محمد کاظمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: وظیفه سازمان بازرسی به عنوان یک نهاد نظارتی فسادستیزی و از بین بردن ریشه‌های فساد در دستگاه‌های اجرایی است که با قدرت و قوت سعی داریم تا به وظیفه خطیر خود عمل کنیم. وی تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای سازمان بازرسی را با نهادهای بازرسی […]

محمد کاظمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: وظیفه سازمان بازرسی به عنوان یک نهاد نظارتی فسادستیزی و از بین بردن ریشه‌های فساد در دستگاه‌های اجرایی است که با قدرت و قوت سعی داریم تا به وظیفه خطیر خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای سازمان بازرسی را با نهادهای بازرسی ادارات اشتباه می‌گیرند در حالی که وظیفه قانونی ما به عنوان دستگاه تحت نظارت رئیس قوه قضائیه نظارت و بازرسی است تا اجرای صحیح قوانین را شاهد باشیم.

مدیران اخطارهای بازرسی را جدی بگیرند

مدیرکل بازرسی استان اردبیل گفت: این نهاد بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی وظیفه نظارت بر کلیه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی دولتی را دارند و در عین حال دستگاه‌هایی که به نحوی منابع دولتی دریافت کرده و یا تحت نظارت دولت هستند، شامل بازرسی و نظارت این سازمان قرار گرفته و تلاش می‌کنند بر حسن اجرای امور به شکل مستمر نظارتی دقیق داشته باشند.

کاظمی افزود: حتی شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، دفاتر اسناد رسمی، نهادهای عام‌المنفعه و انقلابی نیز زیر چتر بازرسی و نظارت این سازمان قرار دارند و ما سعی می‌کنیم در سریع‌ترین زمان نسبت به کشف فساد و مبارزه با آن اقدام قانونی را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به هیچ وجه نگاه ما نگاه مچ‌گیری از مدیران نیست بلکه سازمان تلاش می‌کند در حوزه وظایف و اختیارات خود بر حسن اجرای امور نظارت داشته و ما انتظار داریم مدیران به جای خوف و هراس از این سازمان، همکاری نزدیکی را با ما داشته باشند.

کاظمی اضافه کرد: در چرخه رسیدگی به تخلفات به هیچ وجه اختلافات افراد ربطی به ما ندارد و اگر مدیری مرتکب تخلف و یا فسادی شود، قطعاً در چرخه بازرسی و نظارت قرار می‌گیرد که البته در این زمینه اصل بر صحت و شایستگی مدیران است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود که در مراحل مختلف با تذکر و توصیه سعی می‌کنیم انحراف شکل گرفته اصلاح شود.

وی با انتقاد از برخی نگاه منفی به سازمان بازرسی و مدیر هراسی از این سازمان بیان کرد: ما انتظار داریم مدیران جسارت انجام کار در چارچوب قوانین و مقررات و نهایت سعه‌صدر را داشته باشند و ما مدیری را در این استان سراغ داریم که به خاطر اصلاح امور در سایه تذکر سازمان بازرسی حتی برای همکاران ما تقدیرنامه‌ای را ارسال کرده است.

کاظمی از سازمان بازرسی به عنوان نگهبان و پلیس مدیران یاد کرد و ادامه داد: ما به هیچ وجه دست و پای مدیران را در پیشبرد بهتر امور نمی‌بندیم ولی انتظار داریم از ظرفیت قانونی در جهت توسعه استان استفاده کرده و حتی بهترین شرایط قانونی را در حل مشکلات مردم در نظر بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در فرآیند کار ما اخطارها، هشدارها و توصیه‌های لازم را در قالب گزارش جامع به مدیران ارائه می‌کنیم و در کنار حفظ و نگهبانی مدیران، در صورت ترک فعل و بروز خطا قطعاً با موارد رخ داده برخورد می‌کنیم.

سامانه ۱۳۶ بازرسی در خدمت مردم

مدیرکل بازرسی استان اردبیل از اهالی استان خواست تا در صورت مشاهده تخلف یا فساد به عنوان گزارشگران حقیقی آن را از طریق سامانه ۱۳۶ اطلاع دهند چرا که در سایه این گزارش‌ها تاکنون فسادهای بزرگی نیز کشف و شناسایی شده است.

کاظمی تصریح کرد: در این فرآیند ما با افراد گزارش‌دهنده هیچ ارتباطی نخواهیم داشت بلکه گزارش‌های ارائه شده را در جهت ارزیابی صحت آن بررسی کرده و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی هدیه ارزشمند سازمان بازرسی به دولت را ارزیابی جامع و کامل از وضعیت مدیریتی استان‌ها و ارائه گزارش به دولت و مدیران اعلام کرد و گفت: در قالب این برنامه ارزشمند سازمان بازرسی که کمک به دولت جدید بود، ما در استان اردبیل ارزیابی نهایی از وضعیت دستگاه‌های اجرایی و مدیران را به استاندار جدید ارائه کردیم تا استاندار در انتخاب مدیران و چشم‌انداز مدیریتی استان اشرافیت بیشتری داشته باشد.

کاظمی در مورد سازمان بازرسی و ورود به مباحث گرانی و تورم ایجاد شده در جامعه افزود: هر چند عده‌ای در این زمینه مقاومت کرده و نظارت ما را حتی به مرحله تهدید و فشار بردند اما ما به وظیفه قانونی خود در بازرسی‌های مکرر و ارائه گزارش از وضعیت گرانی و بازار ارائه کردیم و در این استان اجازه ندادیم برخی کالاها به سمت گرانی حرکت کند.

وی بازدیدهای سرزده از دستگاه‌ها و ادارات را در رسیدگی به حل مشکلات و بهبود فرآیند تکریم ارباب رجوع را یادآور شد و خاطر نشان کرد: ما از برخی ادارات سرزده بازدیدهایی را انجام دادیم و متوجه عدم حضور مسئولان و مدیران برخی از دستگاه‌ها شدیم که در این زمینه تذکر لازم به مدیریت ارشد داده شده است.

کاظمی خدمت به مردم را وظیفه و نوعی عبادت توصیف کرد و ادامه داد: ما در نظام اسلامی باید به آحاد جامعه خدمت کنیم و این خدمت را برای خود شایستگی و عزت بدانیم.

مدیرکل بازرسی استان اردبیل عمده مشکلات مدیریتی استان را موضوع ترک فعل و عدم اشرافیت مدیران به زیرمجموعه‌ها اعلام کرد و گفت: نبود نظارت بر زیرمجموعه‌ها حتی در برخی از دستگاه‌های اجرایی منجر به بروز تخلفاتی شده بود که اخیراً در یک پرونده به دلیل عدم اشرافیت مدیر بر اموال و املاک اداره عده‌ای قصد سوءاستفاده از این منابع را داشتند که ما جلوی فروش زمین‌های دولتی در بهترین نقطه اردبیل را به ارزش ۳۱۰ میلیارد تومان گرفتیم.

وی بخشی از مشکلات استان اردبیل را مربوط به قوانین بانکی در مسیر پرداخت تسهیلات و سختگیری‌های مدیریتی در این حوزه اعلام کرد و افزود: در این زمینه برخی از مشکلات رفع شده و همچنان سازمان بازرسی سعی بر تسهیل فرآیند در چارچوب قانونی برای پرداخت تسهیلات را دارد.

انتهای پیام/

منبع