«منطقه آزاد در استان اردبیل به تصویب رسید اما محدوده اصلی آن در هاله ای از ابهام است» این بخشی از یادداشت سلیمان علیزاده فعال اجتماعی اردبیل است که در بازار به رشته تحریر درآمده است.

فارغ از کش و قوس های فراوان، حرف و حدیث ها، فراز و نشیب ها در راه روها، اتاق های مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام که به درازا کشید! بالاخره گوش شیطان کَر، ایجاد منطقه آزادی تجاری در محدوده استان اردبیل به تصویب رسید.

اما؛ محدوده ی اصلی منطقه آزاد و مرکزیت آن در هاله ای از ابهام است! متاسفانه؛ برخی نمایندگان استان اردبیل بدون در نظر گرفتن شاخصه ها و پتانسیل های یک منطقه که آیا صلاحیت و قابلیت لازم را برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری را دارد یا خیر؟ در تکاپوی ترسیم دایره یِ گجی در حوزه انتخابیه یِ خودشان هستند تا کلنگ افتتاح مرکزیت منطقه آزاد تجاری را بر زمین بکوبند! تا در آرشیو سوابقشان، همچون فرهاد کوه کن، عشق به محل زاد بومشان را به رخ سایر رقبای مجلسیِ عشاق بکشند.

در تصورات خودشان، دایره یِ گجی (محل اصابت کلنگ افتتاح) را در نمین! آن دیگری در گرمی ترسیم نموده و دنبال کوه و گردنه هستند تا بلکه یک زمین مسطح بیابند و کلنگ را بکوبند و کار را تمام کنند.

در حالیکه، مجمع نمایندگان استان اردبیل، می توانند تعصبات و احساسات را کنار بگذارند و با اتحاد و انسجام و همدلی، با نگاهی دلسوزانه به آینده یِ کشور و توسعه همه جانبه ی استان اردبیل، منطقه ای را بعنوان مرکزیت منطقه آزاد تجاری انتخاب و تعیین نمایند که به واقع قابلیت ها، ظرفیت ها و شاخصه های لازم را برای این منظور دارا باشد.

راقم؛ بدور از احساسات و تعصبات واهی و بدور از بَخل و حَسد، نمونه بارزی از یک منطقه ی مستعد و با قابلیت چندین منظوره را که به واقع ویژگی های لازم را داراست تا تبدیل به مرکزیت منطقه آزاد تجاری گردد، ذیلا ابراز می نماید؛ شهرستان پارس آبادمغان، به غیر از اردبیل، تنها شهرستانی ست که دارای فرودگاه هواپیمایی می باشد و این امتیاز از جنبه های مختلف بسیار حائز اهمیت است و کلید رونق اقتصادی، تسریع مسافرت برای تجار و سرمایه گذاران و جذب گردشگران را از راه هوایی می تواند رقم بزند.

شهرستان پارس آباد، با وجود کاستی های بسیار در امر بهداشت و درمان، اما به لحاظ برخورداری از مراکز درمانی متعدد، همچون بیمارستان های شهدا، ارس، امام‌خمینی نسبت به سایر شهرستانهای استان، قابلیت خدمات رسانی و سرمایه گذاری در توریسم درمانی را داراست.

شهرستان پارس آباد، از آنجا که شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان را در محدوده خود دارد، و می تواند بستر لازم برای توسعه اقتصادی صنعتی با کشور آذربایجان و کشورهای حوزه ی قفقاز را  فراهم نموده و روابط اقتصادی، صنعتی را تسریع و سهولت بخشد.

شهرستان پارس آباد با برخورداری از دو هلدینگ عظیم اقتصادی، یعنی؛ شرکت کشت و صنعت مغان و شرکت کشت و صنعت پارس، این قابلیت را دارد که  نقش بسزایی در برقراری روابط تجاری، بویژه صنعت کشاورزی با کشورهای همسایه را عهده دار باشد.

شهرستان پارس آباد، جاده ترانزیت کالا بین ایران و آذربایجان و پل ارتباطی باکو_ نخجوان می باشد و دهه هاست مسافران آذربایجانی از این جاده تردد داشته و آشنایی قبلی با منطقه را دارند.

شهرستان پارس آباد با توجه به اینکه در یک منطقه ای مُسطح و دشت وسیعی قرار گرفته، موانعی چون کوه و سایر موانع طبیعی را همچون برخی شهرستان ها ندارد و این قابلیت و سایر قابلیت ها و ویژگی ها که به برخی از آنها اشاره شد، تمایل کشور آذربایجان را صد چندان نموده و می تواند به روند روابط اقتصادی و به دنبال آن جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و سهولت بخشیدن در توسعه استان کمک شایانی داشته باشد و از طرفی؛ با برخورداری از امتیازات، داشته ها و زیر ساخت ها، هزینه ها را به حداقل برساند و در این وضعیت نامناسب اقتصادی، بار مالی را از دوش دولت بکاهد.

انتظار می رود مجمع نمایندگان استان اردبیل وارد مباحث تنش زا و رقابت باخت باخت نشده و ناخواسته مانع توسعه کشور و به تبع آن، استان اردبیل نگردند و آنچه را که عقل و منطق، عدل و انصاف حکم می کند، در تصمیمات خودشان لحاظ نمایند چرا که حسادت، آفتی است که انسان ها را به سمت زوال و زیان می کشاند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : سلیمان علیزاده