بازار؛ گروه بورس: در هفته های اخیر موضوع احتمال از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا باعث بروز سیگنال های مثبتی در بازار شده، زیرا بسیاری از تحلیل گران معتقدند که در این مقطع گروه خودرویی می تواند لیدر بازار و آغازگر روند صعودی در بازار سرمایه باشد، اما هنوز خبرهایی از پشت درهای بسته […]

بازار؛ گروه بورس: در هفته های اخیر موضوع احتمال از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا باعث بروز سیگنال های مثبتی در بازار شده، زیرا بسیاری از تحلیل گران معتقدند که در این مقطع گروه خودرویی می تواند لیدر بازار و آغازگر روند صعودی در بازار سرمایه باشد، اما هنوز خبرهایی از پشت درهای بسته شنیده می شود «منطقی» معاون وزیر صنعت با دیدگاه غیر اقتصادی برخلاف وعده های وزیر جدید این وزارتخانه برای قیمت گذاری بر مبنای بازار رقابتی، همچنان بر سیاست های دستوری و کنترلی بر بازار خودرو تاکید دارد، در حالی که بسیاری از کارشناسان نسبت به عملکرد این معاون وزیر انتقاد دارند زیرا هم اکنون در چندین جایگاه دولتی همچون کمیته حمل و نقل معاونت فناوری و … حضور دارد.

توقف عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها روند معاملات نمادهایی خودرویی در بورس کالا را به چالش کشید روی تمام بازار سرمایه تاثیر منفی گذاشته است در حالی که بسیاری از مقامات در بدنه دولت همچون وزیر اقتصاد موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند و گفته می شود مخالف اصلی این سیاست منطقی معاون وزیر صنعت است

عرضه خودرو در بورس کالا تقریبا یکساله متوقف مانده است، در حالی که در آن زمان اجرا این سیاست منجر به تعدیل قیمت خودرو در بازار آزاد شد و از طرف دیگر منجر به بهبود گزارش های عملکردی خودروسازان شد، زیرا حاشیه سودی که قبلا در قرعه کشی ها به جیب دلال ها می رفت به صنعت خودروی کشور برمی گشت و همین موضوع عاملی شد تا خودروسازان طرح های خود را در زمینه افزایش تیراژ تولید و حتی رونمایی از مدل را پیش ببرند، اما در ادامه توقف عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها روند معاملات نمادهایی خودرویی در بورس کالا را به چالش کشید روی تمام بازار سرمایه تاثیر منفی گذاشته است.

ضرورت عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان شفاف ترین بازار

در واقع بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند زمانی که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان شفاف ترین بازار معاملاتی متوقف می شود عملا نمی توان به شعارهای حمایتی دولت در بورس هم اعتماد کرد، بر همین مبناست که بازار سرمایه وارد یک فاز نزولی شده و حجم معاملات آن به شدت کاهش یافته و پول خروجی از بورس هم در حال ورود به بازارهای دیگر همچون ارز و طلا است.

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی معتقد است که برخی از شرکت های خودرویی سال گذشته در بورس کالا محصولات خود را عرضه کرده بودند، قیمت خودروهای آن به قیمت کارخانه هم نزدیک شد، زیرا افرادی که متقاضی واقعی خود بودند می توانستند از بورس خودرو بخرند و دست دلال ها در بازار آزاد خالی ماند به همین دلیل مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می کند

نکته جالب توجه اینجاست که بسیاری از مقامات در بدنه دولت هم موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند، برای نمونه رئیس سازمان بورس و حتی وزیر اقتصاد بارها اعلام کرده اند که دولت موافق عرضه خودرو در بورس کالاست و پیگیری برای رفع موانع موجود را هم انجام داده اند و تنها در حال حاضر تنها شورای رقابت و منوچهر منطقی معاون وزیر صنعت مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند و حتی خبرهایی شنیده می شود مبنی بر اینکه عامل اصلی تحریک شورای رقابت یا سایر مسئولان دولتی برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا معاون خودرویی وزیر صنعت است.

الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس به نفع صنعت و بازار است، گفت: در مقطع کنونی میزان عرضه خودرو در بازار کمتر از میزان تقاضا است به همین دلیل در صورتی که عرضه خودرو در بورس کالا اجرایی شود به واسطه اینکه می تواند بخشی از تقاضای موثر بازار را تامین کند در تعدیل قیمت هم موثر باشد.

او افزود: برخی از شرکت های خودرویی سال گذشته در بورس کالا محصولات خود را عرضه کرده بودند، قیمت خودروهای آن به قیمت کارخانه هم نزدیک شد، زیرا افرادی که متقاضی واقعی خود بودند می توانستند از بورس خودرو بخرند و دست دلال ها در بازار آزاد خالی ماند به همین دلیل مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می کند.

عرضه خودرو شرکت های مونتاژی در بورس کالا

سال گذشته عرضه خودرو در بورس کالا چندان تداوم نداشت و شرکت هایی مانند گروه بهمن با عرضه خود توانستند بازار را به سمت تعادل ببرند. در واقع زمانی که بازار خودرو به دلیل ممنوعیت واردات با ناترازی مواجه شده بود این شرکت با عرضه کننده محصولات شاسی بلند مونتاژی توانست بخشی از تقاضای بازار برای خودروهای خارجی را تامین کند و همین جو مثبت به گروه خودرویی در بازار سرمایه هم سرایت کرد و باعث شد نمادهایی خودرویی نسبت به سایر بازار بازدهی مناسب تری داشته باشند.

وقتی خودرو در بورس کالا عرضه نشود به دلیل اینکه عرضه در بازار کمتر از تقاضا خواهد بود دلال ها می توانند بازار را به نفع خود مدیریت کنند و عملا عده ای سوار بر گرانی های بازار شوند و از طرف دیگر گزارش های مالی خودروها تحت تاثیر قرار می گیرد

حالا با در نظر گرفتن همه مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا باید دید که چرا معاون وزیر صنعت به تنهایی در مقابل این سیاست قرار گرفته است؟ آیا دست های دلالی به وزارت صنعت هم رخنه کرده اند؟ این سوال از آنجایی مطرح می شود که وقتی خودرو در بورس کالا عرضه نشود به دلیل اینکه عرضه در بازار کمتر از تقاضا خواهد بود دلال ها می توانند بازار را به نفع خود مدیریت کنند و عملا عده ای سوار بر گرانی های بازار شوند و از طرف دیگر گزارش های مالی خودروها تحت تاثیر قرار می گیرد و همچنان شاهد کاهش حاشیه سود شرکت های خودرویی و عقیم ماندن پروژه های خودرویی آنها خواهیم بود. بنابراین بهترین راهکار این است که دولت تکلیف معاون خودرویی وزیر صنعت را روشن کند، زیرا هم اکنون او سرسخت ترین مخالف این قانون بوده و از طرف دیگر در چندین سازمان و دستگاه دیگر هم عنوان دار است و عملا ماندن او در وزارت صنعت هیچ توجیهی ندارد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار