به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، رئیس بانک مرکزی لبنان در شرایطی از ریاست بانک مرکزی، بزرگترین نهاد مالی لبنان پس از ۳۰ سال تکیه بر اریکه قدرت، فردا (دوشنبه) کناره‌گیری می‌کند که بسیاری از جمله جنبش حزب الله لبنان وی را عامل فروپاشی اعتبار لیره، واحد پول این کشور به […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، رئیس بانک مرکزی لبنان در شرایطی از ریاست بانک مرکزی، بزرگترین نهاد مالی لبنان پس از ۳۰ سال تکیه بر اریکه قدرت، فردا (دوشنبه) کناره‌گیری می‌کند که بسیاری از جمله جنبش حزب الله لبنان وی را عامل فروپاشی اعتبار لیره، واحد پول این کشور به علت همسویی با واشنگتن و سو مدیریت وی می‌دانند.

وبگاه خبری «العربی الجدید» شامگاه یکشنبه گزارش داد که دوره ریاست سلامه ۷۳ ساله بر بانک مرکزی لبنان فردا دوشنبه به پایان می‌رسد و این در حالیست که وی مدعی است که برای حفظ ثبات لیره و اقتصاد فروپاشیده لبنان تلاش کرده است.

در همین ارتباط، پیشتر و بارها مقامات جنبش حزب الله لبنان از جمله «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان سخنانی را در خصوص نقش مخرب «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور در وضعیت اقتصادی لبنان، مطرح کرده است.

به نوشته وبگاه العربی الجدید، ریاض سلامه به عنوان پایه اساسی نظام مالی لبنان شناخته می‌شد تا اینکه در سال ۲۰۱۹ اقتصاد لبنان فرو ریخت و فروریختن آن منجر به فقیر شدن لبنانی‌ها و بلوکه شدن سپرده‌هایشان در بانک‌ها شد.

و در همین ارتباط، شیخ نعیم قاسم در این زمینه پیشتر انتقادهای شدیدی از تصمیمات اقتصادی ریاض سلامه کرده بود و به طور تلویحی وی را یکی از عوامل فروپاشی لیره و اقتصاد بیمار لبنان می‌دانست و در سخنانی اعلام کرد: کسی که مسئول اوضاع کنونی در کشور است، باید محاکمه شود. اموال سپرده گذاران باید به آنها بازگردانده شود.

از سویی دیگر، پس از شدت گرفتن انتقادات علیه وی در پرونده فساد مالی و سو استفاده از منابع مالی خزانه، کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان یکی پس از دیگری تحقیقات درخصوص احتمال سو استفاده او برای اختلاس از بیت المال را آغاز کردند و سرانجام با اثبات دعاوی قضائی علیه وی در خصوص پولشویی وی، پلیس اینترپل خواستار پیگرد قضائی وی شد، اما سلامه مدعی شد براساس قانون عمل کرده و به حقوق قانونی دیگران احترام گذاشته است.

گفتنی است لبنان در حال حاضر با بحران اقتصادی شدیدی مواجه شده است. این بحران به ویژه پس از وقوع انفجار مهیب «بندر بیروت» طی حدود چهار سال گذشته بیش از پیش تشدید شد. در گیر و دار شرایط وخیم اقتصادی در لبنان، ارزش لیر در این کشور به پایین‌ترین میزان خود در طول چند دهه گذشته رسیده است؛ مسأله‌ای که نارضایتی گسترده و فراگیر مردمی را به دنبال داشته است.

این در حالی است که «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان به عنوان متولی اصلی کنترل نرخ لیر در برابر دلار، نه تنها پاسخگوی سقوط گسترده ارزش لیر نیست، بلکه با اتخاذ سیاست‌های نادرست به صورت عامدانه تلاش می‌کند تا بحران اقتصادی در لبنان را تشدید کند. به عنوان نمونه، می‌توان به تصمیم رئیس بانک مرکزی لبنان برای حذف یارانه سوخت اشاره کرد که موجی از اعتراضات در لبنان را به دنبال داشت.

نگاهی به سوابق ریاض سلامه و ارتباطات خارجی و داخلی او نشان می‌دهد که وی مراودات فراوانی با ایالات متحده آمریکا دارد به گونه‌ای که از او به عنوان مَرد شماره یک واشنگتن در لبنان یاد می‌شود؛ مَردی که مأموریت خالی کردن بانک‌های لبنانی را از سوی واشنگتن برعهده گرفته است.

فروردین ماه ۲۰۲۱ بود که رسانه‌های خبری اعلام کردند «دورتی شیا» سفیر وقت ایالات متحده در لبنان به منزل ریاض سلامه رفته است و آنها ناهار را با یکدیگر صرف کرده‌اند. همین دیدار در منزل رئیس بانک مرکزی لبنان کافی بود تا رسانه‌های خبری از روابط صمیمانه میان ریاض سلامه و مقامات ایالات متحده آمریکا پرده بردارند. او حتی به صورت علنی نیز تحت حمایت واشنگتن قرار گرفته است.

در همین راستا، سفیر وقت آمریکا در لبنان در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ در اوج بحران مالی و بانکی لبنان تاکید کرد که واشنگتن از نزدیک با رئیس بانک مرکزی لبنان همکاری می‌کند و توجیهی برای برکناری وی وجود ندارد. این موضع‌گیری رسمی واشنگتن هم به نوبه خود از روابط و مناسبات صمیمانه ریاض سلامه با آمریکایی‌ها پرده برداشت و نشان داد که وی برای اجرایی ساختن مأموریت‌های ایالات متحده در لبنان تلاش می‌کند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر