بازار؛ گروه استان ها: کرمان در زمینه کشاورزی جزو استان های مهم به شمار می رود و بخش زیادی از محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در این استان تولید می شود. در این استان بیش از ۷۰ نوع محصول باغی و ۵۰ نوع محصول زراعی تولید می شود. شرایط آب و هوایی کرمان به گونه […]

بازار؛ گروه استان ها: کرمان در زمینه کشاورزی جزو استان های مهم به شمار می رود و بخش زیادی از محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در این استان تولید می شود. در این استان بیش از ۷۰ نوع محصول باغی و ۵۰ نوع محصول زراعی تولید می شود.

شرایط آب و هوایی کرمان به گونه ای است که آن را به سرزمین چهار فصل تبدیل کرده و در تمامی فصول سال محصولات باغی و زراعی سردسیری و گرمسیری در این استان تولید می شود. در این استان پسته، خرما، مرکبات، انواع صیفی‌جات، گندم و ذرت و… تولید و روانه بازار می شود و معیشت بخش اعظمی از جمعیت کرمان به این حوزه وابسته است.

اما موضوعاتی مانند تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی زیرزمینی و افزایش هزینه ها باعث شده که اصلاح الگوی کشت بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا کشاورزان کمتر دچار مشکل شوند.

محمدمهدی فدکار در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار در خصوص اصلاح الگوی کشت در استان کرمان اظهار کرد: در این زمینه اقداماتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت در شمال استان کرمان چندان قابل تغییر نیست، افزود: پسته و خرما از جمله این محصولات در شمال و شرق استان هستند که نیازی به تغییر ندارند. با توجه به کمبود آب و خشکسالی، در خصوص این محصولات فقط باید نظام های آبیاری اصلاح شود که مصرف آب کاهش پیدا کند.

اهمیت اصلاح الگوی کشت در جنوب کرمان

استاندار کرمان با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی کشت در جنوب استان کرمان عنوان کرد: جلساتی در این زمینه تشکیل و کار آغاز شده است. بخشی از کار مربوط به کشت های قراردادی و کشت دانه های روغنی در حال انجام است. همچنین مدیریت کشت در بحث محصولاتی نظیر پیاز، گوجه، سیب زمینی و… در حال انجام است تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

با کشت هندوانه بیش از نیاز کشور عملا آب را صادر می کنیم و این در حالیست که دچار بحران آب هستیم

وی در خصوص کشت محصولات آب بر گفت: کارهایی دولت در این زمینه در دست انجام دارد و قرار است آب بها تعیین شود؛ با کشت هندوانه بیش از نیاز کشور عملا آب را صادر می کنیم و این در حالیست که دچار بحران آب هستیم. این مساله در سیاست ها دیده شده است امیدوارم در زمینه اجرا هم با همکاری مردم به نتیجه برسد.

فداکار عنوان کرد: در این خصوص وزارت کشاورزی کار را در حوزه آب بها و سیاست گذاری سایر بخش شروع کرده که امتیازات به گونه ای توزیع شود که محصولات با نیاز آب بالا و غیرضروری کمتر تولید شود.

عرضه محصولات کشاورزی کرمان با برند استان های دیگر

استاندار کرمان در خصوص فرآوری نشدن برخی محصولات کشاورزی کرمان نظیر کنجد و حنا در استان اظهار کرد: در این زمینه باید سرمایه گذاران ورود کنند. البته در زمینه کنجد یک کارخانه روغن‌گیری ایجاد شده و امیدواریم برای فصل بعد فعال شود. بیشترین کنجد در رودبار جنوب، قلعه گنج تولید می شود.

وی گفت: برخی محصولات مانند وسمه و حنای جنوب کرمان با برند یزد صادر می شود. از قدیم تجار یزدی این محصول را در یزد بسته بندی می کرده و به عنوان برند یزد عرضه می شود در حالی که این محصول در کرمان تولید شده است.

فداکار با تایید اینکه این مساله در خصوص خرما هم رخ می دهد، تصریح کرد: حتی خرما در کشورهای دیگر بسته بندی های خاص می شود و یکسری اقدامات برای افزایش ماندگاری روی آنها انجام می دهند و برای جلوگیری از آفت زدگی اشعه می خورد.

فضای سرمایه گذاری در کرمان ایجاد شود

استاندار کرمان عنوان کرد: در این زمینه نیاز است سرمایه گذاران پای کار بیایند تا این قبیل کارها در استان انجام شود. شرایط را برای سرمایه گذاران تسهیل کرده و تسهیلات و زیرساخت در اختیار آنها قرار می دهیم. از ظرفیت شهرک های صنعتی در این زمینه استفاده می شود.

طرح هایی در این زمینه ایجاد و پلن مطالعاتی آنها تهیه شده است و در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد

فداکار با اهمیت معرفی فرصت های سرمایه گذاری در استان کرمان عنوان کرد: طرح هایی در این زمینه ایجاد و پلن مطالعاتی آنها تهیه شده است و در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد.

وی ادامه داد: باید این طرح ها به سرمایه گذاران معرفی شود در واقع این طرح ها به گونه ای هستند که دارای جاذبه می باشند.

فداکار با اشاره به برگزاری همایش سرمایه گذاری در ماهان، افزود: در صدد تکرار این قبیل همایش ها در استان هستیم.

استاندار کرمان با تاکید بر لزوم شکل گیری فضای سرمایه گذاری در استان اظهار کرد: این مساله در قالب بخش نامه نیست اما باید یک مدت کار کرد تا این فضا در کرمان ایجاد و برای سرمایه گذاران رغبت و انگیزه ایجاد شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار