مرزهای صادراتی بسیار خوبی برخوردار است، کشورهایی چون آذربایجان، ‌ارمنستان، ترکیه و عراق را به عنوان مقاصد صادراتی خود قرار داده ایم. به خصوص که انتخاب این کشورها از نظر مشتری نیز بیشتر حائز اهمیت است؛ چرا که هزینه های حمل تا حد قابل توجهی کاهی می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که برای رشد صادرات مجموعه و کمک به افزایش درآمدهای ارزی نیازمند چه حمایت هایی هستند ادامه داد: حمایت خاصی نمی خواهیم فقط مراحل ترخیص کالا را برای صادرات و بعضی از پیچ و خم های اداری را کاهش یابد تا بتوانیم راحت تر نسبت به ارز آوری برای کشور اقدام کنیم. برای مثال پروسه عبور تریلی از مرز نیازمند بهبود است، به خصوص که در بعضی از اوقات ۱۵ تا ۲۰ روز زمان می برد تا یک تریلی کالا از مرز عبور کند و این موضوع باعث افزایش هزینه های خریدار می شود.

تنهایی تاکید کرد: هر چقدر بتوانیم هزینه های خریدار را در امر صادرات خود کاهش دهیم آن ها بیشتر راغب به خرید تولیدات مان خواهند شد و بر حجم ارز آوری برای کشور افزوده می شود. اما وقتی عبور یک تریلی کالا بیش از ۱۰ روز زمان می برد تا از مرز بازرگان حرکت کند مشتری شاید دنبال یک راه کار دیگر و حتی خرید از یک تامین کننده دیگری بیفتد تا زودتر و ارزان تر به نیاز خود دست یابد.

کاهش گردش نقدینگی با تاخیر دولت در پرداخت مطالبات بخش خصوصی

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی درباره موانع صادراتی داخلی بیان کرد: این تاخیر های عبور تریلی از مرز کشور قدرت چانه زنی تولیدکننده ایرانی را کاهش می دهد و نمی گذارد با خیال آسوده نسبت به صادرات اقدام کند. به خصوص که مشتری می خواهد هرچه سریع تر به کالایی که خریداری کرده برسد و به طور حتم نیز یک برنامه ریزی ای در آن طرف مرز برای خود دارد و شاید تعهداتی به مجموعه دیگری داشته باشد که این پروسه طولانی به آن هم آسیب بزند. بنابراین این تاخیر ها زنجیره ای باعث آسیب به صادرات می شود.

بخش دولتی بخشی از بازار ما است و ما خودمان قصد داریم مستقیم وارد همکاری شویم

وی همچنین در پاسخ به این سوال که تعامل و همکاری با مجموعه های دولتی چقدر باعث کاهش گردش نقدینگی شان خواهد شد و چقدر آسیب به تولیدات شان وارد می کند افزود: خوشبختانه در حوزه بازپرداخت بخش های دولتی مشکل چندانی نداریم؛ چرا که معتقد هستیم هرچند ممکن است بازپرداخت ها دیر و زود شود اما سوخت و سوز ندارد. اما هر چقدر سریع تر به سرمایه مان برسیم به طور حتم دستمان برای اجرای طرح های توسعه ای نیز بازتر هست.

تنهایی درباره اینکه چقدر زمان می برد تا مطالبات شان را از بخش دولتی دریافت کنند ادامه داد: بعضی از اوقات تا ۶ و ۹ ماه هم زمان می برد تا مطالبات مان را دریافت کنیم. این موضوع باعث شده بسیاری از همکاران ما در حوزه فروش رغبتی به فروش تولیدات به بیمارستان ها نداشته باشند؛ چرا که می گویند خواب سرمایه زیاد است و گردش سرمایه هم کم شود و از تولیدکننده هم کمتر جنس می خرند.

وی اضافه کرد: بنابراین سعی می کنند با بخش خصوصی یک تا ۲ ماهه تسویه حساب کنند. اما به طور کلی بخش دولتی بخشی از بازار ما است و ما خودمان قصد داریم مستقیم وارد همکاری شویم و اصلا هم مشکلی در این حوزه نداریم؛ چرا که سرمایه خوبی در اختیار داریم و می توانیم این بازده زمانی را برای توسعه بازار خود تحمل کنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار